Googles egne chefer ramt af Google-bombe

Googles ledelse er blevet offer for en spøg, en såkaldt Google-bombe, der er beregnet på at udstille svaghederne i verdens mest brugte søgemaskine. En amerikansk arkivar har ved at ændre indholdet på kun otte websider formået at sammenkæde ledelsens egen webside med negative søgeord.

Ændringer på bare otte eksterne websider får nu søgemaskinen Google til at kæde sin egen ledelse sammen med negative søgeord, skriver nyhedstjenesten The Register.

Når man søger på udtrykket "out of touch executives" - hvilket betyder chefer uden virkelighedsfornemmelse - og klikker på knappen "Jeg føler mig heldig", bliver man ledt direkte videre til Googles egen præsentation af sine topchefer, selv om det engelske ord "touch" slet ikke optræder på siden.

Resultatet er skabt af den amerikanske arkivar Daniel Brandt på tre uger ved at ændre på otte websider og derfra linke med de negativt ladede søgeord videre til Googles egen webside.

Fænomenet kaldes også en Google-bombe, og tidligere eksempler tæller ifølge The Register sætningerne "French Military Victories" og "Weapons of Mass Destruction".

En Google-bombe skabes sædvanligvis ved at lægge links ind på en række websider, hvorfra en bestemt sætning kædes sammen med den side, der skal udgøre Google-bomben. Når Google indekserer nettet, bliver den udvalgte webside kædet sammen med udtrykket.

Bagmanden Daniel Brandt er faktisk en modstander af Google-bomber, og han håber med eksemplet at overbevise Googles ledelse om, at den skal ændre i de algoritmer, der bestemmer hvornår et søgeresultat optræder.

Ifølge Daniel Brandt ville løsningen være at tjekke, om ordene i Google-bomben også optræder på den side, der linkes til, før de gives nogen særlig betydning. Han mener, at tricket i dag er vidt udbredt, når firmaer vil øge populariteten af deres websider.

Computerworld Online beskrev onsdag, hvordan det danske firma Netpointers Technologies benytter sig af skjulte skyggesider, javascript og optimerede links, når kundernes websider skal have en god placering i søgeresultaterne hos Google.

Google er ifølge konsulentfirmaet Interbrand verdens mest kendte mærkevare foran navne som Coca-Cola og Nokia, og søgemaskinen forventes at gå på børsen senere i juli, hvor det anslås, at selskabet kan hente op mod 70 milliarder kroner.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job