Software Innovations danske afdeling fik i første kvartal et driftsoverskud på fire millioner kroner og har dermed endegyldigt lagt sagen om det mislykkede projekt til Storebælts- og Øresundsbroerne bag sig. Den sag kostede sidste år selskabet et større millionbeløb.
I stedet skal der nu ansættes nye folk, efter at Software Innovation i januar som et af tre firmaer fik rammekontrakten på et dokumenthåndteringssystem til det offentlige, også kaldet FESD.
Det samlede salg for de tre firmaer kan nærme sig milliarder af kroner, og Software Innovation oplevede den første effekt, da Danmarks Statistisk i februar købte systemet ? dog uden om rammekontrakten ? for omkring 4,5 millioner kroner.
Har vendt forretningen
Andre store ordrer i første kvartal kom fra slikproducenten Malacoleaf og Forsvaret og gav hver især cirka 2,7 millioner kroner i kassen.
Det var med til at sikre Software Innovation en omsætning på 20 millioner kroner i Danmark i første kvartal, hvilket er en stigning på 60 procent i forhold til året før.
Samtidig er fastpris-kontrakter med Folketinget og Arbejdsministeriet fortsat blandt det norske selskabs vigtigste indtægtskilder.
- I Danmark har de kæmpet med at tjene penge i et par år, men nu har de virkelig vendt forretningen, så den danske del af organisationen i dette kvartal var den bedste del. Det lader til, at de vil fortsætte, siger den norske koncernchef for Software Innovation, Per Kveim.
Den store prøve i efteråret
Medarbejderstaben blev udvidet med to personer i første kvartal, så der i dag er 79 ansatte i Danmark. De kan se frem til flere nye kollegaer, når de første ordrer på FESD-systemet efter sommerferien kommer i hus.
- Den virkelig test kommer i efteråret, når de første FESD-kontrakter bliver tildelt. Vi er i en vækstperiode i den danske organisation, og vi bliver måske 100 ansatte ved slutningen af året, afhængig af hvor mange ordrer vi får, udtaler Per Kveim.
Dermed er Software Innovation kommet sig helt over den sag, som betød at selskabet blandt andet måtte betale 2,8 millioner i erstatning til A/S Storebælt for ikke at overholde leveringsdatoen på et CRM-system til Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
- Det blev afgjort i januar uden for retten, og vi aftalte, at vi ikke udtaler os yderligere om forliget. Det kostede en betydelig mængde penge for os, men på den anden side er det nu historie, og vi lærte en del af det, siger Per Kveim.