Google vil tilbyde en gigabyte gratis e-mail

Søgemaskinen Google er klar til at teste en gratis e-mail-tjeneste, hvor brugerne kan gemme op til en gigabyte data og derfor ikke skal bekymre sig om at slette gamle mails. Med navnet Gmail skal tjenesten i direkte konkurrence med blandt andet Microsofts Hotmail, som tilbyder sine brugere to megabyte plads.

Google er begyndt at teste en ny e-mail-tjeneste, hvis største konkurrencefordel er, at brugerne får stillet en gigabyte plads gratis til rådighed.

Omkring 1.000 inviterede brugere skal teste tjenesten Gmail, der er skabt af en Google-udvikler i de 20 procent af arbejdstiden, som selskabet bag søgemaskinen opfordrer ansatte til at bruge på egne projekter.

Ifølge Google vil pladsen gøre det muligt at gemme omkring 500.000 sider e-mails per bruger.

Modsat andre e-mail-tjenester er ideen, at en bruger aldrig skal slette e-mails eller bruge tid på at lede efter gamle beskeder.

Med Gmail har Google også droppet ideen om at placere e-mails i forskellige foldere. I stedet vil søgegiganten bruge sin eksisterende søgeteknologi til at gøre det let for brugere at finde gamle e-mails.

Tjenesten indeholder også en funktion, så svar på e-mails bliver vist i en speciel samtalestruktur, og Google lover samtidig, at tjenesten vil opdage spam-beskeder.

Google planlægger at tjene penge på tjenesten ved at placere reklamer ved siden af e-mails baseret på deres indhold. Det er samme koncept, som Google i dag bruger til at placere annoncer på websider under navnet Adwords.

- Ideen er, at din e-mail kan blive der for evig. Du kan altid indeksere den, altid søge i den og altid finde ting fra fortiden, siger en af Googles chefer til nyhedstjenesten Cnet.

Hvis testen bliver en succes og tjenesten offentlig tilgængelig, vil den komme i skarp konkurrence med eksisterende tjenester som Microsofts Hotmail og Yahoo Mail. De stiller henholdsvis to og fire megabyte plads til rådighed.

Google forventes at gå på børsen senere i år, hvor det anslås, at selskabet kan hente op mod 70 milliarder kroner.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse