En omlægning af Microsofts partnerprogram giver selskabets omkring 800 danske partnere godt et år til at optjene nok point til at forblive på samme partnerniveau som nu.
Det nye partnerprogram i Danmark er en del af en større omlægning af Microsofts forhold til udviklere og forhandlere i hele verden.
Hidtil har der været størst fokus på de tekniske kompetencer, når Microsoft uddelte partnertitler til danske virksomheder. Fremover skal virksomhederne eksempelvis også opnå en vis kundetilfredshed og bestemte salgstal.
- Markedet er helt ændret, og vi har valgt at ændre vores partnerprogram, så det kan favne alle de type partnere, Microsoft har i dag. Det at være en god partner for vores kunder består af meget mere end teknisk kompetence, siger afdelingschef Bjarne Riis, der står for Microsofts partnere i Danmark.
Gratis Microsoft-partner
Hidtil har der eksisteret to partnerniveauer, Gold Certified og Certificeret, som koster omkring 12.000 kroner om året. De får fremover følgeskab af Registred Partner, som en virksomhed gratis kan blive ved at tilmelde sig på Microsofts hjemmeside.
Med det nye gratis niveau vil Microsoft gerne rekruttere alle de mindre Microsoft-forhandlere, som selskabet normalt kun er i sjælden kontakt med.
Microsoft har omkring 800 partnere i Danmark, og de vil automatisk blive overført til det nye program, hvor de har et år til at optjene nok point til at bevare deres status.
- Nogen vil automatisk leve op til de nye krav, andre er nødt til at gå ind og justere forretningen. Men vi har været et bredt udsnit af partnere igennem og vurderer, at der ikke skal ske de store ændringer, siger Bjarne Riis.
Det nye program betyder, at partnerne fremover vil blive tilknyttet en person hos Microsoft - en account manager ? som de alt efter partnerniveau kan få hjælp hos både før og efter at have solgt et Microsoft-produkt.
Microsoft skal i den forbindelse ansætte mere end 500 mennesker globalt, heraf en fem-seks såkaldte telepartnere i Danmark.
Otte løsningskompetencer
Partnerprogrammet træder i kraft 1. april for en række områder, som Microsoft fremover dele sin produkter op i - såkaldte løsningskompetencer. Virksomheder vil derefter blive certificeret i en specifik løsningskompetence, hvor der vil være specielle krav til at opnå partnerpoints.
- Hvis vi tager infrastruktur, så kræver det tekniske kompetencer, som at du forstår Windows og Active Directory, og at du har implementeret systemer af en vis kompleksitet hos kunderne. En anden boldgade er softwareløsninger, hvor du kan få certificeret en applikation, som du har udviklet, fortæller Bjarne Riis.
I første omgang er der otte løsningskompetencer, men de bliver løbende udvidet, og til juli kommer blandt andet Microsoft Business Solutions ? det tidligere Navision ? til.
Skal give større kundetilfredshed
Håbet er, at certificeringerne i højere grad fortæller kunderne, hvor en Microsoft-partner har sine styrker.
- Det betyder, at partnerne går ind og specialiserer sig til det, de virkelig er gode til. Det bliver nemmere for en partner at skille sig ud af mængden, og vi får en forhandlerkanal, hvor kunderne lettere kan gå ind og finde en partner, mener Bjarne Riis.
Det skal i sidste ende føre til, at kunderne bliver mere tilfredse, når de køber et Microsoft-produkt.
Blandt løsningskompetencerne er netværksinfrastruktur, sikkerhed og business intelligence. Senere på året kommer systembygning og licenssalg.