Århusianske udviklere tilbage på ret kurs

Mjølner Informatics blev hårdt ramt i 2002, da udviklervirksomheden mistede en storkunde og 40 procent af omsætningen. Men efter en koncentreret salgsindsats er selskabet næsten tilbage på samme niveau som før tabet af den store kunde.

Thors hammer vender altid tilbage til hans hånd, og Mjølner Informatics, opkaldt efter den nordiske tordenguds våben, har ligeledes kunnet styre den nedadgående kurve tilbage på ret kurs.

Det århusianske udviklingsfirma er nu næsten tilbage på samme niveau, som før selskabet mistede sin vigtigste kunde, Ericsson, og dermed 40 procent af omsætningen, i 2002.

Årsregnskabet for 2003 viser et plus på knap en million kroner, hvor 2002 gav et minus på små 100.000 kroner. Men det skyldes ikke, at Mjølner har udskiftet Ericsson med endnu en enkelt storkunde.

- Det skyldes en sund markedsføringsindsats og hårdt arbejde med at skaffe nye kunder, forklarer direktør Jørgen Lindskov Knudsen.

Katastrofen var begrænset

Han har da også måtte opruste arbejdsstyrken igen, og efter at have været helt nede på 14 mand sidste år er bemandingen nu på 21 personer, kun to færre end i 2001.

Mjølner Informatics A/S Årsregnskab
Millioner kroner20032002
Bruttofortjeneste3,41,3
Resultat af primær drift (EBIT)1,4-0,13
Resultat før skat 1,4-1,26
Resultat1,0-0,09
Egenkapital3,22,2
Antal ansatte1416
Jørgen Lindskov Knudsen mener ikke, at man kan tale om et katastrofeår i 2002, selv om det satte røde spor i regnskabet.

- Reelt set var 2002 et nulregnskab, det var blot en teknisk øvelse, der gjorde det til et minus. Det er meget godt i forhold til, hvordan de fleste klarede sig i konsulentbranchen det år, siger han.

Outsourcing er ikke noget problem

Kunderne kommer fortsat fortrinsvis fra industrien. Det tekniske niveau og videnindhold i opgaverne betyder, at Jørgen Lindskov Knudsen ikke umiddelbart føler, at Mjølners levebrød er truet af de mange outsourcing-projekter til lande med billigere lønninger, der sættes i søen i disse år.

- Det er noget, alle brancher har været igennem, og det er bare først nu nået til softwarebranchen. Vi skal være sikre på at have de rette kvalifikationer og de bedste produkter. Men det er ikke en udvikling, vi lukker øjnene for, siger Jørgen Lindskov Knudsen.

Han forestiller sig, at Mjølner Informatics selv vil indgå i alliancer om outsourcing, hvis det en dag skulle blive aktuelt at forholde sig til problemstillingen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S