Der er ikke noget at frygte for sikkerheden i danske banker og pengeinstitutter, skriver Finanstilsynet i sin beretning for sidste år.
2003 var ellers året, da Danske Bank blev ramt af et it-nedbrud, der varede fra mandag aften til fredag morgen og kostede banken og leverandøren IBM omkring 50 millioner kroner i erstatning til kunder.
Alligevel mener Finanstilsynet, at lovgivning og finansvirksomhedernes mange års erfaring på området giver en vis sikkerhed.
- Det er Finanstilsynets opfattelse, at it-sikkerheden og driftsstabiliteten i den danske finansielle sektor generelt må anses for betryggende, står der i beretningen.
Finanstilsynet mener, at en vejledning fra tilsynet i begyndelsen af sidste år har været med til at åbne bankdirektørernes øjne for deres ansvar i forbindelse med it-sikkerheden.
I beretningen fastslår Finanstilsynet samtidig, at en finansiel virksomhed selv beholder ansvaret for it-sikkerheden, når it-funktioner outsources.
Outsourcing fritager altså ikke for ansvar, og en bank, der lægger it-drift ud til en samarbejdspartner, skal sikre sig kvaliteten af de kontrolinformationer, som modtages fra partneren.
Til eksempel betjenes Danske Bank af DMdata, mens en række mindre banker og pengeinstitutter benytter sig af it-centraler som Bankernes Edb Central (BEC), Sparekassernes Data Center (SDC) og Bankdata.