Stor undersøgelse: Disse apps hitter hos danskerne lige nu

Danskerne benytter i stigende omfang apps, hvor især underholdnings-apps hitter. Den slags megatrends kan app-udviklingshuse snildt lade sig inspirere af, når de skal udvikle mobil-applikationer til kunderne.

Artikel top billede

Danskerne vil underholdes via apps på deres smartphones.

Det fremgår tydeligt af Danmarks Statistiks opgørelse over de apps, som danskerne i 2014 har hentet til deres smartphones.

Blandt de allermest populære apps topper kategorien 'underholdning', hvilket kunne være smartphone-applikationer til spil, bøger, film og musik. 77 procent af de danske smartphone-brugere har således hentet underholdnings-apps i år.

To tredjedele af befolkningen har på de følgende pladser downloadet apps med trafikinfo eller organiserings-apps i form af eksempelvis kalender-funktion samt finans-apps, der typisk dækker over netbank og mobilbetaling.

39 procent svarende til cirka 920.000 personer har hentet apps, der kan hjælpe dem i kontakten med den offentlige sektor. I denne kategori er apps for eksempel beregnet til at komme i kontakt med Skat eller tilgå sin e-Boks.

Sms er stadig mobil-kongen

I Danmarks Statistiks publikation 'It-anvendelse i befolkningen 2014' er det angivet, at 90 procent af danskere mellem 16 og 89 år har brugt en mobiltelefon eller smartphone inden for de seneste tre måneder.

58 procent af denne population henter apps. Dermed er brugen af apps langtfra så udbredt som afsendelsen af sms'er.

92 procent af brugerne benytter således sms'er, mens internetbrug og MMS'er følger efter som henholdsvis den anden- og tredjemest populære mobil-aktivitet.

Først på fjerdepladsen kommer apps-bruget, og det overrasker egentlig ikke Andreas Rasmussen, managing partner i app-udviklingshuset Nodes.

"Udbredelsen af apps hænger naturligvis sammen med smartphone-penetrationen i befolkningen, som ligger et sted mellem 60 og 70 procent," siger han.

Set i det lys svarer det til, at langt størstedelen af alle danskere med smartphone benytter apps.

Virksomheder skal også spille

Andreas Rasmussen fortæller også, at et app-udviklingshus som Nodes skelner til megatrends som Danmarks Statistiks opgørelse er et resultat af.

"Vi lytter naturligvis til kundernes behov, men vi prøver jo også at præge dem med de tendenser, der er hos almindelige app-forbrugere. En populær app-type er vejr-apps, og derfor kunne en virksomhed som Vestas levere eksempelvis vejrudsigter frem for en oversigt over vindmøller, der ellers lå tættere på deres kerneforretning."

Han nævner, at når spil er så populært hos hr. og fru Hansen med en smartphone, så kan underholdning i form af gamification også blive en del af virksomheds-apps.

"Man kunne sagtens forestille sig, at chipsfabrikanten Kims lancerede en app, hvor en pacman-lignende figur jagtede selskabets nyeste chips frem for kirsebær, så forbrugerne kan underholdes og interagere med brandet på samme tid," lyder det fra Andreas Rasmussen.

Interne apps er det nye sort

Nodes' managing partner fortæller, at en ny trend inden for app-udvikling er interne apps til virksomhedens medarbejdere.

Så når en sælger i en virksomhed eksempelvis får leads i mange forskellige brancher, kan denne sælger i bedste gamification-ånd blive belønnet i en app, som kollegerne kan følge med i.

"Det er jo et virtuelt klap på ledelsen, som måske ikke altid har tid til at rose den enkelte medarbejder personligt," siger Andreas Rasmussen.

I dag er det lige under halvdelen af Nodes' app-udvikling, der er interne apps, og der er en kraftigt stigende efterspørgsel virksomheds-apps til medarbejderne.

Disse apps kan bruges til alt fra at promovere sælgernes leads internt i et salgsteam, indrapportering af hjemmehjælperens plejebesøg og ved hjælp af Bluetooth-teknologi kan runderingsvagter registrere deres vagtruter.

"Interne apps til for eksempel 300.000 kroner kan på et taktisk plan gøre manuelle og ofte kedelige processer meget mere automatiserede og samtidig sikre relevante data på farten. Det er jo billigt i forhold til indkøb af et stort, forkromet it-system, som medarbejderne skal sidde og taste oplysninger ind i," siger Andreas Rasmussen.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car