Solcentre slår telebranchen på troværdighed

Telebranchen er den mindst tillidsvækkende branche i Danmark, det viser en forbrugerundersøgelse. Teletoppen tror dog, at den manglende tillid kan genvindes.

Artikel top billede

Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark har en stærk tro på, at teleindustrien kan være mere troværdig og gennemsigtig, selvom danskerne i de foregående år ikke har udvist den største tillid til telebranchen. Foto: Torben Klint

Danskerne har meget lidt tillid til telebranchen.

Faktisk er teleindustrien den branche, som danskerne har mindst tillid til, viser undersøgelsen Forbrugerredegørelsen 2009 foretaget af Forbrugerstyrelsen.

Styrelsens undersøgelse viser, at inden for emnet "forbrugertillid" er "telefonabonnementer, samtaleafgifter og internet" den helt store taber, og ligger placeret under brancher som blandt andre solcentre, pengeinstitutter og ejendomsmæglere.

I det samlede regnskab, hvor Forbrugerstyrelsen også tæller "gennemsigtighed" og "klageforhold" med, er telebranchen placeret på en lidet flatterende 48. plads ud af 51 brancher.

Det er en forværring fra sidste års 38. plads og 47. pladsen i 2007.

"Når man tænker på, hvor stor en rolle, telebranchen spiller i danskernes hverdag, så er det ikke godt nok, at forbrugernes tillid til branchen ligger så lavt år efter år," lyder det i en pressemeddelelse fra Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Lover at stramme op

Inden offentliggørelsen af Forbrugerredegørelsen 2009 har Forbrugerstyrelsen været i dialog med telebranchen, som lover at stramme op på kravene om god markedsføringsskik, der blev indført 1. maj 2008.

Teleindustrien har i mødet med Forbrugerombudsmanden lovet at holde nøjere øje med uigennemskuelige priser og sløset markedsføring.

Og trods gentagne dårlige placeringer på forbrugerindekset lyder der positive toner fra Forbrugerstyrelsen om teleindustriens forsøg på at forbedre sig.

Optimismen skyldes, at telebranchens bestyrelse via telepolitiske ordførere kan gennemtvinge, at branchen bliver bliver sat under administration med hensyn til sin markedsføring.

"Jeg har en forventning om, at branchen tager kritikken til efterretning, og at deres initiativer bliver realiseret, så vi kan se en positiv udvikling i næste års forbrugerredegørelse," siger Tanja Franck i pressemeddelelsen.

470 abonnementstyper i Danmark

Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark er bestemt ikke begejstret for bundskaber-placeringen på forbrugerindekset.

Telebranchen tror på forbedring

"På trods af lavere og lavere priser er gennemsigtigheden simpelthen ikke god nok og efter forbrugernes smag," siger direktør Ib Tolstrup.

Han peger på, at der er omkring 470 forskellige telefon-abonnementstyper i Danmark, og medgiver, at det kan være lidt svært for kunderne at gennemskue alle abonnementerne.

"Vi vil gøre det lettere for forbrugerne ved at overholde vores aftale med Forbrugerombudsmanden og henvise til IT- og Telestyrelsens prisguide. Derudover skal vi skrive vores specifikationer på en forståelig måde," forklarer Ib Tolstrup til Computerworld.

Skal telebranchen til at skære i antallet af abonnementer, så kunderne bedre kan gennemskue markedet?

"Nej, det kan vi jo ikke bestemme. I den ene ende af skalaen har vi jo de sovjetiske tilstande med ét abonnement, der med garanti bliver aflyttet. Nu er vi så bare i den anden ende af skalaen, hvor vi har mange udbud, lave priser, men altså også et mere komplekst marked, som vi skal gøre mere simpelt at gennemskue," forklarer Ib Tolstrup.

Danskerne køber jo alligevel mobiltelefoner og bredbåndsforbindelser. Kan telebranchen ikke være ligeglad med, hvad forbrugerne synes om branchen?

"Slet ikke. Det er os meget magtpåliggende at arbejde os op igennem forbrugerindekset, så vi kan vise, at vi kan omgå forbrugerne på en fornuftig måde. Hvis ikke vi kan det, så frister det jo enhver telepolitisk ordfører til at gå ind og styre for os," siger Ib Tolstrup.

"Da vi nu har et godt produkt, der er billigst i Europa, så skal vi ud og fortælle grundigt om, hvorfor det er et godt produkt. Vi tror på, at den lave placering kan blive rettet, og det har vi i sinde at gøre," afslutter Ib Tolstrup.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Statens IT

VMware-specialist til Statens It

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job