It-chefer: Nu vil vi bryde KMD's monopol

Mere og bedre digitalisering i kommunerne kræver et opgør med KMD, lyder det fra den nye formand for de kommunale it-chefer.

Artikel top billede

Henrik Brix (th) afløser Jørgen Kristensen Rasch (tv) som formand for de kommunale it-chefer.

KMD's monopol på at behandle en stor del af kommunernes data skal brydes. Sådan lyder programerklæringen fra Henrik Brix, der er nybagt formand for foreningen af kommunale it-chefer, KIT@.

Den nyvalgte formand ser stort behov for at bygge bro mellem eksisterende kommunale it-systemer og sikre, at kommunerne får lige og åben tilgang til offentlige data, hvis man for alvor ønsker at fremme digitalisering i det offentlige.

48-årige Henrik Brix, der til daglig er it- og digitaliseringschef i Favrskov kommune, lægger op til at bruge det fælleskommunale indkøbsselskab Kombit, som brækjern til at fravriste KMD kontrollen med data og ikke mindst en stribe it-systemer, som KMD i dag har reelt monopol på at levere til kommunerne.

"Kommunerne vil tage styringen tilbage, så vi bliver herrer i eget hus. Ved hjælp af rammearkitektur, Kombit og fælleskommunale udbud skal KMD-monopolet brydes. Det skal bane vejen for flere og nye leverandører og skabe større konkurrence og ikke mindst bedre og mere sammenhængende it-systemer for borgere og de kommunale medarbejdere," siger Henrik Brix.

Han sammenligner det privatiserede KMD med tegneseriefiguren Pinocchio, som efter at have fået kappet båndene til de kommunale ejere laver ulykker både for sig selv og for andre.

"Vi har i kommunerne erkendt, at KMD har haft for stor indflydelse og har styret dele af markedet for meget, mens kommunerne ikke har været skrappe nok til at tage styringen, dengang vi selv havde kontrollen med selskabet," siger Henrik Brix.

Et særligt indsatsområde bliver ifølge Henrik Brix at understøtte og forstærke kommunale digitaliseringsfællesskaber. Både de store landsdækkende fællesskaber - typisk drevet af KOMBIT - og de mindre fællesskaber mellem et antal kommuner. Det skal bringe it-chefernes faglige viden og forretningsforståelse fra dagligdagen bedre i spil, mener han.

Han udpeger velfærdsopgaver som eksempelvis skoler og ældrepleje som områder, der vil opleve store ændringer i de kommende år som konsekvens af digitaliseringen.

"Det bliver kommunernes opgave at synliggøre de fordele, borgerne kan opnå ved at bruge teknologien. Derfor er det også vigtigt, at kommunerne i fællesskab bringer vores faglige it- viden i spil, så vi kan få udviklet og udbredt de bedste løsninger til flest muligt. Det er ikke tilstrækkeligt, hvis vi tror, at vi hver for sig kan udvikle løsninger eller hvis vi lader nogle kommuner i stikken," siger Henrik Brix.

Henrik Brix lægger i øvrigt op til, at de kommunale it-chefer skal have en skarpere profil i debatten om digitalisering i det offentlige.

"Vi skal styrke vores position som en troværdig, meningsfuld sparringspartner og meningsdanner. Det skal vi udnytte maksimalt ved at sikre indflydelse til gavn for kommunal og offentlig digitalisering," lyder det fra Henrik Brix, der som ny formand for KIT@ afløser Jørgen Kristensen Rasch.

Læs også:

Kombit-direktør: Nu vil vi gennemtrevle KMD's priser

Offentlig it-chef om lønniveau: Jeg må hyre de næstbedste

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SuperOffice

    Succesfuld AI-implementering kræver langt mere end teknologien

    Hvis offentlige organisationer skal lykkes med AI, skal de først have styr på adoption, datakvalitet og datasuverænitet.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S