Advarsel: Indsamling af vores persondata er gået amok på nettet

Forbrugersikkerheden på nettet er alt for dårlig. Nu skal loven strammes, lyder et forslag.

Artikel top billede

Indsamling af data og personlige oplysninger om danskerne er gået amok på nettet, og forbrugersikkerheden er reelt sat ud af spil.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Digital Sikkerhed og Ingeniørforeningen, som går sammen om et fælles opråb til regeringen. Det skriver Jyllands-Posten.

»Der er ikke længere nogen grænse for, hvor meget privatliv man skal afgive som bruger på nettet. Virksomhederne tilegner sig flere og flere data, og vi forbrugere må nødtvungent acceptere det, da vi ikke har alternativer. Det betyder, at vi mister retten til at kontrollere vores oplysninger. Vi ved ikke, hvor de havner, og hvad de bliver brugt til i fremtiden,« siger seniorjurist Anette Høyrup, Forbrugerrådet Tænk, til avisen.

Tal fra EU viser, at kun 26 pct. af brugerne af sociale netværk og 18 pct. af de, der handler på nettet, føler, at de har fuldstændig kontrol over deres personlige data.

Ifølge Jørn Guldberg fra Ingeniørforeningen, IDA, bør der kastes lys over, hvad der foregår af indsamling af informationer på nettet.

»Mange mennesker er ikke klar over, hvad der foregår. Derfor bør vi stille et krav om, at Google, Facebook og alle andre virksomheder og offentlige institutioner og selskaber skal oplyse, hvad de ved om hver enkelt af os, og hvem de sælger oplysningerne til,« siger han til avisen.

Forbrugerrådet Tænk, Ingeniørforeningen og Rådet for Digital Sikkerhed fastslår over for Jyllands-Posten, at det er på høje tid, at den danske persondatalov bliver strammet og gjort tidssvarende, idet den blev lavet, inden der var noget, der hed cookies, sociale medier og big data.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car