Derfor skal vi have nye ikoner på smartphonen og computeren

Interview: Det giver ikke længere mening at anvende metaforer fra den fysiske verden, når man designer it-løsninger. I stedet skal den fysiske verden indrette sig efter den digitale, forklarer Michael Björn, head of research hos Ericsson.

Artikel top billede

Michael Björn er head of research hos Ericsson ConsumerLab. Billeder: Kim Stensdal

Interview: De er over alt på vores computere, smartphones og tablets. Ja, i det hele taget er de alle steder, hvor it er til stede.

Det er metaforerne, vi taler om.

Som postkortet på ikonet til din mail-applikation, skraldespanden eller bare "skrivebordet" på din computer.

Designerne har valgt at anvende metaforerne, fordi forbrugerne på den måde kan relatere app'en til ting fra den fysiske verden.

Designfilosofien er også kendt som ‘skeumorfisme', og selvom den i lang tid gav god mening, når man designede it-løsninger, er problemet nu, at flere og flere it-brugere ikke helt naturligt laver en kobling til den fysiske verden.

De er nemlig vokset op i en verden, hvor it og internettet faktisk fylder mere end den fysiske verden, og derfor skal den fysiske verden efterligne internettet, ikke omvendt.

Sådan lyder budskabet fra Michael Björn, der er Ph.d. og head of research hos Ericsson ConsumerLab, der har hovedkontor i Stockholm, men forskere rundt omkring i det meste af verden.

"Vores erfaringer ændringer sig. Internettet bliver integreret i alt, vi gør, og i vores liv. Når du så tager en objekt, der ikke er interaktivt, så bliver det i stigende grad noget, du måske finder uinteressant eller underligt," siger han.

Man kan sammenligne det lidt med vores musik-præferencer, forklarer Michael Björn til Computerworld, da vi møder ham i København.

"Hvis du taler med folk, der voksede op med LP'en, så ønsker de vinyl, men hvis du taler med børn eller teenagere i dag, så synes de, at MP3-filer lyder bedre end lossless. Hvorfor? Fordi de voksede op med den lyd."

Det interaktive er det naturlige

Michael Björn fra Ericsson peger på, at det vi lige nu befinder os midt i et paradigmeskift, hvor den interaktive, virtuelle verden bliver den primære - i hvert fald er det der, vi i stigende grad bruger vores tid.

Det betyder, at digitale koncepter og it-løsninger i det hele taget skal designes ud fra en ny grund-præmis.

"Hvis du har to objekter, og det ene er interaktivt, så vil det være lettere for dig at bruge, fordi du ved, hvordan du skal bruge den type enhed."

På den måde ønsker vi bevidst eller ubevidst, at verden skal blive mere interaktiv, fordi vi har flere og flere af den slags oplevelser og erfaringer, som vi kan relatere til, forklarer Ericsson-forskeren.

Her ser du forandringerne

Og det er ikke kun Michael Björn, der taler om dette skift, hvor metaforer fra den fysiske verden bliver mindre relevante.

Det er blandt andet den design-filosofi, man har set Apple praktisere med de seneste par versioner af iOS.

iOS-ikonerne forsøger ikke i samme grad som tidligere at efterligne ting fra den virkelige verden - om det så er en båndoptager, en bogreol, en klassisk lommeregner, eller at teksten i en note-app, der skal ligne håndskrift.

"Der er en overordnet erkendelse af, at det er det her, der sker."

"En erkendelse af, at vi ikke behøver holde fast i alle de fysiske metaforer," forklarer Michael Björn, der dog samtidig siger, at der stadig er mange områder, hvor vi skal blive bedre til at forstå, hvordan forbrugere tænker og agerer i dag.

Du shopper online - i den fysiske butik

Michael Björn nævner et andet eksempel på, at vi ikke altid helt har forstået den verden, vi lever i: Det er, når vi taler om at shoppe online versus i en fysisk butik.

"Der er ingen forskel imellem online-shoppen og shopping i butikken, for når folk går ind i en butik i dag, bruger de deres telefon og internettet til at tjekke ikke bare priser, men også hvad vennerne tænker, og om der er nogle anmeldelser."

"Det bliver online-shopping, selvom du er i butikken. Internettet er blevet en integreret del af hverdagen," forklarer han.

Alle skal levere digitale løsninger

Ericsson-forskeren peger i forlængelse af det på, at det ikke kun er it-industriens spillere, der skal begynde at tænke på en ny måde.

For hvis man køber præmissen om, at internettet bliver integreret i alting, så er der også mange andre virksomheder, der skal agere på den baggrund.

Eksempelvis kender de fleste af os til, at de kan være frustrerende, at nogle butikker og kontorer er lukkede, når vi netop har brug for dem. For internettet er jo aldrig lukket.

Undersøgelser viser ifølge Michael Björn, at forbrugerne har en forventning om, at ikke bare it-virksomhederne, men også alle mulige andre offentlige og private virksomheder og institutioner leverer digitale koncepter, der understøtter den måde, vi lever på i dag, og udnytter de muligheder, it bringer.

"Det er ikke længere bare teknologispillerne, og det er et stort skift," siger han til Computerworld.

Læs anden del af interviewet med Michael Björn fra Ericsson senere.

Læs også:

Dette selvfede og pyntesyge design gjorde fyret Apple-chef upopulær

Internet of things: Derfor vil alt ændre sig nu

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Systemudvikler søges til innovativt firma

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP-arkitekt

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil