Googles egne chefer ramt af Google-bombe

Googles ledelse er blevet offer for en spøg, en såkaldt Google-bombe, der er beregnet på at udstille svaghederne i verdens mest brugte søgemaskine. En amerikansk arkivar har ved at ændre indholdet på kun otte websider formået at sammenkæde ledelsens egen webside med negative søgeord.

Ændringer på bare otte eksterne websider får nu søgemaskinen Google til at kæde sin egen ledelse sammen med negative søgeord, skriver nyhedstjenesten The Register.

Når man søger på udtrykket "out of touch executives" - hvilket betyder chefer uden virkelighedsfornemmelse - og klikker på knappen "Jeg føler mig heldig", bliver man ledt direkte videre til Googles egen præsentation af sine topchefer, selv om det engelske ord "touch" slet ikke optræder på siden.

Resultatet er skabt af den amerikanske arkivar Daniel Brandt på tre uger ved at ændre på otte websider og derfra linke med de negativt ladede søgeord videre til Googles egen webside.

Fænomenet kaldes også en Google-bombe, og tidligere eksempler tæller ifølge The Register sætningerne "French Military Victories" og "Weapons of Mass Destruction".

En Google-bombe skabes sædvanligvis ved at lægge links ind på en række websider, hvorfra en bestemt sætning kædes sammen med den side, der skal udgøre Google-bomben. Når Google indekserer nettet, bliver den udvalgte webside kædet sammen med udtrykket.

Bagmanden Daniel Brandt er faktisk en modstander af Google-bomber, og han håber med eksemplet at overbevise Googles ledelse om, at den skal ændre i de algoritmer, der bestemmer hvornår et søgeresultat optræder.

Ifølge Daniel Brandt ville løsningen være at tjekke, om ordene i Google-bomben også optræder på den side, der linkes til, før de gives nogen særlig betydning. Han mener, at tricket i dag er vidt udbredt, når firmaer vil øge populariteten af deres websider.

Computerworld Online beskrev onsdag, hvordan det danske firma Netpointers Technologies benytter sig af skjulte skyggesider, javascript og optimerede links, når kundernes websider skal have en god placering i søgeresultaterne hos Google.

Google er ifølge konsulentfirmaet Interbrand verdens mest kendte mærkevare foran navne som Coca-Cola og Nokia, og søgemaskinen forventes at gå på børsen senere i juli, hvor det anslås, at selskabet kan hente op mod 70 milliarder kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere