Skjult software får dine devices til at forråde dig: Sådan kan du beskytte dig

Højfrekvente lydbølger gemt i reklamer og skjult software i dine devices skal servere dit privatliv på et sølvfad for annoncører. Læs, hvordan det fungerer, og hvad du kan gøre ved det.

Flere firmaer lever allerede nu af at identificere dig på tværs af devices, og på den måde nedbryde en af de sidste rester af privatliv, du har tilbage på nettet.

Indiske SilverPush er et af flere firmaer, som lever af at identificere dig på tværs af devices, og selskabet gør det med næsten uhørlige lydbølger og skjult software i apps på dine devices, fortæller theRegister.com.

Du har i forvejen ikke meget privatliv på nettet. Der er cookies over alt, og de bliver flittigt brugt til at målrette annoncer.

Når du søger efter en rejse på din tablet under morgenmaden, retter reklamefirmaerne ind og sender dig målrettede annoncer.

Når du på vej til arbejde, samler din smartphone op og browser på nettet, får du ikke længere rejseannoncer, for annoncørerne ved ikke, at du er den samme, som lige søgte rejser på tabletten. Men det er der firmaer, som er ved at lave helt om på.

Sådan identificeres du
Konceptet bag SilverPush's forretning er lige så smart, som det er skjult.

SilverPush gemmer højfrevente lydsignaler i reklamer på tv og hjemmesider.

Lydene har så høj en frekvens, at de er næsten umulige at høre for et almindeligt menneske, så man skal lede aktivt efter dem, for at finde dem. De lyde skal så genkendes af særligt software gemt i en lang række apps. Når først en app med SilverPush's software er installeret på en af dine devices, vil den konstant lytte efter de skjulte lydsignaler.

Du kan se en liste over de seneste apps med SilverPush software her

Når softwaren genkender et signal, kan den videresende data om enheden, det er installeret på, hvilken reklame den har hørt og hvor længe du så den. Efterfølgende kan du så eksempelvis få tilsendt flere reklamer i samme genre på dine devices. Eller som SilverPush selv beskriver det på firmaets hjemmeside,

"Det individuelle ID bliver kortlagt som publikum, og en brand-consumer rejse er begyndt."

I korte træk betyder det, at alle de devices du har tilstede i stuen, når reklamen bliver sendt, nu er markeret som tilhørende én person. SilverPush ved pludselig, at din tablet, din smartphone og dit smartwatch alle sammen har samme bruger, og de data kan der tjenes penge på.  

Du kan læse mere om luskede apps her

Cross device tracking er nemlig det store dyr i åbenbaringen i reklameverdenen. Forbrugere, der kan følges på alle devices, er betydeligt nemmere at profilere og få til at købe et produkt, fordi man for eksempel kan ramme dem, når de er tæt på en butik, som har en vare, de har søgt på, fortæller Campaignlive.com, et branchesite for kommunikationsfirmaer.

Det har blandt andre fastfood giganten McDonalds benyttet sig af, fremgår det af en opgørelse fra firmaet Addons Detector.

Ulovligt i Europa
Et af de helt store problemer med teknologien er, at brugerne ikke bliver oplyst om, at SilverPush og lignende firmaer har lagt deres software ind i de forskellige apps. Brugerne har derfor ingen jordisk mulighed for at vælge cross device tracking fra.

Derfor er metoden indtil videre forbudt i Europa, men det har ifølge tænketanken Center for Democracy and Technology ikke forhindret Silverpush i allerede at have software på 18 millioner mobiltelefoner og gemme trackingsignaler i reklamer på mere end 300 tv-stationer og et ukendt antal hjemmesider, der som udgangspunkt er tilgængelige i hele verdenen, ligesom de enkelte apps er tilgængelige for danske telefoner i Google Play.

Læs mere om, hvordan du bliver anonym på nettet her

Internettet har en løsning
Selvfølgelig er der da også folk, som arbejder imod cross device tracking.
Førnævnte Addons Detector scanner apps for software fra SilverPush, men der er også mere håndfaste løsninger.

På Github.com har Kevin Finisterre fra Digital Munitions lagt en oversættelse af den kode, som SilverPush benytter. Hver reklame identificeres med en kode bestående af bogstaver i form af specifikke frekvenser. Tv-reklamer har to bogstaver og online reklamer har fem.

Med den oversatte kode i hånden kan man kode nye lydsignaler til at spamme SilverPush's servere, fortæller Kevin Finisterre til Theregister.com.

Kevin Finisterre anbefaler dog, at man istedet for at more sig med at spamme SilverPush, er lidt mere praktisk i sin løsning.

"Jeg ville nok blokere det ved audio-driveren i stedet for på browser-niveauet. Alle andre apps kan jo bruge den samme teknologi."





Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.