Nye digitale tilbud giver ingen fremgang

Danskernes brug af digitale tjenester fra det offentlige stagnerede sidste år, selv om stat, amter og kommuner rullede en række nye prestige-projekter ud. Lederen af Den Digitale Taskforce forventer, at E-Dag2 vil skubbe til udviklingen.

Danskerne havde sidste år ikke mod på at benytte flere digitale tjenester fra det offentlige. Trods en række prominente tiltag inden for digital forvaltning var der sidste år så godt som ingen fremdrift i danskernes brug af internettet, når der skulle etableres kontakt til det offentlige.

Mens 38 procent af danskerne i 2002 havde haft kontakt til det offentlige via nettet inden for den seneste måned, var andelen kun steget med et enkelt procentpoint i 2003, til 39 procent.

Det til trods for, at 2003 var året, hvor den digitale signatur blev rullet ud via TDC, og hvor portalen Virk.dk blev etableret som virksomhedernes kontaktpunkt til det offentlige.

Thomas Nielsen leder Den Digitale Taskforce, som overvåger digitaliseringen af den offentlige sektor.

- Jeg er selv lidt overrasket over det tal, ikke mindst fordi tal fra IDC i november opgjorde procentdelen til 85 - men da blev folk spurgt, om de havde brugt internet til kontakt til det offentlige inden for et år, siger han.

Thomas Nielsen peger derfor på, at det lave tal skyldes, at danskerne ikke særlig hyppigt har behov for digital kontakt til det offentlige.

Alligevel mener han, at der er plads til forbedringer, og de skal blandt andet komme via E-dag2, som er planlagt i perioden september 2004 til februar 2005.

I den periode skal alle offentlige institutioner blive klar til at give borgere og virksomheder tilbud om at kommunikere digitalt og sikkert via den digitale signatur.

- Så i 2006 skal 60 procent gerne svare, at de har anvendt digital kommunikation med den offentlige, siger Thomas Nielsen med henvisning til Danmarks Statistiks opgørelse.

Samtidig overvejes det, om der skal sættes reelle markedsførings- og oplysningskampagner af de digitale tilbud fra det offentlige i søen.

- Det har man brugt meget i USA og andre steder i Europa, og det er forholdsvis dyrt, men det vi hører er, at det tjener sig hurtigt ind, siger Thomas Nielsen.

Konsulentvirksomheden Accenture kårede i 2003 Danmark som førende inden for e-government.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S