Store udfordringer for it-afdelingerne: Mange vil snart få behov for andre medarbejdere

I løbet af de kommende år vil it-afdelingerne være tvunget til at forandre sig markant.

Artikel top billede

It-afdelinger og it-chefer er nødt til at begynde at gøre sig klar til omfattende forandringer, som vil rulle ind over dem i flere store bølger i de kommende år.

Det vil blive nødvendigt at gentænke både it-systemer, it-arkitekturer, processer og bemandingen og medarbejdernes kompetencer, og det kan blive en stor mundfuld for alle afdelingerne.

Grund: Inden for de kommende år vil den automatiserings-bølge, som vi for tiden er begyndt at se konturerne af, for alvor få fat.

Det vil forandre hele den rolle, som it-afdelingerne i dag spiller i virksomhederne, ligesom forhold til både leverandører og slutbrugere vil forandre sig ganske markant.

Sådan lyder det fra analysehuset McKinsey Global Institute, der ser en snarlig fremtid med masser af automatiserede it-løsninger, som i det store og hele kan passe sig selv og selv udføre en lang række opgaver, som i dag bliver håndterer af personer.

Automatiseringen bunder i en kraftfuld cocktail af avancerede analysemuligheder, 'Internet of Things' samt hastigt udviklende muligheder for selvlærende it-systemer - 'machine learning' - som for alvor er begyndt at udfolde sig.

Du kan læse mere om disse intelligente og avancerede it-systemer her: Microsoft: Nu kommer de intelligente it-systemer, hvor alting smelter sammen

Ifølge McKinsey Global Institute står næsten halvdelen - 45 procent - af de handlinger, som i dag udføres 'i hånden', til at blive overtaget af automatiserede systemer i de kommende år.

Du kan læse rapporten om 'workplace automation' fra McKinsey her.

Det betyder, at it-afdelingerne og CIO'erne er nødt til at ændre hele deres approach til opgaverne - hvilket nødvendigvis vil føre til ændrede kompetence-behov i medarbejderstaben.

Nødvendig disruption

CIO'erne er kort og godt nødt til være en del af den nødvendige disruption, som vil finde sted i virksomhederne og som vil forandre alt.

"Det er CIO'erne mere end nogensinde før nødt til at forstå," lyder det fra Michael Chui, chef for McKinsy Global Institute, som Computerworlds amerikanske søstermagasin har talt med.

Netop automatisering og effektivisering ved hjælp af (ny) it har jo været blandt CIO'ernes kerneopgaver i mange år, hvilket vi jo for eksempel så, da ERP i løbet af ganske få år helt overtog en række håndholdte opgave-funktioner i virksomhedernes bogholderier.

I dag handler det imidlertid om cloud, som står i centrum for den store transformation, som erhvervslivet i disse år gennemgår.

Her samles data på en måde, der er meget fleksibel for CIO'erne, som kke længere behøver tænke på drift af hardware, men blot kan nøjes med at købe - eller opsige - cloud-tjenester efter umiddelbar behov.

Hertil kommer data fra de mange sensorer og apparater, som er ved at blive koblet på internettet i 'Internet of Things' samt de mere og mere avancerede analyseværktøjer, der gør det muligt at kværne mening ud af data på nye måder.

Flere analytikere taler faktisk om, at den store it-transformation, som vi ser nu, er den blot tredje store, industrielle revolution i verdenshistorien (den første var indførelsen af motorkraft, den anden indførelsen af samlebånd.)

Og som det var tilfældet med de to første revolutioner, gælder det også her om at komme med, hvis ikke man skal sættes bag af dansen i løbet af ganske få år.

Udvikling er i fuld gang

Ifølge McKinsey-folkene vil forandringerne i de kommende år især kommende buldrende ind over finans-sektoren, rejsebranchen og detailhandelen, hvor vi allerede er begyndt at se resultaterne af udviklingen - eksempelvis med selvbetjenings-automater i lufthavnene, automatiske remindere om at ændre passwords til virksomhedsløsninger samt automatiske robot-løsninger inden for kundeservice.

Du kan læse mere om algoritmernes nye betydning her: Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed

Alle de store it-virksomheder har i dag kig på denne udvikling, som de kæmper for at komme på omgangshøjde med via både udvikling, interne forandringer og opkøb.

Eksempelvis købte IBM i sidste måned det store meteorologi-firma Weather Company for 13 milliarder kroner. Selskabet opererer med avanceret data-analyse som led i udarbejdelsen af vejrudsigter.

IBM vil anvende disse algoritmer i en række af selskabets egne erhvervs-løsninger til eksempelvis detail-handelen, energi-sektoren og logistik-branchen, som i en vis udstrækning er vejr-følsomme.

Her skal vejrdata kunne indgå i en samlet data-behandling, som også tæller data fra sensorer i biler, butikker, lagre og meget andet, så de enkelte industrier kan anvende den mest lønsomme og effektive metode under de skiftende omstændigheder.

Du kan læse mere om IBM's planer her.

CIO'ens og it-afdelingens rolle i fremtiden bliver at håndtere og designe disse processer samt at sammensætte den til hver en tid mest gunstige portefølje af (cloud-baserede) løsninger.

Selve monitoreringen kan relativt nemt automatiseres, men CIO'en kommer til at spille en vigtig rolle, når det handler om at hjælpe virksomheden på vej over mod denne ny it-virkelighed - både når det gælder nuværende og fremtidige kunder, leverandører, medarbejdere og alle andre interessenter i virksomheden.

Ifølge Michael Chui er det således nødvendigt, at CIO'erne får indflydelse på forretningen tidligt i forløbet og dernæst kommer til at stå i spidsen for hele automatiserings-bølgen i virksomheden.

Læs også:

Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer

IBM: Disse syv teknologi-trends kan du ikke komme uden om

Mød Danmarks fem bedste CIO'er - når innovationen er brændstoffet

Chr. Hansens vej mod dyb data-udnyttelse: Kostede kun 1.000 dollar i investering

Dansk top-CIO: Sådan har vi selv digitaliseret vores vigtigste forretningsområde

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S