Offentlig it-chef om lønniveau: Jeg må hyre de næstbedste

Når den offentlige sektor ikke er villig til at betale it-folk en konkurrencemæssig løn, gambler man i virkeligheden med digitale løsninger, mener it-chef. Læs her, hvordan man spilder mulighederne i Digital post.

Artikel top billede

For lav løn til it-specialister i den offentlige sektor kan give seriøse udfordringer for Danmarks digitaliseringsevne i store offentlige it-projekter som digital selvbetjening og Digital post.

Sådan kan holdningen hos formand Jørgen Kristensen Rasch fra Foreningen af Kommunale It-chefer (KITA) opsummeres, efter det er kommet frem, at Skat måtte genopslå jobs som følge af uoverensstemmelser mellem ansøgernes og Skat tanker om lønniveauet.

Og når lønnen er for lav, får man bare ikke de bedste folk.

"Vi har i den offentlige sektor generelt svært ved at tiltrække de rigtige ressourcer på grund af lønnen, og når vi ikke kan få de bedste, må vi gøre det næstbedste, og det er at hyre internt," forklarer Jørgen Kristensen Rasch, der til dagligt sidder som digitaliserings-chef i Egedal Kommune.

Socialrådgivere som it-eksperter

Ved at hyre internt er det altså pludselig socialrådgivere, cand.mag'er og andre kommunale medarbejdere, der springer ud som PRINCE2-konsulenter og bliver klædt på til mangfoldige digitaliseringsopgaver igennem kurser.

"Den slags folk har ofte en rigtig god forståelse for forretningen og processer, men de mangler typisk teknologi- og arkitektur-forståelse for, hvordan data og systemer spiller sammen," forklarer Jørgen Kristensen Rasch og fortsætter:

"De er derfor ikke i stand til at iagttage kompleksitet i laget mellem forretning og it, hvilket giver udfordringer omkring projekter som Digital post, og det er altså en risiko, man løber," forklarer Jørgen Kristensen Rasch.

"Når vi ikke kan få de bedste, må vi gøre det næstbedste"

Lav løn kan blive dyrt
Han forklarer, at der i offentlige ledelseslag er mulighed for kontraktansættelser på et år eller to, hvor der er indbygget for eksempel bonusordninger, som man kender det fra private erhvervsliv, for at tiltrække de bedste folk til en særlig tidsbestemt opgave.

Men længere nede i organisations-hierarkiet er det kurser, som klæder de nyudklækkede it-folk på.

Kan den tilgang til it-udvikling og offentlig drift ikke risikere at blive væsentligt dyrere på længere sigt med lappeløsninger, end hvis man betalte en konkurrencedygtig løn til offentlige it-folk fra starten?

"Det kan det sagtens, og det bliver en udfordring i det lange løb," lyder svaret fra Jørgen Kristensen Rasch.

Digital post kunne have været meget bedre

"For der er altså stor forskel på, om man er optaget af sine egne, interne processer, eller om man er i stand til at kigge på tværs i den offentlige sektor, hvordan løsninger skal spille sammen i det store billede," fortsætter han.

Eksemplet Digital post

Jørgen Kristensen Rasch hiver indførelsen af Digital post frem som et mønstereksempel på, hvordan man har kigget på forretning og processer frem for at sørge for en ordentlig it-arkitektur fra starten.

"Fokus har fra starten været på porto-besparelser, men der er jo ikke tænkt på eksempelvis input/output-management, altså hvad man skal gøre, når virksomheder eller borgere svarer på Digital post. For de henvendelser med ekstra spørgsmål fra borgere havner jo bare i én stor postkasse hos kommunerne," siger Jørgen Kristensen Rasch.

"Der sidder rent faktisk en gruppe af mennesker og sorterer de ting manuelt, der kommer ind i vores postkasser. For at løse den udfordring har KL (Kommunernes Landsforening, red.) gravet gamle arkitekturmodeller op, så Digital post kan tagges ordentligt."

Det lyder da ikke, som om det giver besparelser for kommunerne at have folk til manuelt at sortere Digital post?

"Tja, man sparer i hvert fald portoen på den korte bane."

Jørgen Kristensen Rasch forklarer, at den slags sorteringsgrupper ofte er tilknyttet kommunernes borgerservicecentre, så deres job er ikke udelukkende at sortere - men de indscanner også Digital post til borgere og virksomheder.

Sorteringen kunne dog helt være undgået.

"I Egedal og i flere andre kommuner har vi suppleret vores oprindelige Digital post-løsning med digitale afdelingspostkasser, som i stort omfang sikrer, at henvendelser og retursvar fra virksomheder og borgere ender hos det rette sagsbehandlingssted," siger han uden at sætte navn på de manuelle sorterings-kommuner.

Her slutter svadaen mod arkitekturen - eller manglen på samme - i Digital post ikke.

For Jørgen Kristensen Rasch forklarer, at i projektscopet blev Digital Post set som en printservice på nettet til erstatning for lokal print og postforsendelser, herunder medgået tid til pakning og kurvertering af breve, altså de rent forretningsvendte og manuelle rutiner.

"Her var der i min optik tale om et forretningsperspektiv, der ikke tog afsæt i bæredygtig og gennemtænkt infrastruktur, som kunne have effektiviseret hele den offentlige sektors input/outputmanagementhåndtering af Digital Post langt ud over portobesparelser og sagsbehandlerminutter," fortæller han. 

Læs også: 

Har du for høje lønkrav? Her er lønnen i år 2013

Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S