Dyre kameradele gav dansk overskud

Digitale kameradele til en pris på mellem 90.000 og 190.000 kroner var sidste år med til at give et overskud til danske Phase One, der ellers har døjet med millionunderskud gennem flere år. Nu satses der på nye produkter, som tillader professionelle reklame- og studiefotografer at tage det dyre udstyr med uden for studiet.

Fremgangen fortsætter for danske Phase One, som primært lever af at sælge digitalt fotoudstyr og software til professionelle reklame- og studiefotografer.

Efter tre år med et samlet underskud på 35 millioner kroner blev det sidste år til et overskud på 1,3 millioner kroner for Frederiksberg-virksomheden, der oprindelig producerede scannere til professionelt brug.

- Det er vi tilfredse med, i særdeleshed fordi vi ikke har skabt overskud ved at skære ned, men ved at udvide forretningen og investere i to nye områder, som vi forventer os meget af, siger administrerende direktør Henrik Ole Håkonsson.

Omsætningen gik frem med syv procent til 158,5 millioner kroner i et marked, der ellers er ramt af faldende priser.

Digitalt til analoge kameraer

Phase One sælger digitale bagstykker, som professionelle reklame- og studiefotografer bruger til deres eksisterende analoge udstyr. Prisen begynder ved cirka 90.000 kroner og slutter ved 190.000 kroner for det dyreste produkt.

Phase One A/S Årsregnskab
Millioner kroner20032002
Omsætning158,5147,4
Resultat af primær drift (EBIT)4,7-13,4
Resultat før skat 1,8-16,6
Resultat1,3-11,8
Egenkapital47,3X48,7
Antal ansatte8680
Hidtil har det krævet en direkte opkobling til computeren og derfor tilstedeværelse i et studie at bruge udstyret, men Phase One har i løbet af året investeret kraftigt i en række nye produkter, som fra maj vil gøre det muligt for fotograferne også at bruge udstyret i marken.

Samtidig bevægede selskabet sig sidste år ind på markedet for digitale spejlreflekskameraer fra Canon og Nikon med en softwarepakke, som solgte 10.000 eksemplarer. Det bliver i år fulgt op med understøttelse af kameraer fra blandt andet Kodak, Olympus og Sony.

Fokus på nichemarked

Phase One fokuserer ellers stærkt på nichen for digitalt udstyr til dyre analoge kameraer, hvor selskabet ifølge Henrik Ole Håkonsson sidder på halvdelen af verdensmarkedet.

Han frygter ikke, at de professionelle reklame- og studiefotografer i nær fremtid vil droppe det analoge udstyr og gå over til integrerede digitale kameraer, som de private forbrugere for tiden gør i hobetal.

- For det første har de lavet en meget stor investering i linser og kamerahuse, som passer til den generation af storformat- og mellemformatkameraer, som den professionelle fotograf bruger. At skifte alt det ud og gå over til det bedste digitalkamera er en stor investering, og de ville kun få 70 procent af kvaliteten, mener Henrik Ole Håkonsson.

Phase One køber komponenter og sensorer fra store internationale virksomheder og har så udviklet software og algoritmer, så fotografer får bedre kvalitet og arbejdsforløb ud af at bruge det.

Nye kontorer i Asien

Firmaet med lidt over 90 ansatte har også udviklet software, der hjælper fotografer med at overføre billederne til computer og dér holde styr på dem.

- Der er ganske meget support forbundet med den type af professionelle fotografer, for hvis hans udstyr ikke virker, så kan han ikke udskrive en check, siger Henrik Ole Håkonsson.

Phase One har derfor investeret i at etablere kontorer i Tokyo, Shanghai og Singapore for at kunne støtte fotografer og forhandlere med lokale ansatte.

Næste år forventer Henrik Ole Håkansson både en større omsætning og et forbedret overskud.

Frederiksberg-firmaet fik i januar sidste år et lån med en samlet ramme på 25 millioner kroner fra en gruppe af selskabets større aktionærer, som inkluderer Konnerup-selskabet Dico, engelske 3i Group, Dansk Erhvervsinvestering og Spar Nord Bank.

Med det seneste overskud lyder egenkapitalen på 47,3 millioner kroner.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil