Top 100:Visma-koncernen brager frem: Fire af selskaberne blandt de 100 dygtigste i Danmark

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Stolte danske traditioner bag overset headset-succes: Er Danmarks bedste inden for sit felt

Top 100: Tyske Sennheiser og danske Oticon har i al ubemærkethed skabt et lille guldæg på det globale marked for headsets. En stor del af successen bygger på stolte danske traditioner indenfor lydteknologi.

Mennesker, der taler med hinanden, er krumtappen i meget af den kommunikation, som foregår gennem et stadigt tættere forbundet spind af computere, internet-services, mobiltelefoner og andre devices.

Derfor er god lyd i ørerne en efterspurgt vare, som der kan tjenes gode penge på.

Et af de firmaer, som har grebet den mulighed er Sennheiser Communications, som fra sin danske base har skabt en solid forretning med produktion af headsets.

Det skaffer selskabet en topplacering i 2015-udgaven af Computerworlds Top 100 i kategorien for pc- og udstyrsproducenter.

Selskabet blev startet i 2003 som et joint venture mellem den tyske Sennheiser-koncern og danske William Demant Holding (ejer af Oticon). Hver ejer de 50 procent af Sennheiser Communications.

Forretningen kombinerer dansk know how indenfor høreapparater med tyskernes viden og stærke brand indenfor højttaler- og mikrofon-teknologi, fortæller administrerende direktør Jeppe Dalberg-Larsen, der har været med hele vejen siden opstarten for 12 år siden.

Han siger, at successen i høj grad bygger på synergier, der er mellem den know how, som de to ejere bringer med sig ind i samarbejdet.

Brander sig som premium-produkt
Resultatet er en palette af premium-produkter, kunderne er parat til at betale en god pris for. Kundesegmenterne er gamere, private forbrugere og ikke mindst virksomheder, der har behov for professionelle headsets til kontorbrug og call-centre.

På det sidste område har Sennheiser Communications etableret sig som nummer tre på verdensmarkedet - i skyggen af markedets to mastodonter, Plantronics og danske GN Netcom, som tilsammen har mere end 80 procent af verdensmarkedet.

"Det er et marked i stærk vækst. Du kan se mange store virksomheder, der skal bruge tusindvis af headsets, når de udruller unified communications-løsninger. Microsoft er pt. en af de helt store spillere. Skype for business er meget populært. Vi konkurrerer head to head med GN Netcom, og det gælder om at holde sig til," siger Jeppe Dalberg-Larsen.

Han mener ikke, at det fælles danske ophav giver en særlig familiefølelse eller sentimentalitet, når de danskbaserede selskaber er ude i marken for at kæmpe om de samme kunder.

"Vi er stærke konkurrenter, vil jeg sige. Når vi er ude på markedet lugter sælgerne blod, når de ser hinanden. Mange ordrer er baseret på udbud, hvor du skal ind på store headset-udrulninger. Og vi konkurrerer også om den samme slags ingeniører, så der bliver ikke givet ved dørene. Men det er så også med til at holde os skarpe," siger Jeppe Dalberg-Larsen.

Han kan dog godt mobilisere en smule national stolthed over at danske firmaer står så stærkt indenfor lyd-teknologi. Det slår også igennem på andre områder.

"Helt grundlæggende er der en lang tradition for acoustic engineering i Danmark via DTU og andre uddannelsesinstitutioner. I høreapparat-industrien er Oticon, Widex og GN Resound blandt de seks største globale spillere."

"Og hele lydbranchen har en lang historie og tradition i Danmark, hvor der er nogle folk, der har været gode til at bygge en forretning op. William Demant har eksisteret i over 100 år. Der er B&O og GN-koncernen, og du kan også nævne Brüel & Kjær, som er et gammelt akustisk firma. Så det er en kernekompetence og en særlig know how, som vi har i Danmark," slutter Jeppe Dalberg-Larsen.

Læs også:

Her er vinderen af Computerworlds Top 100: Mød Danmarks dygtigste it-virksomhed

GN Netcom har ramt en guldåre: Er klar til at indtage verden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Om SAP Excellence Day 2022

På SAP Excellence Day 2022 får du et kondenseret og prioriteret overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

05. oktober 2022 | Læs mere


Sådan får du effektiv drift og udnytter de nye muligheder med Microsoft Dynamics 365

På denne konference kan du derfor få indblik i nyhederne i Microsoft Dynamics 365, erfaringer med udrulning af systemerne samt nyttig viden fra en række centrale leverandører om valgmulighederne i det omfattende system og erfaringerne ind til nu.

06. oktober 2022 | Læs mere


Cyber Security Strategy Trends 2022

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

11. oktober 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital