Stor undersøgelse: Disse apps hitter hos danskerne lige nu

Danskerne benytter i stigende omfang apps, hvor især underholdnings-apps hitter. Den slags megatrends kan app-udviklingshuse snildt lade sig inspirere af, når de skal udvikle mobil-applikationer til kunderne.

Artikel top billede

Danskerne vil underholdes via apps på deres smartphones.

Det fremgår tydeligt af Danmarks Statistiks opgørelse over de apps, som danskerne i 2014 har hentet til deres smartphones.

Blandt de allermest populære apps topper kategorien 'underholdning', hvilket kunne være smartphone-applikationer til spil, bøger, film og musik. 77 procent af de danske smartphone-brugere har således hentet underholdnings-apps i år.

To tredjedele af befolkningen har på de følgende pladser downloadet apps med trafikinfo eller organiserings-apps i form af eksempelvis kalender-funktion samt finans-apps, der typisk dækker over netbank og mobilbetaling.

39 procent svarende til cirka 920.000 personer har hentet apps, der kan hjælpe dem i kontakten med den offentlige sektor. I denne kategori er apps for eksempel beregnet til at komme i kontakt med Skat eller tilgå sin e-Boks.

Sms er stadig mobil-kongen

I Danmarks Statistiks publikation 'It-anvendelse i befolkningen 2014' er det angivet, at 90 procent af danskere mellem 16 og 89 år har brugt en mobiltelefon eller smartphone inden for de seneste tre måneder.

58 procent af denne population henter apps. Dermed er brugen af apps langtfra så udbredt som afsendelsen af sms'er.

92 procent af brugerne benytter således sms'er, mens internetbrug og MMS'er følger efter som henholdsvis den anden- og tredjemest populære mobil-aktivitet.

Først på fjerdepladsen kommer apps-bruget, og det overrasker egentlig ikke Andreas Rasmussen, managing partner i app-udviklingshuset Nodes.

"Udbredelsen af apps hænger naturligvis sammen med smartphone-penetrationen i befolkningen, som ligger et sted mellem 60 og 70 procent," siger han.

Set i det lys svarer det til, at langt størstedelen af alle danskere med smartphone benytter apps.

Virksomheder skal også spille

Andreas Rasmussen fortæller også, at et app-udviklingshus som Nodes skelner til megatrends som Danmarks Statistiks opgørelse er et resultat af.

"Vi lytter naturligvis til kundernes behov, men vi prøver jo også at præge dem med de tendenser, der er hos almindelige app-forbrugere. En populær app-type er vejr-apps, og derfor kunne en virksomhed som Vestas levere eksempelvis vejrudsigter frem for en oversigt over vindmøller, der ellers lå tættere på deres kerneforretning."

Han nævner, at når spil er så populært hos hr. og fru Hansen med en smartphone, så kan underholdning i form af gamification også blive en del af virksomheds-apps.

"Man kunne sagtens forestille sig, at chipsfabrikanten Kims lancerede en app, hvor en pacman-lignende figur jagtede selskabets nyeste chips frem for kirsebær, så forbrugerne kan underholdes og interagere med brandet på samme tid," lyder det fra Andreas Rasmussen.

Interne apps er det nye sort

Nodes' managing partner fortæller, at en ny trend inden for app-udvikling er interne apps til virksomhedens medarbejdere.

Så når en sælger i en virksomhed eksempelvis får leads i mange forskellige brancher, kan denne sælger i bedste gamification-ånd blive belønnet i en app, som kollegerne kan følge med i.

"Det er jo et virtuelt klap på ledelsen, som måske ikke altid har tid til at rose den enkelte medarbejder personligt," siger Andreas Rasmussen.

I dag er det lige under halvdelen af Nodes' app-udvikling, der er interne apps, og der er en kraftigt stigende efterspørgsel virksomheds-apps til medarbejderne.

Disse apps kan bruges til alt fra at promovere sælgernes leads internt i et salgsteam, indrapportering af hjemmehjælperens plejebesøg og ved hjælp af Bluetooth-teknologi kan runderingsvagter registrere deres vagtruter.

"Interne apps til for eksempel 300.000 kroner kan på et taktisk plan gøre manuelle og ofte kedelige processer meget mere automatiserede og samtidig sikre relevante data på farten. Det er jo billigt i forhold til indkøb af et stort, forkromet it-system, som medarbejderne skal sidde og taste oplysninger ind i," siger Andreas Rasmussen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S