Artikel top billede

Smart TDC-træk bremser (måske) kundeflugt til Telia, Telenor og 3

TDC's Telmore Play kan måske have sat en prop i det hul, kunderne ellers er forsvundet ud igennem i længere tid.

Hårdt pressede TDC får måske lidt fremgang at lune sig på her i efterårsregnen.

Sydbank skriver i en ny analyse af det danske telemarked, at tredje kvartalsregnskaberne fra Telia, Telenor og 3 ikke giver et entydigt billede af, om TDC har succes med at vinde mobiltelefonikunder med Telmore Play.

Men konkurrenternes kundeoptag ser ud til at være bremset lidt op i det seneste kvartal, lyder det samtidig. 

"Vi forventer, at TDC's kundetilbagegang i 3. kvartal bliver betydeligt mindre end i de foregående kvartaler (ekskl. tab af offentlige kontrakter)," skriver Sydbank.

TDC præsenterede Telmore Play i juni, og det vakte stor opsigt, at selskabet for 249 kroner om måneden ikke bare giver kunderne fri tale og sms, adgang til 4G-netværket og fem gigabyte data - men også adgang til digitale indholdstjenester som TV2 Play, HBO, Telmore Musik, Politiken, Ekstra Bladet og Mofibos e-bøger. 

Efter at have nærstuderet de seneste kvartalsregnskaber fra Telia, Telenor og 3 konkluderer teleanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, at de tre udfordrere på det danske mobiltelefonimarked fortsætter med vinde nye kunder, men at tempoet for kundeoptaget aftager.

Såan klarer selskaberne sig

Konkret skriver Sydbank, at Telia vandt 9.000 nye kunder i tredje kvartal 2014, mens Telenor fik hele 41.000 nye kunder.

"Det er vores vurdering, at klart størstedelen af Telenors fremgang er drevet af, at selskabet har vundet to store offentlige kontrakter. Dermed kan det efter vores vurdering ikke afvises, at TDC har haft held til at nedsætte tempoet for Telenors kundeoptag i den private del af det danske mobiltelefonimarked drevet af Telmore Play."

Teleselskabet 3 fik i tredje kvartal 12.000 nye kunder, skriver banken, der dog samtidig tilføjer, at kundeoptaget hos 3 ser ud til at være bremset op i forhold til de første to kvartaler i 2014.

"Vi ser igen TDC's bedre konkurrenceposition efter lanceringen af Telmore Play som en mulig forklaring på, hvorfor 3 vinder kunder i et lidt langsommere tempo end tidligere."

Endnu ikke en gamechanger

Morten Imsgard skriver i sin analyse, at introduktionen af Telmore Play har gjort TDC mere konkurrencedygtig.

"Det har dog endnu ikke været en gamechanger i markedet, som har sat de øvrige aktører skakmat. Det tager tid for TDC at uddanne de danske telekunder til at kigge på andet end prisen på abonnementet, når de skal vælge teleoperatør."

De fire store danske teleoperatører kæmper i disse år en ekstremt hård kamp om kunderne på det danske marked.

En del iagttagere har peget på, at der er én operatør for meget på det danske marked, og det ventes derfor, at de fire selskaber, TDC, Telia, Telenor og 3, vil blive reduceret til tre på et tidspunkt.

Selskaberne har svært ved at opnå den ønskede vækst og indtjening, og telebranchen som sådan har også været i bedre stand.

I 2013 omsatte telebranchen for knap 35 milliarder kroner på bl.a. fastnet-, mobiltelefoni og bredbånd.

Det er et fald på syv procent i forhold til året før, hvor omsætningen var ca. 37 milliarder kroner, har Erhvervstyrelsen for nylig konkluderet i en rapport.
TDC aflægger regnskab for tredje kvartal på fredag.

Læs også:

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire - men snart kun tre

Er TDC en knivskarp forretning eller en skygge af fortidens telegigant?

Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere