Dansk it-konsulenthus: Sådan matcher vi priserne hos de udenlandske konkurrenter

Topspecialiserede og danske konsulenter har været nøglen til succes i konsulenthuset Mansoft. Læs her, hvordan firmaet kan matche priserne fra de udenlandske konkurrenter.

Top 100-interview: Den danske konsulentvirksomhed Mansoft har gjort det til sit levebrød at hjælpe kunderne med at holde styr på softwareprodukter.

Det har de cirka 45 ansatte fra basen på Kongevejen i Holte foreløbig gjort så godt, at firmaet har placeret sig som nummer ét i Top 100-kategorien basissoftware.

På moderne dansk er Mansoft en client management it-konsulentvirksomhed, som leverer rådgivning, konsulentydelser og softwareprodukter inden for application management og deployment og management.

"Det lyder måske lidt kedeligt," griner Thomas Elling, der er direktør og en af de to personer, der stiftede forretningen for ti år siden.

"Men outsourcing af klientdrift giver ganske god mening for mange virksomheder," fortsætter han.

Det, Mansoft er virkelig god til, er, at indkapsle den software, en virksomhed anvender. Ved at pakke virksomhedens programmer som f.eks. Windows 10 ind på en enkel måde, kan det hurtigere og mere fejlfrit rulles ud i de rigtige dele af de store virksomheder.

Kerneområderne er pakketering og udrulning af software med efterfølgende rapportering og licensstyring, primært via Microsoft SCCM.

Ligeledes har firmaet en portalløsning, Software Central, hvor brugerne selv kan administrere software. Faktisk så simpelt at brugeren selv kan "klikke" programmerne af og på deres lokale pc uden brug af helpdesk eller dyre teknikkere.

"Vi er skarpe på klienthåndtering og pakketering. Vi har fokus på at være specialister, og ikke generalister, hvilket helt sikkert har været til vores fordel."

Inden for det seneste år er firmaet blevet ledende indenfor pakketering af software, eksempelvis MSI-pakker, der automatiserer softwareinstallationer og løser installationsproblematikker.

De primære kunder er de danske top 100-virksomheder.

Banker udlandet
De opgaver, som Mansoft har udset sig som sit forretningsområde, er præget af udenlandske konkurrenter.

Derfor har firmaet valgt en enkel, men effektiv strategi, som er svær at hamle op med.

"Vi satser udelukkende på egne lokale fastansatte konsulenter, og så matcher vi priserne fra de udenlandske konkurrenter," fortæller Thomas Elling.

"Det gør, at vi kan tage udgangspunkt i kundens nuværende situation, fremtidige planer og ønske om tilbagebetalingstid på it-investeringer."

Konsulentarbejde handler langt hen ad vejen om kommunikation. Og den erkendelse har firmaet valgt at bruge offensivt i sin forretning.

"Med en præcis dialog undgår vi unødige fejl, hvilket betyder, at vi kan levere hurtigt og uden fejl," siger Thomas Elling.

Efter samme filosofi har man succes med at etablere længerevarende relationer.

"Det lyder måske som en floskel, men vi er fokuseret på at opretholde en stor kundetilfredshed og stræber efter, at vores kunder oplever os som en fleksibel og kompetent samarbejdspartner. Det har vi succes med. De kunder, vi havde for 10 år siden, er også kunder i dag!"

Er det svært at finde og ansætte danske specialister indenfor jeres specialiserede område?

"Ja, det kan godt være svært, men vi har gode erfaringer med selv at oplære vores konsulenter, og vi har også elever i virksomheden. Det er en proces at blive en god konsulent, og det tager nogle år. Vi forsøger at finde gode og engagerede folk og så fylde på med intern oplæring."

Er det virkelig en god forretning?
De danske lønninger er betydeligt højere end de udenlandske. Hvordan kan I matche eksempelvis de 'indiske' priser?

"Det stiller helt klart nogle krav til os, når vi skal matche de udenlandske priser. Vi skal levere opgaverne hurtigere og uden fejl. Derfor har vi udviklet testprocedurer og arbejdsgang til optimering og fejlfinding. På den måde sikrer vi, at pakkerne er korrekte."

Så det er på hastighed, at I holder priserne nede?

"Ja, vi har ikke råd til at lave fejl i pakkerne. Det skal fungere første gang, hvis vi skal have et overskud. Samtidig giver det også mere tilfredse kunder, så det er et udmærket krav," siger han og fortsætter:

"Du kan sagtens få indere til at pakke software eller hyre folk i eksotiske lande, men kommunikation og information foregår altså bare bedre på dansk. Der skal ikke meget til, før der sker misforståelser i forbindelse med en opgave, hvis der er sproglige barrierer. Vi har også konsulenter, der behersker svensk, hollandsk, norsk, engelsk - alt sammen med fokus på kundens koncernsprog."

Læs også:

Top 100/2015: Sådan kårer Computerworld Danmarks dygtigste it-virksomheder

Sikkerhedsfirma bygger sin succes på skuldrene af 14 forskellige nationaliteter



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Knald eller fald? Det kommer Googles Huawei-forbud til at betyde for din smartphone
Eksisterende og kommende ejere af Huawei telefoner kan se frem til en del usikkerhed omkring Android- og Google-økosystemet på deres smartphones.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
Danske Joachim Ærtebjerg er med i toppen som CTO for Intel i EMEA - hør hans bud på it-udviklingen efter 25 år hos processor-giganten
Tech fra Toppen: Danske Joachim Ærtebjerg har arbejdet for Intel siden de lancerede Pentium-processoren i midten af 90´erne. I dag er han CTO for EMEA-området - og giver her sit bud på it-udviklingen.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Hvad gør du? Printsikkerhed er en trussel for din virksomhed!
Du tænker nok: Er printere virkelig så stort en sikkerhedstrussel? På mange måder ja, for i en tid med konstante angreb, er en printer et nemt og ofte overset mål. Blandt andet viser undersøgelsen i dette whitepaper, at der er 68% større sandsynlighed for at printere er kilden til en ekstern trussel eller brist, end der var i 2016, og hele 118% større sandsynlighed for sker internt. Med dette in mente er det overraskende, at kun 30% af de adspurgte it-professionelle anerkender at printere udgør en sikkerhedsrisiko. Læs dette whitepaper og bliv klar over hvad det er du skal være opmærksom på.