De populære computerspil Counter-Strike og The Sims udnyttes i et dansk projekt til at lære 70 danske folkeskoleelever i specialklasser at læse og skrive.
Selve projektet løb af stablen i første halvdel af 2003, og de endelige forskningsrapporter er nu ved at være klar.
- Vi har hørt hele vejen rundt, at eleverne aldrig har læst og skrevet så meget i skolen som i det halve år, hvor projektet stod på, siger Finn W. Mosegaard, der har været pædagogiske konsulent på projektet.
Ideen bag projektet er, at børnene er mere motiverede til at læse og skrive, når undervisningen tager udgangspunkt i noget, der interesserer dem.
Konceptet fortsætter
Forsøget med tage afsæt i computerspil, når børn skal lære at læse og skrive, var en del af projektet it, medier og folkeskolen, som Undervisningsministeriet har støttet med i alt 340 millioner kroner.
Selv om det formelle projekt er afsluttet, fortsætter ideen og arbejdet på Programdatateket og Amtscentret for Undervisning i Viborg Amt, hvor Finn W. Mosegaard er tilknyttet.
Han håber, at skoler over hele landet begynder at inddrage computerspil som en del af undervisningen ved at gøre brug af de undervisningsplaner, der nu er lagt på nettet.
- Det er et særdeles godt undervisningsinstrument at bruge computerspil som indhold i undervisningen, og nogle af skolerne har oplevet en fremgang i elevernes læsning. Dem, der ikke bruger det, går glip af en mulighed for at bringe noget ind i undervisningen, som børn synes er utroligt spændende, og som udgør en del af deres hverdag, mener Finn W. Mosegaard.
Advarer mod voldsspil
Det pædagogiske koncept er, at børnene er mere villige til at læse og skrive, når det handler om noget, de interesserer sig for.
Derfor spurgte man en række elever, hvilket computerspil der var deres favorit. Svaret var entydigt det kontroversielle spil Counter-Strike, hvori man enten påtager sig rollen som terrorist eller anti-terrorist og så skal dræbe sine modstandere.
Counter-Strike fik senere følge af simulationsspillet The Sims, og de to spil udgjorde 10 procent af undervisningen, mens resten af tiden gik med at læse og skrive med udgangspunkt i spiloplevelserne.
Spilforsker Hans Henrik Knoop fra Danmarks Pædagogiske Universitet er en varm fortaler for at bruge computerspil i undervisningen. Han er enig i, at det er vigtigt, at lærerne ofte tager udgangspunkt i elevernes interesser, men han advarer samtidig mod at bruge voldelige spil som Counter-Strike.
- Jeg er skeptisk over for det, for der er risici forbundet med voldsspil, og desværre er der også tegn på, at svage børn kan være de mest påvirkelige. Undersøgelser viser endvidere, at påvirkningen ofte foregår ubevidst, siger Hans Henrik Knoop.
Han peger samtidig på, at Counter-Strike har fået mærkningen 16+, og at spillet derfor ikke kan anbefales til brug af børn under den alder. Spillet The Sims har han til gengæld ingen forbehold over for.
Udgangspunkt i børnenes interesser
Finn W. Mosegaard forsvarer valget af Counter-Strike med, at det rent faktisk er det, som børnene interesserer sig for, og at det er mindre chokerende end den gennemsnitlige tv-avis.
- Vi har ikke valgt Counter-Strike, fordi det er det bedste, men fordi vi spurgte omkring 50 elever ved projektets start. Vi må prøve at tage udgangspunkt i det, der rører eleverne, og lave undervisning ud fra det, siger han.
Alligevel er han på udkig efter en afløser til Counter-Strike, så han kan få større fokus på undervisningsplanerne og mindre polemik om de computerspil, der bruges. Håbet er at overvinde barriererne, så flere folkeskoler vil bruge computerspil og på den måde gøre undervisningen mere vedkommende for eleverne.
- Den første barriere er, at lærerne skal finde ud af, at her ligger en guldmine til undervisningen. Man skal også være klar til at forlade den traditionelle undervisning, som man har udviklet igennem flere år, og som er meget baseret på bøger, siger Finn W. Mosegaard.