Millionfond skal hjælpe nordiske spil på vej

Efter succesen med IO Interactive vil mediekoncernen Egmont skabe en fællesnordisk fond, der skal investere tocifrede millionbeløb i udviklingen af computerspil. Egmont vil blandt andet bruge spilfirmaet Pinkfloor med konceptet Powerbabe som lokkemad.

Mediekoncernen Egmont er på jagt efter investorer til en fællesnordisk millionfond til spiludvikling, skriver Erhvervsbladet.

Det er planen, at fonden skal investere tocifrede millionbeløb i interessante spilprojekter. Fokus er på hele Norden, fordi Danmark er for lille i sig selv.

- Danmark er i øjeblikket for lille til at oprette en portefølje med en fornuftig risikoprofil. Der er ikke nok interessante projekter. Men anderledes interessant bliver det med hele Norden som investeringsområde, siger Allan M. Hansen, chef for Egmont-selskabet Nordisk Film Interactive, til Erhvervsbladet.

Problemet er, at udviklingen af et spil til konsoller som Xbox og Playstation kan koste mellem 20 og 50 millioner kroner.

Alene produktionen af det første testspil, som skal overbevise investorer om at skyde penge i projektet, kan koste flere millioner kroner. De penge er det i dag meget svært for spiludviklere at skaffe.

Egmont bruger to projekter for at lokke investorer med i den nye fond, hvoraf det ene er spilfirmaet Pink Floor, som Egmont i januar købte hovedparten af. Pinkfloor har i fire år arbejdet på konceptet Powerbabe, som også gerne skulle blive til et pc- og onlinespil.

Egmont scorede selv jackpot i sidste måned. Medieselskabet tjente mere end 100 millioner kroner, da britiske Eidos købte den danske spiludvikler IO Interactive, som Egmont i 1998 havde investeret en kvart million kroner i.

Forsøget på at oprette den nye spilfond kommer, samtidig med at Kulturministeriet og Erhvervs- og Økonoministeriet ifølge Erhvervsbladet er ved at granske den danske spilbranche. Undersøgelsen skal til efteråret føre til en række tiltag, der skal forbedre vilkårene for danske spiludviklere.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S