Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening

Klumme: Der findes selvbetjenings-løsninger, hvor man tænker 'YES, det var SMART,' når man har brugt den. Det kan vi alle lære noget af. Her får du nogle eksempler.

Artikel top billede

Der er noget helt galt i den måde, vi omtaler den offentlige selvbetjening på.

Vi taler om besparelser og regler, lovgivning og tvang.

Skræmmekampagner fortæller om, hvor dyrt det kan være ikke at tjekke sin digitale post, og det hele er præget af magtsprog og bureaukrati.

I stedet skal vi tale om, at selvbetjening er FEDT, når det bliver gjort rigtigt.

Den gode selvbetjening gør livet lettere, giver brugerne nye evner og er derfor i den grad motiverende.

At der så også følger besparelser med, er der ikke nogen, der har noget imod.

Men det kan aldrig blive det argument, der får borgeren til at kaste sig over tasterne og råbe "jubii - så er det tid til obligatorisk digital selvbetjening!".

Jeg taler om den slags selvbetjening, hvor man tænker "YES. Det var SMART," når man har brugt den og stolt fortæller familien, at nu har man lige fikset det og det på ingen tid.

Lad mig give et par eksempler:

Forleden aften bestilte jeg tid hos lægen på et par minutter.

Jeg fandt de ledige tider og bookede den, der passede mig bedst. Og BOM, så var den potte ude.

Før i tiden skulle jeg ringe på et bestemt tidspunkt, udstå mange minutters muzak for til sidst at tale med en sekretær, som ville give mig en tid midt på dagen, hvor jeg allerede havde aftalt et møde.

Det er SÅ rart at slippe for.

Eller biografbilletterne: Da jeg var endnu yngre end i dag, skulle jeg ikke bare høre på muzak, mens jeg ventede på at bestille, jeg skulle også møde op 45 minutter før, filmen begyndte, for at hente billetterne.

Nu køber jeg dem på stedet, får en kode sendt til min telefon og fire minutter før filmen begynder, viser jeg koden til maskinen, som så printer billetterne på stedet.

Det er SÅ fedt.

Post Danmark er også smart

Post Danmark har også formået at gøre sig selv relevant igen ved hjælp af fremragende selvbetjening.

Vi sender ingen breve mere og er derfor aldrig i besiddelse af frimærker.

Men når vi en sjælden gang skal bruge porto, sender vi bare en sms. Så får vi en kode retur til at skrive på kuverten, og så er den fikset.

Pakker skulle vi engang stå i kø med på posthuset mellem klokken 10 og 14.30 - nu betaler vi pakkeportoen på nettet, printer en kvittering ud og afleverer den i et skab nede ved supermarkedet.

Skabet scanner koden, lugen åbner, og jeg lægger pakken ind.

Det hele tager 14 minutter, fra jeg går online, til jeg har sendt pakken, og jeg kan gøre det nårsomhelst på døgnet.

Det er skidesmart.

Masser af eksempler

Der er masser af eksempler på selvbetjening, der gør livet lettere og brugerene glade:

At betale kontanter med MobilePay, scanne billetter i lufthavnen, bestille bøger på biblioteket - og aflevere dem igen.

Det tager ingen tid, og det er nærmest en leg.

Alle disse skønne løsninger fra vores allesammens hverdag har en meget vigtig fællesnævner: De er alle resultatet af, at nogle har set verden fra MIT synspunkt.

De har alle taget udgangspunkt i MIN hverdag og lagt et seriøst stykke arbejde i at gøre mit liv lettere og bedre.

Samtidig har de helt givet høstet en masse fordele selv, men det er jeg ret ligeglad med. Jeg bruger selvbetjening, fordi jeg får noget ud af det. Fordi det gør mit liv bedre.

Tænk nu, hvis vi kunne udføre den offentlige selvbetjening på samme måde. Tænk nu, hvis vi "kommunikerede" offentlig selvbetjening på samme måde.

Tænk, hvis vi havde digital post, der var lavet sådan, at det var en fordel at bruge den.

Tænk, hvis vi havde kommunal selvbetjening, der gav en mere personlig oplevelse end den, vi får nede i borgerservice. Tænk, hvis ...

Det er slet ikke utænkeligt. Men det kræver, at vi tager udgangspunkt i borgerne og deres behov.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil