Computerworld mener: Tre punkter som du skal tage ekstremt alvorligt i 2016

Computerworld mener: Computerworlds gennemgang af de 100 bedste it-virksomheder i Danmark afslører tre punkter, som vil blive afgørende for de danske it-virksomheder i det kommende år.

It's such a perfect day, sang Lou Reed i 1972. Og det har de fleste dage også været for it-danmark i 2014 og 2015.

Er du i tvivl, skal du bare downloade Computerwold Top 100 anno 2015 (gratis link her) eller surfe lidt rundt på vores Top 100-temaside (som du finder her).

For tallene lyver ikke: Det går fremad og opad med både ordrer, omsætning og så småt også med antal medarbejdere i de 445 it-virksomheder der er med i Computerworlds analyse af it-Danmark 2015.

Faktisk går det så godt, at hvis resten af Danmark voksede med samme hastighed som it-erhvervet, ville enhver snak om forsigtige opsving hurtigt forstumme - og politikerne ville i stedet begynde at fokusere på at holde lidt igen for at undgå overophedning.

Det leder til tre punkter, som it-erhvervet skal tage alvorligt i lyset af top-100 analysen.

1. Lønpres og medarbejderomsætning
Det første punkt er, at inden for it-erhvervet har vi få nationaløkonomer til at holde øje med udviklingen.

I stedet har vi vores egen kanariefugl i minen, når det gælder økonomiske indikatorer: Lønninger og medarbejderomsætning inden for udviklere og andre nøglefolk.

Har du ikke allerede mærket lønpresset eller sagt farvel til gode folk, som er blevet lokket til konkurrenter, er det blot et spørgsmål om tid.

Og det er kritisk.

I en verden, hvor it-folk på alle niveauer forventes at levere effektiviseringer, nye løsninger og helt nye forretningsmodeller til en stadig mere moden forretning, er der behov for selvstændige, kreative og sikre folk. Det er sjovt nok også dem, som konkurrenterne er ude efter.

2. Kan brugerne lide at bruge dit produkt?
Det andet punkt er, at mens pengene nu kommer lidt nemmere, så er det nu, der skal produktudvikles. Væksten kommer samtidig med, at forventningerne hos kunder og brugere er skyhøje.

De forventer billigere, mere effektive og ikke mindst sjovere produkter at arbejde med.

Mens det er fristende at stille den klassiske Porsche, som du altid har ønsket dig, i garagen, bør du først parkere den, når du kan svare ærligt på spørgsmålet om, hvorvidt brugerne kan lide at bruge dit produkt.

3. Konkurrenterne ligger i din blinde vinkel
For det tredje oplever konkurrenterne også vækst - også de konkurrenter, som du ikke kender.

Der er således hele 41 procent af deltagerne i en netop afsluttet Computerworld-undersøgelse, som har oplevet at få nye konkurrenter fra helt nye brancher, og hele 68 procent er overbeviste om, at den udvikling kun bliver stærkere de næste par år.

Nu bruger vi en stund på at fejre og hylde vinderne af Top 100, og det er velfortjent. Men der er som nævnt ingen grund til at hvile på laurbærrene.

Vil du vide mere om fremtidens forretningsmodeller?

Så tilmeld dig Computerworlds nye gratis og mobilvenlige Disruption-nyhedsbrev. Det gør du nemt lige her.





Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.