Advarsel: Indsamling af vores persondata er gået amok på nettet

Forbrugersikkerheden på nettet er alt for dårlig. Nu skal loven strammes, lyder et forslag.

Artikel top billede

Indsamling af data og personlige oplysninger om danskerne er gået amok på nettet, og forbrugersikkerheden er reelt sat ud af spil.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Digital Sikkerhed og Ingeniørforeningen, som går sammen om et fælles opråb til regeringen. Det skriver Jyllands-Posten.

»Der er ikke længere nogen grænse for, hvor meget privatliv man skal afgive som bruger på nettet. Virksomhederne tilegner sig flere og flere data, og vi forbrugere må nødtvungent acceptere det, da vi ikke har alternativer. Det betyder, at vi mister retten til at kontrollere vores oplysninger. Vi ved ikke, hvor de havner, og hvad de bliver brugt til i fremtiden,« siger seniorjurist Anette Høyrup, Forbrugerrådet Tænk, til avisen.

Tal fra EU viser, at kun 26 pct. af brugerne af sociale netværk og 18 pct. af de, der handler på nettet, føler, at de har fuldstændig kontrol over deres personlige data.

Ifølge Jørn Guldberg fra Ingeniørforeningen, IDA, bør der kastes lys over, hvad der foregår af indsamling af informationer på nettet.

»Mange mennesker er ikke klar over, hvad der foregår. Derfor bør vi stille et krav om, at Google, Facebook og alle andre virksomheder og offentlige institutioner og selskaber skal oplyse, hvad de ved om hver enkelt af os, og hvem de sælger oplysningerne til,« siger han til avisen.

Forbrugerrådet Tænk, Ingeniørforeningen og Rådet for Digital Sikkerhed fastslår over for Jyllands-Posten, at det er på høje tid, at den danske persondatalov bliver strammet og gjort tidssvarende, idet den blev lavet, inden der var noget, der hed cookies, sociale medier og big data.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil