Microsoft: Slut med frit browser-valg - afliver EU's tvangs-bjælke

Microsoft fjerner den bjælke med forskellige browser-valgmuligheder, som selskabet i 2009 blev tvunget til at indføre af EU.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Microsoft fjerner den boks i Windows, der giver Windows-brugerne mulighed for at vælge mellem en række forskellige browsere.

Microsoft blev i 2009 efter et forlig tvunget til at indføre boksen af EU, der mente, at Microsoft ved at bundle Internet Explorer og Windows misbrugte Windows' stærkt dominerende position til at fremme selskabets egen browser.

Derved forsøgte Microsoft aktivt at holde rivaliserende browsere som Chrome, Safari, Opera og Firefox ude af markedet, hed det.

Det kan du læse mere om her: Nu kommer Microsofts frie browser-valg til din pc

Med den tvangsindførte bjælke - hvor man også kunne vælge mere obskure browsere som AOL, Maxthon, K-Meleon, Flock, Avant Browser, Sleipnir og Slim Browser - fik Windows-brugerne mulighed for at vælge mellem de forskellige browsere, når Windows skulle sættes op.

Du kan se bjælken her.

Microsoft fik i 2013 en kæmpebøde på 4,3 milliarder kroner for ikke at have levet op til den første aftale om at indføre den pågældende boks i millioner af tilfælde.

Det kan du læse mere om her: Ny milliard-bøde til Microsoft: Skal betale 4,3 milliarder til EU.

Slut efter fem år

Nu er det altså slut med boksen.

Microsoft meddeler, at den tidsramme, som blev aftalt i forliget i 2009, efter fem er udløbet.

"Microsoft opfordrer brugere, der ønsker mere information om web-browsere eller ønsker at downloade en anden browser, til at besøge producenterne af disse webbrowseres websites," lyder det fra Microsoft.

Spiller ikke den store rolle længere

Beslutningen skal ses i lyset af de meget store omvæltninger, der er sket på det teknologiske landkort siden 2007-2009, hvor det store browser-slag fandt sted mellem EU og Microsoft.

Siden dengang er en stor del af teknologi-brugen rykket over på smartphones og tablet-computere. Hertil kommer, at befolkningerne er blevet mere teknologi-vante og langt bedre i stand til selv at orientere sig på det omskiftelige marked.

En nylig optælling fra StatCounter viser hertil, at Googles Chrome i dag er den mest udbredte browser på det europæiske marked med en andel på pc-markedet på hele 48 procent.

Internet Explorers markedsandel er faldet støt i årevis. IE har i dag en markedsandel på blot omkring 17 procent, mens Firefox ligger på omkring 25 procent.

Den norske Opera-browser, der engang blev regnet for at være udfordrer til de store browsere, er nærmest faldet helt ud af markedet. Operas markedsandel er siden 2009 faldet fra 4,5 procent til i dag blot 2,6 procent.

Apple er for længst stoppet med at udvikle på den særlige Windows-version af Safari-browseren.

Læs også:

Her er den sande historie bag EU's gigant-bøder til Microsoft

Ny milliardbøde til Microsoft: Skal betale 4,2 mia til EU

Microsoft: Sådan gør vi med EU's browser-krav

Anklage: Microsoft holder rivaler ude af markedet

Sådan rammer IE-browservalget din netbank

Microsofts frie browservalg er ikke helt frit

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job