Artikel top billede

Foto: Alan Turkus, CC BY 2.0 (Foto: Foto: Alan Turkus, CC BY 2.0)

Fire råd: Lav den perfekte præsentation og undgå at folk falder i søvn

Ram hovedet på sømmet, når du laver PowerPoint-præsentationer.

Nogle af tilhørerne begynder at hviske til hinanden, andre sidder helt åbenlyst med tunge øjenlåg, mens enkelte nede bagved diskret fisker deres smartphone frem.

På scenen står en af dine kolleger og forsøger fortvivlet at få folk til at følge med i den PowerPoint-præsentation, som han sad og flikkede sammen sent aftenen før.  

Ovenstående er måske et skrækeksempel, men alligevel et ikke helt urealistisk billede på, hvordan publikummet ofte reagerer, når de er vidner til middelmådige PowerPoint-præsentationer. 

De færreste af os ønsker at stå foran sådan et publikum.

Men heldigvis er det noget, som vi selv kan ændre på, hvis vi laver en god præsentation. En præsentation der er så gribende, at den suger tilhørerne ind og først spytter dem ud igen, når præsentationen er færdig. 

Men hvordan er det lige, man gør det? 

Det har David Bliss, der til daglig arbejder med præsentationer og kommunikation, skrevet en blog om på den amerikanske karriere-side Brazen Careerist.

Her skriver han, at publikum forventer, at din præsentation er flydende, naturlig og understøttes af veldesignede "slides", og han giver desuden fire råd til, hvordan du kan blive bedre til at levere dine præsentationer.

1. Du skal eje pladsen på scenen

Du skal bruge din krop. Dine bevægelser er et kraftfuldt redskab, som du kan bruge til at fange dit publikum med og dermed undgå, at de bliver lullet i søvn.

David Bliss understreger, at det ikke betyder, at du skal ræse frem og tilbage på scenen, som var du et dyr i et bur. Tværtimod kan den slags mekaniske og gentagne bevægelser have en negativ effekt. Tænk på, hvordan du selv oplever det, hvis du ser folk, der går rundt i cirkler eller konstant klikker på deres kuglepen. Den slags udstiller folks nervøsitet.

Til gengæld fremhæver David Bliss folk som Steve Jobs og præsident Clinton, der gennem tiden har været dygtige til at eje scenen. Ifølge Bliss er det vigtigt at vise, at du ejer scenen, fordi det sætter dig i centrum og gør dig til det vigtigste element i præsentationen.

"Ifølge Bliss bør du huske på en helt simpel regel, der lyder: Du ‘ejer' alt, hvad du rører ved'. "

Ifølge Bliss bør du huske på en helt simpel regel, der lyder: "Du ‘ejer' alt, hvad du rører ved".

Rækker du eksempelvis ud og rører ved den skærm, der viser dine slides, tager du ejerskab over skærmen i publikums øjne. Det samme gælder alt andet, der ellers måtte befinde sig på scenen. Men husk - du skal rent faktisk røre ved tingene fysisk. En laser-pointer kan ikke erstatte den fysiske berøring.

Når du laver fejl - så husk dette

2. Stilhed kan være en fordel

Sidder vi i en samtale med personer, som vi ikke kender, kan pauser være pinlige. 

Men under en præsentation kan det være et ganske effektfuldt middel at holde en kort pause. 

Giver du eksempelvis dig selv tid til at stoppe op og åbne en sodavand eller tage en slurk af din kaffe, får tilhørerne ikke blot mulighed for at reflektere over dine ord. Det giver også publikum fornemmelsen af, at du er afslappet og har kontrol over situationen. 

Præsident Obama bruger eksempelvis ofte dette trick, forklarer David Bliss. 

Han påpeger desuden, at pauserne også kan bruges til at lægge et pres på tilhørerne og dermed få dem til at føle sig inddraget.

Siger du eksempelvis til publikum "Vi har alle et ansvar for denne situation," og herefter holder en pause, vil det have en dramatisk effekt, mener Bliss. 

