Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps

App-markedet er på få år gået fra hot til hårdt at tjene penge på. Læs her, hvad der skal til for at få succes og om en dansk app-virksomhed, der som en af de få er på vej til million-drømmene.

Artikel top billede

Apps-markedet har længe været i opbrud, hvor kun de stærkeste overlever.

For trods tusindvis af uploadede apps hver dag til de to store mobilapplikationsbutikker, Googles Play og Apples App Store, er antallet af hentede apps på vej i nedadgående retning.

Allerede sidste år kunne revisions- og konsulentvirksomheden Deloitte konkludere, at trods en stigning i antallet af smartphone-ejer, falder antallet af downloadede apps per bruger.

Den tendens forklarer Deloitte med, at eksisterende smartphone-ejere allerede har hentet mange af deres ønskede apps. Nyere smartphone-brugere er typisk i segmenter som eksempelvis aldersgruppen over 55 år, der ikke er app-storforbrugere.

Samtidig kan Deloitte konkludere, at kun 12 procent af app-brugere kaster penge efter deres mobilapplikation, hvorimod 88 procent altså benytter gratis apps.

Og hvordan kan udviklerne og selskaberne bag de mange gratis apps egentlig blive ved med at sprøjte mobilprogrammerne ud i app-butikkerne og tjene penge, når deres mobilprogrammer gives gratis væk?

Glem Wordfeud-miraklet

Medstifter af firmaet WriteReader, Babar Baig, har 10 års erfaring inden for app-markedsføring hos blandt andre Egmont og Vopium.

Han forklarer, at apps-udviklerne har mange forskelligartede forretningsstrategie, hvor vejen frem med betalte apps er ret klar:

Få app'en ud på de to store spilleres markeder og sælg flest muligt, hvor udviklerne deler deres omsætning efter en 70/30-nøgle med enten Google eller Apple.

"Her skal man nok holde sig for øje, at investorerne altid er mest interesserede i abonnementsmodeller, fordi det giver dem en løbende indtjeningskilde," forklarer Babar Baig.

Det kan dog være endog meget svært at blive opdaget, fordi app-markedet efterhånden er blevet så stort. I skrivende stund er der eksempelvis knap 600.000 apps i Apples App Store, der aldrig nogensinde er blevet downloadet.

"I dag er det to procent af alle apps, der genererer 55 procent af omsætningen på app-markederne. Tiden er simpelthen forbi, hvor man kan udvikle noget som Wordfeud og tjene mange penge på det. Det sker én ud af 100.000 gange," vurderer Babar Beig.

Læs også: Så mange millioner har 29-årig tjent på Wordfeud

Tjener på gratis apps

Når det kommer til gratis apps, er der tre overordnede strategier for at tjene penge, forklarer Babar Baig.

Indtjeningen kan komme fra reklamer, fra in-app-køb og opfedning af brugerdatabasen, så en app med mange brugere kan sælges til en it-gigant.

På reklamefronten har vi eksempelvis set, at det sociale medie Snapchat er gået nye veje og har indlemmet mediepartnere, der betaler for at være til stede på den populære app.

Læs også: Derfor kan it-virksomheder uden omsætning være milliarder af kroner værd

In-app-køb ses ofte på spil-apps, hvor man både i Angry Birds og Wordfeud kan poste penge til udviklerne ved at købe udvidede funktionalitet og udstyr i spillene.

Mange danske forældre har således mere eller mindre uvidende været med til at polstre pengetanken hos udviklere og til Apples App Store.

Læs også: Vrede danske forældre vinder over Apple i flere app-slagsmål

I den noget mere langsigtede strategi med at opbygge brugerbasen er der to klokkeklare eksempler i WhatsApp og Instagram, der begge blev solgt til annonce-monstret Facebook for store milliardbeløb.

"Investorerne tænker, at når du engang har masser af brugere, så skal man nok finde noget at bruge dem til. Med Facebook i ryggen kan Instagram-annoncer jo blive målrettet direkte til teenagere  i hvilket som helst geogratisk afgrænset område som eksempelvis San Francisco. Til vinter vil vi givetvis se, at Instagram opgraderer på annoncemarkedet," siger Babar Baig.

Andre kendte eksempler på opbygning af kundebaserne er også Skype, Twitter og den danske Zyb-app, der blev solgt til Vodafone for et stort millionbeløb.

Fra app til alkohol

En af de danske apps-selskaber, der har været i gang i flere år, er Vivino, der i 2010 gik på markedet med en vin-app, hvor brugerne kunne finde og sammenligne vin.

Forretningskonceptet for denne app er, at brugerne på anbefaling fra andre brugere kan købe vin fra forhandlere, hvor Vivino tager en lille provision som tak for at pege kunderne i vinforhandlerens retning.

"Hos os er app'en bare det digitale produkt bag det fysiske salg af vin. Det er klart vi er interesserede i mange brugere, fordi vi skal bruge en kritisk masse til skabe interesse for mange forskellige slags vin," siger medstifter af Vivino, Theis Søndergaard, til Computerworld.

I dag har Vivino godt 10 millioner brugere, efter investorer i årenes løb har skudt omtrent 60 millioner kroner i selskabet.

"Da vi startede, var der cirka 600 vin-apps på markedet. Nu er der flere tusinde, så vi skulle i dag nok op og have 120 millioner kroner fra investorerne, fordi app-markedet er blevet mere almindeligt, hvor det kræver meget markedsføring at blive opdaget," siger Theis Søndergaard.

Vivino-medstifteren forventer, at det først bliver mod vin-højsæsonen i november og december i år, at Vivino for første gang bliver et profitabelt selskab med overskud.

Kan tjene milliarder

Selskabet vejrer dog morgenluft efter flere år, hvor det har kørt med underskud og levet på investorernes nåde.

For med den nuværende vækst i brugerbasen forventer Vivino at kunne mønstre 20 millioner brugere inden for en overskuelig årrække.

Læs også: Sådan bliver du it-millionær - uden at kunne kode

Og så kan der for alvor tjenes store penge på hovedsageligt vin-salget og sekundært på premium-funktioner i app'en, der i dag genererer en omsætning på 400.000 kroner om måneden.

"Vi regner med at kunne tjene omkring en dollar på brugerne om måneden, og hvis vi til næste år har 20 millioner brugere, så kan man jo selv regne ud, hvor meget omsætningen bliver om måneden," lyder det fra Theis Søndergaard.

Hvis regnestykket holder vand, kan selskabet bag vin-app'en omsætte for helt op mod en halvandet milliard kroner om året på hovedsageligt at være et digitalt udstillingsvindue for det fysiske vin-salg.

"Det bliver dog nok svært for vores konkurrenter at lave en god forretning, fordi vi var relativt tidligt ude," lyder det fra Theis Søndergaard.

Læs også:
"Jeg har 145 apps på min telefon... men det er kun disse 12, som jeg gider bruge"

App-markedet ændrer karakter: Sådan bliver den næste bølge af apps

Derfor kan it-virksomheder uden omsætning være milliarder af kroner værd

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Steno Diabetes Center Copenhagen

Fremadskuende datatalent til digital transformation

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

It-overvågningsspecialist til Cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S