WM-data er gået i samarbejde med storbanken Nordea om at levere digitale signaturer til privatpersoner, virksomheder og organisationer i hele Norden.
Det betyder også, at de to selskaber satser på det danske marked, selv om Videnskabsministeriet i februar sidste år pegede på TDC som det selskab, der skal levere den digitale signatur til borgere, myndigheder og erhvervsliv i Danmark.
- Om vi er konkurrenter, vil jeg lade andre om at afgøre, men det er et område, vi går ind på, fordi vi kan se, at der er en kæmpe efterspørgsel. Vi har ikke valgt at læne os tilbage og sige, at løbet er kørt, siger salgsdirektør Lars Christiansen fra WM-data.
Nordea leverer infrastrukturen
Nordea leverer selve systemet til den digitale signatur, mens WM-data skal stå for at markedsføre og implementere produktet hos kunderne.
I første omgang satses der på bankverdenen, hvor den digitale signatur skal gøre det muligt for privatpersoner at underskrive aftaler uden at troppe op i banken.
- Vi vil først profilere os inden for det finansielle område, men på længere sigt kan det rette sig mod alle andre brancher, fortæller Lars Christiansen om løsningen, som bærer navnet e-legimitation.
Aftalen mellem WM-data og Nordea tager udgangspunkt i Sverige, og man har derfor ikke taget så mange hensyn til det danske marked, hvor TDC er valgt af staten til at levere digitale signaturer.
Bankerne afviser TDC
TDC rundede i februar 100.000 udstedte digitale signaturer. På det tidspunkt kunne man anvende signaturen 80 steder, hvoraf de fleste var kommuner og offentlige myndigheder, mens kun cirka 10 virksomheder havde taget signaturen til sig.
Bankerne lagde i Danmark forgæves billet ind på opgaven med et konsortium bestående af KMD, PBS og DMdata, der ejes af A.P. Møller-Mærsk, Danske Bank og WM-data.
Nordea og Danske Bank har senere udtalt, at de ikke ønsker at bruge TDC's digitale signaturer, men i stedet vil videreudvikle deres egne.
- Vi er ikke ude på at forplumre billedet, men er som en kommerciel virksomhed ude på at udnytte mulighederne på markedet, siger WM-datas Lars Christiansen, der ikke vil udelukke et samarbejde med andre udbydere på længere sigt.
De samme meldinger lyder fra WM-data i Sverige, hvor brancheansvarlig Johan Kull forventer, at markedet på længere sigt vil udvikle sig, så et samarbejde mellem leverandørerne vil gøre det let for den enkelte bruger at benytte forskellige digitale signaturer.