Det er dog værd at tilføje, at det ikke er alle pauser, der har samme effekt. Den pause, der kommer, fordi du vælter en kop kaffe, eller din computer går ned, får dig naturligvis hverken til at virke afslappet eller som en, der er i kontrol.

3. Håndter din fejl med overskud

Vi kommer alle til at lave fejl eller træde ud, hvor vi ikke kan bunde, og det skal vi ikke være flove over. 

David Bliss nævner filminstruktøren Michael Bay som et skrækeksempel på, hvor galt det kan gå, når vi ikke håndterer vores fejl med overskud.  

Det gik galt for Michael Bay, da han for få måneder siden ved gadget-festivalen CES i Las Vegas skulle på scenen for at præsentere Samsungs seneste landvindinger inden for 4K-tv. 

Men da filminstruktøren gik på scnenen, begyndte han at hakke i sætningerne og endte med i hast at forlade scenen før tid.
 

"Laver du en fejl, er hovedreglen ifølge David Bliss: 'Hvis du selv er ok med det, er publikum også ok med det'."

Michael Bay gik helt åbenlyst i panik, men ifølge David Bliss gik det først og fremmest galt for ham, fordi publikum kunne se, at han havde det ubehageligt med sine fejl. Havde han derimod håndteret det afslappet og med overskud, havde han kunnet redde sig ud af det. 

Laver du en fejl, er hovedreglen ifølge David Bliss: "Hvis du selv er ok med det, er publikum også ok med det".

Sådan laver du det perfekte slideshow

4. Lav gode slideshows

Der findes utallige eksempler på præsentationer, der tager udgangspunkt i elendige slides.

Men hvad er et dårligt slide?

Det er ikke nødvendigvis bare dårligt, fordi det rent æstetisk er grimt. Et slide er især dårligt, hvis det er svært at afkode.

Ifølge David Bliss er en typisk fejl, at de enkelte slides indeholder for meget og for kompliceret data. 

Et klassisk eksempel stammer fra det amerikanske militær. Under et møde i den afghanske hovedstad Kabul i 2010 blev den daværende øverstkommanderende for de amerikanske styrker i Afghanistan, Stanley McChrystal, præsenteret for et komplet uoverskueligt slide, som du kan se herunder. 

Generalens tørre kommentar var ifølge New York Times:

"Når vi har forstået det slide, har vi vundet krigen." 

Men ifølge David Bliss er konsekvensen af forvirrende og dårlige slides ikke bare, at tilhørerne får mindre ud af det, som du fortæller dem. Det smitter i høj grad også af på deres opfattelse af dig. 

"Forvirrende slides får tilhørerne til at opfatte dig som forvirret," skriver han. 

Ønsker du at lave bedre og mere ensartede slides, behøver du ikke have en fin grafisk uddannelse. David Bliss anbefaler, at du blot sørger for, at dine skriftstørrelser, farver og overgange er ensartede. Derudover anbefaler han, at du i alle dine slides laver en usynlig ramme, som du sørger for, at indholdet på alle dine slides er placeret indenfor. 

Den danske foredragsholder og virksomhedsrådgiver Soulaima Gourani har også tidligere anbefalet, at du giver dine slides en overhaling, hvor du især luger ud i antallet af informationer på dem. 

"I dag er der derfor næsten ikke noget tekst på mine slides. 95 procent af indholdet i mine slides er billeder. Nogle af dem er krydret med et par enkelte tal eller nogle få ord, der er forstørret op i kæmpe størrelse," har hun tidligere sagt til Computerworld.  

Hun advarer dig ligeledes mod at bruge mange diagrammer og mod at være for passiv, når du står på i scenen. Ifølge hende oplever man alt for tit, at folk står helt stive på scenen og nærmest er tilskuer til deres eget foredrag. 

Læs alle Soulaima Gouranis råd i denne artikel: 
Sådan laver du en superfed PowerPoint-præsentation

Læs også: 
Hallo - vi gider ikke se dine dødssyge PowerPoints  

Klumme: Sådan forbedrer du nemt din præsentations-evne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere