Microsofts partnere inden for Navision-produkter bliver en del af den globale Microsoft-familie, når softwaregigantens omfattende partnerprogram 1. juli udvides til også at omfatte Microsoft Business Solutions.
Hidtil har partnerprogrammet for området varieret fra produkt til produkt og fra land til land, men det bliver nu samlet under én hat.
Det nye program betyder, at små såvel som store danske partnere som Columbus IT Partner, Aston Business Solutions og EDB Gruppen fremover skal optjene point for at gøre sig fortjent til guld-status.
- Vi bliver mere præcise med, hvad partnerne er gode til. Det er ikke bare et spørgsmål om at have certificerede medarbejdere, men også om kundereferencer og kundetilfredshed. Jo flere point de scorer, jo mere får de tilbage fra Microsoft, fortæller Peter Colsted, Microsofts danske salgsdirektør for erhverv og partnere.
Gevinst til de dygtige
Det nye partnerprogram betyder, at de dygtigste partnere gør sig fortjent til mest marketingstøtte og uddannelse fra Microsoft.
De store partnere vil også få fordele ud af at fokusere mere på Microsofts andre produkter, som eksempelvis kontorpakken Microsoft Office, og selskabet håber, at partnerprogrammet der kan være med til at øge salget.
For mindre virksomheder betyder programmet, at alle partnere fremover vil få deres egen kontaktperson hos Microsoft. Der er samtidig taget særhensyn til produktet C5, som kun findes i Danmark.
- Vi har sikret os, at de partnere, der sælger C5, også kan bruge det som en kompetence for at blive en del af partnerprogrammet. Der er taget hensyn til det, fordi Danmark er Navision-hjemlandet, siger Peter Colsted.
Microsoft Business Solutions-divisionen indeholder ud over det tidligere Navision også det opkøbte Great Plains og Microsofts eget CRM-produkt til kundehåndtering.
Det nye partnerprogram skal samle de tre produktgrupper under et, og området bliver den niende såkaldte løsningskompetence i Microsofts samlede globale partnerprogram.
Flytter til Irland
Samtidig med det nye partnerprogram flytter Microsoft hele ordreadministrationen til Irland, hvor selskabet i forvejen har samlet en lang række aktiviteter.
Det kommer i Hellerup til at gå ud over seks ansatte, hvoraf tre har valgt at tage imod et tilbud om at flytte med til Irland.
- Det er også en del af de justeringer, vi laver mellem Microsoft Business Solutions-verdenen og det gamle Microsoft. Det er en lang proces at få to virksomheder til at virke helt ens over for partnere og kunder, men det her er et initiativ, der trækker i den retning, siger Peter Colsted.