Lager-kamera stoppede kundernes svindel

Overvågning af pakningen på Itbutikkens lager har sat en stopper for svenske kunder, der påstod, at de aldrig modtog deres fulde ordrer. Et overvågningskamera filmer lageret, så kunderne via nettet kan se deres udstyr blive pakket.

Kameraovervågning af medarbejderne, mens de pakker it-udstyr i papkasser, har stoppet en stigende kundesvindel i Viborg-firmaet Itbutikken, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Firmaet var udsat for, at især svenske kunder ringede og påstod, at der manglede udstyr i de pakker, de modtog fra den danske hardwareforhandler.

- Vi havde ingen beviser på, at forsendelserne var, som de skulle være. Derfor følte jeg mig tvunget til at efterkomme deres krav, siger direktør Peter Sunesen, der ifølge Jyllands-Posten mindst et par gange om ugen modtog opkald fra en svensker med klager.

Efter et halvt års tid valgte han derfor at investere i et avanceret overvågningskamera, der nu filmer lagerets håndtering af pakker.

Filmen gemmes, så kunderne i forbindelse med eventuelle klager selv kan se den og dermed forvisse sig om, at de bestilte varer var i papkassen. Det har sat en effektiv stopper for påstandene om, at der skulle mangle udstyr.

Peter Sunesen har investeret omkring 40.000 kroner i den software, som filmer lageret, og de penge var tjent ind på lidt over en måned.

Han er i dag nærmest sluppet for opkald fra Sverige, selv om han på svenske chatforums har fundet henvisninger til, hvordan man let kunne fuppe Itbutikken.

Samtidig mener han, at overvågningen giver en ekstra sikkerhed for kunderne, fordi de kan se pakningen på nettet og derfor ikke længere er i tvivl om, hvorvidt det rigtige udstyr er sendt af sted.

- Den er jo lige så meget en sikkerhed for kunderne. Vi skal i dag ikke til at diskutere, hvem der har ret. Det viser billederne, siger Peter Sunesen til Jyllands-Posten.

Over for avisen tilkendegiver han, at medarbejderne også glade for systemet, fordi det nu kan bevises, at de ikke sjusker med arbejdet.

Itbutikken fik sidste regnskabsår et underskud på knap en million kroner, fordi fem ansatte fra slutningen af 2002 til april sidste år stjal varer for halvanden million kroner.

En medarbejder blev dømt i retten for at sælge varerne videre igennem Den Blå Avis, mens der blev indgået aftaler med de andre fire.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S