Artikel top billede

John Wainer er direktør i Webtop.

Direktør i dansk it-firma med succes arbejder helst ikke mere end 40 timer om ugen

Succes-direktør i Computerworlds Top-100-konkurrence arbejder helst ikke mere end 40 timer om ugen. Læs her, hvordan også resten af virksomhedens medarbejdere motiveres til at klare deres jobs i kontortiden.

Der er mange klicheer om hvor meget arbejde, der ligger bag en erhvervs-succes.

Historien inkluderer gerne lange dage, aftener og nætter, hvor programmørerne sveder en blanding af kaffe og Red Bull ned i tastaturerne, imens direktøren pløjer igennem kontrakter og strategier, indtil solen står op.

Det er selvfølgelig en måde at gøre tingene på, men ikke for Webtop.

Her fokuseres energien benhårdt på udvikling og salg af firmaets intranetløsning Wizdom. Her holder direktør John Wainer og hans ansatte fritiden hellig, og der skal være tid til at købe ind til aftensmaden.

Det giver pote for Webtop, der ligger på en imponerende andenplads i Computerworlds Top-100 2015-kategori 'konsulenter'.

Læs også: Webtop dropper prisvindende strategi, her er den nye vej frem

"Jeg arbejder selv 40 timer om ugen i gennemsnit," fortæller John Wainer, som mener, at en succesfuld virksomhed ikke behøver at lægge beslag på hele ens hverdag.

Tværtimod har det aldrig været nemmere at passe kontortiden.

"Noget af det med folk, som har så travlt, er vel også, at de gerne vil have, at det ser sådan ud. Møder er jo typisk inden for arbejdstid, og man klarer meget med mail og telefon i dag."

Tillid er nøglen

Spørger man John Wainer, er vejen til en fornuftig balance imellem arbejde og privatliv tillid til medarbejderne.

Det lønner sig nemlig, når medarbejderne føler, at de kan byde ind.

"Hvis man ikke absolut mener, at man er den eneste lyksalige og skal igennem alt i virksomheden, så kan det jo sagtens lade sig gøre at have et liv. Det er forhåbentlig også med til at gøre os til en god arbejdsplads, at der på denne måde er mulighed for at påvirke tingene og tage initiativer."

Lad de unge være unge

Webtop har de seneste tre år arbejdet på at opbygge et netværk af udenlandske partnere, som skal sælge intranetløsningen Wizdom til kunder uden for Danmark.

Det har betydet en stor mængde ekstra arbejde med forhandlinger, uddannelse og løbende servicering af partnernes medarbejdere.

Læs også: Turbo på intranet-udviklingen: Så hurtigt bliver de bedste intranet udviklet

For en virksomhed, der har været vant til selv at kunne køre ud til kunderne og ordne sagerne hands on, har det været en udfordring. Og Webtop har udvidet med flere medarbejdere, som skal håndtere samarbejdet med partnerne.

Møder i udlandet ligger dårligt i tråd med en arbejdsdag fra 9-17, men det er ikke et problem i Webtop.

"Der er jo en masse rejser og arbejde i udlandet forbundet med, at vi bevæger os ind på en række udenlandske markeder. Nogle af os tænker jo, hvordan det dog skal koordineres med familien," indrømmer John Wainer.

Men den udfording er der heldigvis en glimrende løsning på.

"Vi har jo nogle unge medarbejdere, som synes, at den slags er rigtigt spændende. Så tager de kæresten med på turen og får en oplevelse ud af det. Det er jo dejligt for os alle sammen."

Læs også:

Webtop dropper prisvindende strategi, her er den nye vej frem




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere