Stolte danske traditioner bag overset headset-succes: Er Danmarks bedste inden for sit felt

Top 100: Tyske Sennheiser og danske Oticon har i al ubemærkethed skabt et lille guldæg på det globale marked for headsets. En stor del af successen bygger på stolte danske traditioner indenfor lydteknologi.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mennesker, der taler med hinanden, er krumtappen i meget af den kommunikation, som foregår gennem et stadigt tættere forbundet spind af computere, internet-services, mobiltelefoner og andre devices.

Derfor er god lyd i ørerne en efterspurgt vare, som der kan tjenes gode penge på.

Et af de firmaer, som har grebet den mulighed er Sennheiser Communications, som fra sin danske base har skabt en solid forretning med produktion af headsets.

Det skaffer selskabet en topplacering i 2015-udgaven af Computerworlds Top 100 i kategorien for pc- og udstyrsproducenter.

Selskabet blev startet i 2003 som et joint venture mellem den tyske Sennheiser-koncern og danske William Demant Holding (ejer af Oticon). Hver ejer de 50 procent af Sennheiser Communications.

Forretningen kombinerer dansk know how indenfor høreapparater med tyskernes viden og stærke brand indenfor højttaler- og mikrofon-teknologi, fortæller administrerende direktør Jeppe Dalberg-Larsen, der har været med hele vejen siden opstarten for 12 år siden.

Han siger, at successen i høj grad bygger på synergier, der er mellem den know how, som de to ejere bringer med sig ind i samarbejdet.

Brander sig som premium-produkt
Resultatet er en palette af premium-produkter, kunderne er parat til at betale en god pris for. Kundesegmenterne er gamere, private forbrugere og ikke mindst virksomheder, der har behov for professionelle headsets til kontorbrug og call-centre.

På det sidste område har Sennheiser Communications etableret sig som nummer tre på verdensmarkedet - i skyggen af markedets to mastodonter, Plantronics og danske GN Netcom, som tilsammen har mere end 80 procent af verdensmarkedet.

"Det er et marked i stærk vækst. Du kan se mange store virksomheder, der skal bruge tusindvis af headsets, når de udruller unified communications-løsninger. Microsoft er pt. en af de helt store spillere. Skype for business er meget populært. Vi konkurrerer head to head med GN Netcom, og det gælder om at holde sig til," siger Jeppe Dalberg-Larsen.

Han mener ikke, at det fælles danske ophav giver en særlig familiefølelse eller sentimentalitet, når de danskbaserede selskaber er ude i marken for at kæmpe om de samme kunder.

"Vi er stærke konkurrenter, vil jeg sige. Når vi er ude på markedet lugter sælgerne blod, når de ser hinanden. Mange ordrer er baseret på udbud, hvor du skal ind på store headset-udrulninger. Og vi konkurrerer også om den samme slags ingeniører, så der bliver ikke givet ved dørene. Men det er så også med til at holde os skarpe," siger Jeppe Dalberg-Larsen.

Han kan dog godt mobilisere en smule national stolthed over at danske firmaer står så stærkt indenfor lyd-teknologi. Det slår også igennem på andre områder.

"Helt grundlæggende er der en lang tradition for acoustic engineering i Danmark via DTU og andre uddannelsesinstitutioner. I høreapparat-industrien er Oticon, Widex og GN Resound blandt de seks største globale spillere."

"Og hele lydbranchen har en lang historie og tradition i Danmark, hvor der er nogle folk, der har været gode til at bygge en forretning op. William Demant har eksisteret i over 100 år. Der er B&O og GN-koncernen, og du kan også nævne Brüel & Kjær, som er et gammelt akustisk firma. Så det er en kernekompetence og en særlig know how, som vi har i Danmark," slutter Jeppe Dalberg-Larsen.

Læs også:

Her er vinderen af Computerworlds Top 100: Mød Danmarks dygtigste it-virksomhed

GN Netcom har ramt en guldåre: Er klar til at indtage verden

Mere om samme emne

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job