Artikel top billede

Store udfordringer for it-afdelingerne: Mange vil snart få behov for andre medarbejdere

I løbet af de kommende år vil it-afdelingerne være tvunget til at forandre sig markant.

It-afdelinger og it-chefer er nødt til at begynde at gøre sig klar til omfattende forandringer, som vil rulle ind over dem i flere store bølger i de kommende år.

Det vil blive nødvendigt at gentænke både it-systemer, it-arkitekturer, processer og bemandingen og medarbejdernes kompetencer, og det kan blive en stor mundfuld for alle afdelingerne.

Grund: Inden for de kommende år vil den automatiserings-bølge, som vi for tiden er begyndt at se konturerne af, for alvor få fat.

Det vil forandre hele den rolle, som it-afdelingerne i dag spiller i virksomhederne, ligesom forhold til både leverandører og slutbrugere vil forandre sig ganske markant.

Sådan lyder det fra analysehuset McKinsey Global Institute, der ser en snarlig fremtid med masser af automatiserede it-løsninger, som i det store og hele kan passe sig selv og selv udføre en lang række opgaver, som i dag bliver håndterer af personer.

Automatiseringen bunder i en kraftfuld cocktail af avancerede analysemuligheder, 'Internet of Things' samt hastigt udviklende muligheder for selvlærende it-systemer - 'machine learning' - som for alvor er begyndt at udfolde sig.

Du kan læse mere om disse intelligente og avancerede it-systemer her: Microsoft: Nu kommer de intelligente it-systemer, hvor alting smelter sammen

Ifølge McKinsey Global Institute står næsten halvdelen - 45 procent - af de handlinger, som i dag udføres 'i hånden', til at blive overtaget af automatiserede systemer i de kommende år.

Du kan læse rapporten om 'workplace automation' fra McKinsey her.

Det betyder, at it-afdelingerne og CIO'erne er nødt til at ændre hele deres approach til opgaverne - hvilket nødvendigvis vil føre til ændrede kompetence-behov i medarbejderstaben.

Nødvendig disruption

CIO'erne er kort og godt nødt til være en del af den nødvendige disruption, som vil finde sted i virksomhederne og som vil forandre alt.

"Det er CIO'erne mere end nogensinde før nødt til at forstå," lyder det fra Michael Chui, chef for McKinsy Global Institute, som Computerworlds amerikanske søstermagasin har talt med.

Netop automatisering og effektivisering ved hjælp af (ny) it har jo været blandt CIO'ernes kerneopgaver i mange år, hvilket vi jo for eksempel så, da ERP i løbet af ganske få år helt overtog en række håndholdte opgave-funktioner i virksomhedernes bogholderier.

I dag handler det imidlertid om cloud, som står i centrum for den store transformation, som erhvervslivet i disse år gennemgår.

Her samles data på en måde, der er meget fleksibel for CIO'erne, som kke længere behøver tænke på drift af hardware, men blot kan nøjes med at købe - eller opsige - cloud-tjenester efter umiddelbar behov.

Hertil kommer data fra de mange sensorer og apparater, som er ved at blive koblet på internettet i 'Internet of Things' samt de mere og mere avancerede analyseværktøjer, der gør det muligt at kværne mening ud af data på nye måder.

Flere analytikere taler faktisk om, at den store it-transformation, som vi ser nu, er den blot tredje store, industrielle revolution i verdenshistorien (den første var indførelsen af motorkraft, den anden indførelsen af samlebånd.)

Og som det var tilfældet med de to første revolutioner, gælder det også her om at komme med, hvis ikke man skal sættes bag af dansen i løbet af ganske få år.

Udvikling er i fuld gang

Ifølge McKinsey-folkene vil forandringerne i de kommende år især kommende buldrende ind over finans-sektoren, rejsebranchen og detailhandelen, hvor vi allerede er begyndt at se resultaterne af udviklingen - eksempelvis med selvbetjenings-automater i lufthavnene, automatiske remindere om at ændre passwords til virksomhedsløsninger samt automatiske robot-løsninger inden for kundeservice.

Du kan læse mere om algoritmernes nye betydning her: Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed

Alle de store it-virksomheder har i dag kig på denne udvikling, som de kæmper for at komme på omgangshøjde med via både udvikling, interne forandringer og opkøb.

Eksempelvis købte IBM i sidste måned det store meteorologi-firma Weather Company for 13 milliarder kroner. Selskabet opererer med avanceret data-analyse som led i udarbejdelsen af vejrudsigter.

IBM vil anvende disse algoritmer i en række af selskabets egne erhvervs-løsninger til eksempelvis detail-handelen, energi-sektoren og logistik-branchen, som i en vis udstrækning er vejr-følsomme.

Her skal vejrdata kunne indgå i en samlet data-behandling, som også tæller data fra sensorer i biler, butikker, lagre og meget andet, så de enkelte industrier kan anvende den mest lønsomme og effektive metode under de skiftende omstændigheder.

Du kan læse mere om IBM's planer her.

CIO'ens og it-afdelingens rolle i fremtiden bliver at håndtere og designe disse processer samt at sammensætte den til hver en tid mest gunstige portefølje af (cloud-baserede) løsninger.

Selve monitoreringen kan relativt nemt automatiseres, men CIO'en kommer til at spille en vigtig rolle, når det handler om at hjælpe virksomheden på vej over mod denne ny it-virkelighed - både når det gælder nuværende og fremtidige kunder, leverandører, medarbejdere og alle andre interessenter i virksomheden.

Ifølge Michael Chui er det således nødvendigt, at CIO'erne får indflydelse på forretningen tidligt i forløbet og dernæst kommer til at stå i spidsen for hele automatiserings-bølgen i virksomheden.

Læs også:

Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer

IBM: Disse syv teknologi-trends kan du ikke komme uden om

Mød Danmarks fem bedste CIO'er - når innovationen er brændstoffet

Chr. Hansens vej mod dyb data-udnyttelse: Kostede kun 1.000 dollar i investering

Dansk top-CIO: Sådan har vi selv digitaliseret vores vigtigste forretningsområde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


AI & machine learning i praksis: Sådan får du gevinst i din dagligdag

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, vi arbejder og driver virksomhed på. På seminaret kan du møde førende eksperter på området, leverandører, beslutningstagere og praktikere, der fokuserer på best practise på området.

02. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?