Yahoo klar til dansk kamp om søgeord

Overture, Yahoos selskab til markedsføring på søgemaskiner, har åbnet et dansk kontor og ansat en salgschef. Hun lover, at portaler i Norden nu kan komme til at tjene penge, men erkender, at konkurrencen med Google bliver hård.

Den nyansatte Nanna Rømers mobiltelefon og et hjemmekontor er indtil videre det eneste håndfaste bevis på, at Yahoo igen er repræsenteret i Danmark efter lukningen af det nordiske hovedkontor i København tidligere på året.

Overtures indtog i Danmark er langt mere stilfærdigt end moderselskabet Yahoos entre med skriglilla taxier og andre markedsføringsstunt, som i alt kom til at koste 66 millioner kroner, før det var slut.

Men salgschef Nanna Rømer, som kommer fra en stilling hos TNS Gallup, lover, at Overture nok skal få sat sit aftryk på det danske web-landskab.

- Mit fokus vil være at gøre de danske virksomheder opmærksomme på, at markedsføring via betalte søgeord er en meget effektiv måde at nå de potentielle kunder på internet, siger hun.

Dermed vil Nanna Rømer hjælpe de danske internetportaler med at opnå, hvad Yahoo-portalen ikke selv magtede - nemlig at tjene penge. Og det er hun sikker på, kan lade sig gøre.

Det drejer sig blot om at kanalisere markedsføringskræfterne derhen, hvor folk har pengene siddende løst, og det har de, når de søger på søgemaskiner, påpeger hun.

- Udviklingen i USA og Storbritannien er, at betalte søgeord erobrer mere og mere af online-markedsføringsbudgetterne, siger Nanna Rømer.

Det har allerede givet pote for det amerikanske moderselskab, som har fået rettet op på den skrantende økonomi og skabte en omsætning på tre milliarder kroner i årets tre første måneder.

Men der bliver kamp til stregen om markedsandelene. Google, som er Yahoos hjemlige rival, vil også ind på det nordiske marked og har seneste meddelt, at man søger en nordisk salgschef.

- Konkurrencen kommer helt sikker til at fungere på samme måde her, siger Nanna Rømer.

Samtidig antyder Microsoft, at en satsning på søgninger er på vej. Dertil kommer Espotting, et amerikansk selskab, der er etableret herhjemme via selskabet Netvertiser, som varetog annoncedækningen på Yahoos nordiske websteder indtil lukningen. Espotting sælger blandt andet på TDC Online og de europæiske Lycos-portaler, herunder Jubii.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere