Dansk it-konsulenthus: Sådan matcher vi priserne hos de udenlandske konkurrenter

Topspecialiserede og danske konsulenter har været nøglen til succes i konsulenthuset Mansoft. Læs her, hvordan firmaet kan matche priserne fra de udenlandske konkurrenter.

Top 100-interview: Den danske konsulentvirksomhed Mansoft har gjort det til sit levebrød at hjælpe kunderne med at holde styr på softwareprodukter.

Det har de cirka 45 ansatte fra basen på Kongevejen i Holte foreløbig gjort så godt, at firmaet har placeret sig som nummer ét i Top 100-kategorien basissoftware.

På moderne dansk er Mansoft en client management it-konsulentvirksomhed, som leverer rådgivning, konsulentydelser og softwareprodukter inden for application management og deployment og management.

"Det lyder måske lidt kedeligt," griner Thomas Elling, der er direktør og en af de to personer, der stiftede forretningen for ti år siden.

"Men outsourcing af klientdrift giver ganske god mening for mange virksomheder," fortsætter han.

Det, Mansoft er virkelig god til, er, at indkapsle den software, en virksomhed anvender. Ved at pakke virksomhedens programmer som f.eks. Windows 10 ind på en enkel måde, kan det hurtigere og mere fejlfrit rulles ud i de rigtige dele af de store virksomheder.

Kerneområderne er pakketering og udrulning af software med efterfølgende rapportering og licensstyring, primært via Microsoft SCCM.

Ligeledes har firmaet en portalløsning, Software Central, hvor brugerne selv kan administrere software. Faktisk så simpelt at brugeren selv kan "klikke" programmerne af og på deres lokale pc uden brug af helpdesk eller dyre teknikkere.

"Vi er skarpe på klienthåndtering og pakketering. Vi har fokus på at være specialister, og ikke generalister, hvilket helt sikkert har været til vores fordel."

Inden for det seneste år er firmaet blevet ledende indenfor pakketering af software, eksempelvis MSI-pakker, der automatiserer softwareinstallationer og løser installationsproblematikker.

De primære kunder er de danske top 100-virksomheder.

Banker udlandet
De opgaver, som Mansoft har udset sig som sit forretningsområde, er præget af udenlandske konkurrenter.

Derfor har firmaet valgt en enkel, men effektiv strategi, som er svær at hamle op med.

"Vi satser udelukkende på egne lokale fastansatte konsulenter, og så matcher vi priserne fra de udenlandske konkurrenter," fortæller Thomas Elling.

"Det gør, at vi kan tage udgangspunkt i kundens nuværende situation, fremtidige planer og ønske om tilbagebetalingstid på it-investeringer."

Konsulentarbejde handler langt hen ad vejen om kommunikation. Og den erkendelse har firmaet valgt at bruge offensivt i sin forretning.

"Med en præcis dialog undgår vi unødige fejl, hvilket betyder, at vi kan levere hurtigt og uden fejl," siger Thomas Elling.

Efter samme filosofi har man succes med at etablere længerevarende relationer.

"Det lyder måske som en floskel, men vi er fokuseret på at opretholde en stor kundetilfredshed og stræber efter, at vores kunder oplever os som en fleksibel og kompetent samarbejdspartner. Det har vi succes med. De kunder, vi havde for 10 år siden, er også kunder i dag!"

Er det svært at finde og ansætte danske specialister indenfor jeres specialiserede område?

"Ja, det kan godt være svært, men vi har gode erfaringer med selv at oplære vores konsulenter, og vi har også elever i virksomheden. Det er en proces at blive en god konsulent, og det tager nogle år. Vi forsøger at finde gode og engagerede folk og så fylde på med intern oplæring."

Er det virkelig en god forretning?
De danske lønninger er betydeligt højere end de udenlandske. Hvordan kan I matche eksempelvis de 'indiske' priser?

"Det stiller helt klart nogle krav til os, når vi skal matche de udenlandske priser. Vi skal levere opgaverne hurtigere og uden fejl. Derfor har vi udviklet testprocedurer og arbejdsgang til optimering og fejlfinding. På den måde sikrer vi, at pakkerne er korrekte."

Så det er på hastighed, at I holder priserne nede?

"Ja, vi har ikke råd til at lave fejl i pakkerne. Det skal fungere første gang, hvis vi skal have et overskud. Samtidig giver det også mere tilfredse kunder, så det er et udmærket krav," siger han og fortsætter:

"Du kan sagtens få indere til at pakke software eller hyre folk i eksotiske lande, men kommunikation og information foregår altså bare bedre på dansk. Der skal ikke meget til, før der sker misforståelser i forbindelse med en opgave, hvis der er sproglige barrierer. Vi har også konsulenter, der behersker svensk, hollandsk, norsk, engelsk - alt sammen med fokus på kundens koncernsprog."

Læs også:

Top 100/2015: Sådan kårer Computerworld Danmarks dygtigste it-virksomheder

Sikkerhedsfirma bygger sin succes på skuldrene af 14 forskellige nationaliteter



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan ser det intelligente drømmekontor ud: Her kæmper 240 mennesker om 150 siddepladser - og de elsker det
I Polys kontor er det lykkedes at klemme 240 ansatte i et kontor med 150 siddepladser. Aligevel er medarbejdertilfredsheden er i den absolutte superliga.
Computerworld
Her er Kinas næste stjernemobil: Huawei P30
Seneste lækkede detaljer om Huaweis næste toptelefon, Huawei P30, lader ikke meget tilbage til fantasien.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.