Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt

Det er ikke licens-reglerne, der er den egentlige grund til, at licens-audits kan ramme så tungt, mener Oracle, der står bag mange audits. Se her, hvad grunden egentlig er.

Artikel top billede

De forhadte licens-audits er nødvendige, og de vil ikke forsvinde. Men de bliver ikke udført i ond tro.

Sådan lyder det fra Oracle, der jævnligt bliver nævnt som et af de firmaer, der er flittigt med at gennemføre licens-audits hos kunderne.

Det sker, efter at it-konsulenten Jan Øberg for nylig lancerede en forening, der har til hensigt at forene virksomhederne i bestræbelserne mod at nedbringe de forhadte it-audits.

Det kan du læse mere om her: Danskere blæser til kamp mod audits: Sådan får vi prisen ned.

Oracle mener ikke, at det er licensreglerne, der er det reelle problem.

Det er derimod den kompleksitet, som mange virksomheder har i deres it-setup.

"Det er ikke licensreglerne, som er det mest komplicerede. Det er derimod de it-miljøer, hvor licenserne sættes i drift, der skaber den virkelige kompleksitet," siger kommunikationschef Anders Lund Rendtorff, Oracle.

Han peger på, at kompleksiteten skyldes ting som forskellig hardware med forskellige processorer og kerner, forskellig grad af virtualisering, forskellige licenssæt til det samme produkt indkøbt over tid, men på forskellige vilkår og lignende.

"Det er nogle af de fysiske årsager til, at virksomheder kan miste overblikket. Det kan dog også være et problem, hvis virksomhedernes indkøbere, som forhandler kontrakterne på plads, ikke har en tæt dialog med de medarbejdere, som sætter licenserne i drift," siger han.

Skal betale for det de anvender

"Vi er først og fremmest interesserede i, at virksomhederne får mest muligt ud af deres investeringer, og at deres indkøb giver dem større konkurrencekraft. Dernæst er vi selvfølgelig interesserede i, at virksomhederne betaler for præcist det, som de anvender. Og hverken mere eller mindre," siger Anders Lund Rendtorff.

Han peger på, at softwaren, der bliver tjekket ved audits, jo tilhører software-leverandøren.

"Og ingen kan vel betvivle det legitime i at opkræve betaling for beskyttede produkter. Men samtidig er det helt sikkert, at den primære vækst i en virksomhed som Oracle altid kommer og skal komme af, at vi i kraft af innovation får nye kunder og får eksisterende kunder til at forny deres engagement - og ikke fra audits," siger Anders Lund Rendtorff.

Kommunikationschefen peger på Oracles såkaldte licens managing service, hvor selskabet sammen med kunden gennemgår behovet.

Skal være nogen til at vise at det retvisende

"Vi vil meget hellere bruge krudtet på licensarbejdet sammen med kunden, så vi minimerer kundens behov for licenser up front og sikrer korrekt licensiering og indblik i den reelle forventede omkostning," siger han.

Det er blandt andet sket med Nordea, hvilket ifølge Anders Lund Rendtorrf har sikret virksomheden 'total kontrol med dens aktiver og dermed øget værdien af allerede foretagede investeringer."

Jan Øberg fortalte forleden, at han gerne vil 'i dialog' med softwareleverandørerne med henblik få at mere gennemsigtighed i de ofte komplicerede licens-betingelser.

Det er Oracle åben over for, og selskabet finder organisationen 'interessant.'

"Vi synes, at det er et interessant initiativ, og vi vil undersøge, hvordan vi kan hjælpe den nye forening med oplysninger og informationer," siger Anders Lund Rendtorff.

Oracle: Mange audits ender ikke med regning
Itamorg mener, at licens-audits'ene er en regulær pengemaskine for softwareleverandørerne, der ifølge Jan Øberg altid vil finde noget, der kan udløse en regning, hvis det passer dem.

Men det passer ikke, lyder det fra Oracle.

"Erfaringsmæssigt har det store flertal af kunder godt styr på deres licenser, og omkring to tredjedele af vores licensgennemgange vil ende uden yderligere krav til kunden," siger Anders Lund Rendtorff.

Når det gælder konkrete oplysninger om Oracles licens-audits, bliver kommunikationschefen mere formel.

Hvor meget tjener Oracle på audits?

"Vi bryder ikke vores indtjening ned på enkelte forretningsområder, så det kan jeg ikke kommentere."

Hvordan bestemmer Oracle sig for, hvilke kunder der skal have audit-besøg?

"Jeg kan ikke sige om noget bevæggrundene. Vi deler ikke detaljer om den måde, som vi driver forretning på."

Hvor tit kan man som Oracle forvente at få audit-besøg?

"Det er ikke tal, som jeg kan give nogen meningfuld indikation på, men potentielt kan alle jo få en audit. Jeg vil godt understrege, at Oracle henter lang hovedparten af sin omsætning på, at kunder fornyer deres engagement samt på nye kunder," siger Anders Lund Rendtorff.

Ville Oracle i den perfekte af alle verdener egentlig helst være fri for disse audits?

"Nej, for der skal jo altid være nogen til at vurdere, om et billede er retvisende. Selv om vi har selvangivelse, findes der jo også skattekontrol-funktioner. Og selv om fødevareindustrien har egen-kontrol af hygiejne, er der også kontrol."

Jo, men Oracle er jo ikke en uafhængig og neutral myndighed, når I rykker ud til en audit, som det er tilfældet med de eksempler, som du nævner.

"Skat tjekker jo også selv folks skattebetalinger. Pointen er, at der ikke er nogen steder i vores samfund, hvor der ikke findes kontrolmekanismer af de forskellige regelsæt. Og er man utilfreds med det, som man kommer ud med, er det jo reguleret af dansk lov, og det kan indbringes for domstolene. Så det er ikke sådan, at vi både er lovgivende, dømmende og udøvende magt," siger han.

Læs også:

Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på ekstraregninger til licens-politiet

Microsoft efter audit-kritik: Vores kunder skal jo være korrekt licensierede

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S