Gratis Android-apps har usynlig kontakt til tusindevis af reklameservere

Din telefons gratis applikationer kommunikerer ofte med et hav af reklame- og sporingstjenester, uden du bliver informeret om det. Det er ikke alle kontakterne, der er lige stuerene.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

I de myriader af mobil-apps, der står på spring for at blive hentet ned på din telefon, er mange reklamefinansierede eller gratis.

Denne type apps kobler sig gerne op mod diverse netsider, ofte uden at du bliver informeret om det og er derfor uden for din kontrol.

Sikkerhedsforskere har nu analyseret på teknologien for at afsløre, hvor mange netsider de gratis applikationer egentlig kommunikerer med.

Det tal har vist sig at være meget højt, og det er ikke alle kontaktsiderne, der er lige stuerene.

Det er det MIT-tilknyttede magasin Technology Review, der beretter om de franske forskeres resultater, som for en god orden skyld kun gør sig gældende for Android-applikationer.

Hele undersøgelsen er publiceret i denne rapport (PDF).

5.000 apps under luppen

Forskerne har hentet ikke mindre end 5.000 gratis applikationer fra samtlige 25 kategorier i Google Play-butikken.

De små programmer er blevet afviklet på en Samsung S3-telefon, der samtidig var koblet til en server, som registrerede alle de netadresser, som den enkelte app forsøgte at koble sig op mod.

For de 5.000 stykker kode blev der samlet set gjort forsøg på at ramme hele 250.000 netadresser fordelt på cirka 2.000 topdomæner.

Adresserne blev så kontrolleret mod databaser med netadresser, som er associeret med enten reklame eller sporing af brugeradfærd.

Resultatet blev, at 66 procent af de downloadede applikationer forsøgte at koble sig op til reklamerelaterede netadresser. Andelen, der skabte kontakt til sporingsrelaterede netadresser, var en del mindre og lå på cirka 27 procent, hvilket dog stadig må anses som ganske betragteligt.

Manglende sikkerhed i apps er et spørgsmål, der trækker en del opmærksomhed i øjeblikket. Læs mere her: Ekspert advarer om vanvittig mangel på sikkerhed og privacy i apps

Mange tvivlsomme adresser

Forskerne giver således også udtryk for, at de 27 procent er et højt tal. Det skyldes ikke mindst, at denne praksis ofte opfattes som negativ af brugerne, og at sporing som oftest sker i det skjulte.

16 procent af disse apps kobler sig til 100 eller flere netadresser, der er associeret med tracking af brugerne.

Flere af disse befinder sig i en tvivlsom kategori.

Via den såkaldte Webutation-tjeneste, der vurderer om en webadresse er sikker og til at stole på, kom forskerne frem til at 2,5 procent af domænerne var kategoriseret som mistænkelige og 2,9 procent var kategoriseret som direkte ondsindede.

Da kontakterne til de eksterne websider ofte er usynlige for almindelige brugere, er det svært at gøre noget ved problemet. Bortset fra, at man skal være kritisk i valget af apps og søge information om andre brugeres erfaringer med den applikation, man har tænkt sig at hente.

Har du et godt bud på, hvordan man kan undgå denne type apps, så del endelig din viden i debatten. 

Læs også:

Alvorligt problem: Både Android og iOS har apps uden ordentlig kryptering

Ubehagelig SSL-sårbarhed griber om sig: 25.000 iOS-apps er i farezonen

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly