CW-debat: Kan Netcompany virkelig løse opgaver bedre og billigere end CSC?

Er det lige lovligt optimistisk, når en it-virksomhed hævder at kunne levere offentlige it-løsninger langt billigere end CSC? Eller er der noget om snakken?

Den danske stat er i fuld gang med at forberede et stort opgør med sine store it-leverandører, der siden tidernes morgen har siddet solidt på mange offentlige it-områder - faktisk så solidt, at opgaverne ikke engang er blevet sendt i udbud, da der ikke har været andre mulige leverandører.

Det kan du læse mere om her.

Computerworld spurgte i sidste uge fremadstormende Netcompany om, hvorvidt selskabet mente, at det kunne løse opgaverne bedre og billigere end CSC.

Det mente selskabets administrerende direktør, André Rogaczewski, klart.

"Jeg vurderer umiddelbart, at vi kan levere løsninger på nye teknologiplatforme, der er op til 30 til 50 procent billigere end de nuværende i staten. Samtidig kan disse løsninger nemmere udskiftes, hvis en anden leverandør vinder et genudbud," sagde han til Computerworld.

Det kan du læse mere om her.

Har udløst debat
Udtalelsen udløste debat på cw.dk, hvor Netcompany-chefen blev kritiseret for at udtale sig på et for tyndt grundlag.

"Skræmmende udtalelse. [...] Vil du stole på en mekaniker, der kunne servicere din bil til 1/2 pris, uden han har hørt hvilken bil, der er tale om, og hvad der skal serviceres," skrev Computerworld-debattør, Jonas Rudbeck.

Samme holdning har andre af Computerworlds læsere, der blandt andet kaldte Netcompany-chefens udmelding for 'modig,' ligesom torbensierbak mener, at Netcompany-chefen 'burde klynges op på det tilbud,' hvis det ikke 'var så væsentlige systemer.'

Han blev til gengæld taget i forsvar af andre debattører.

Kristoffer Hansen skrev, at Netcompany i forvejen 'har solid erfaring med at overtage den type opgaver' fra blandt andet CSC og IBM.

På den baggrund kan André Rogaczewski faktisk godt udtale sig 'forholdsvist kvalificeret,' mener Kristoffer Hansen.

Hertil kommer, at det uden tvivl vil kunne udløse en massiv besparelse, hvis man udskifter de mere end 20 år gamle systemer, som CSC i dag stadig anvender til at drifte offentlige systemer, mener debattør Per Stilling.

"Der er jo sket enormt meget inden for programmerings-sprog og infrastruktur siden da. Ligeledes findes der i dag standardprogrammel der ofte kan løfte store dele af opgaverne, ligesom de (ofte uden beregning) holdes løbende opdateret, sikre og tilføres nye funktioner. Dertil kommer hele grundtanken når systemet designes. I dag skal leverandører, fra kontraktuel side, sørge for at systemerne er forandringsparate og omkostningseffektive at vedligeholde," skriver han.

Stammer fra datacentralen
CSC overtog en stribe af de tungeste især statslige it-systemer, da det amerikanske selskab i 1996 købte Datacentralen, som blev stiftet i 1959 for at varetage offentlige it-opgaver.

Salget skete dengang som resultatet af en beslutning om, at Datacentralen skulle privatiseres for på denne måde at udløse mere konkurrence.

Det har ikke været tilfældet i det ønskede omfang, viser Computerworlds nylige afsløringer.

En af Computerworlds debattører, Albert B. Hansen, peger på, at det offentlige efter hans mening bør vende tilbage til selv at håndtere egne it-løsninger - blandt andet fordi der er brug for virksomheder, der tager 'socialt ansvar.'

"Vi skal tilbage til en tid, hvor det offentlige selv passer sine ting af egne, ansatte folk," skriver han.

"Hele problemet opstod da man privatiserede offentlige driftscentraler til private aktører der så gik ud i den ene kampagne efter den anden for at få lønningerne ned i et niveau hvor kvalificerede folk ikke kan være med. Man tog udenlandske aktører ind uden de fornødne sikkerhedsgodkendelser og resultatet blev over tid pivåbne systemer som hackerne kunne godte sig med efter behag," mener Albert B. Hansen.

Digitaliseringsstyrelsens forberedelser til et opgør med blandt andre CSC kan meget vel munde ud i ingenting.

Ifølge Computerworlds oplysninger har staten tidligere forsøgt at indlede et lignende opgør, men dengang fes det ud i ingenting.

Problemet forværres nemlig af, at CSC hævder ikke at kunne levere den system-dokumentation, der er absolut essentiel for at kunne formulere nyt udbudsmateriele.

Det er dokumentationen, der viser, hvad systemerne skal kunne, hvordan det er skruet sammen, hvor de indbyrdes afhængigheder er og så videre, og uden den, kan opgaverne ikke komme i udbud.

Det kan du læse mere om her: Skat har brudt loven i 19 år: Har underskrevet million-kontrakter med CSC i årevis uden at sende ordrerne i udbud

"Jeg vil da tro, at et udbud enten kan give bedre kvalitet (dokumentation, mulighed for at overdrage opgaven til andre efter et udbud etc.) og/eller en besparelse, men det er sgu vrøvl at sige at man mener, at man kan spare 50 procent. Det har man absolut ingen forudsætninger for at sige," skriver CW-debattøren Søren.

Se hele debatten her: Netcompany kigger sultent på udfaldet af statens CSC-opgør: Vi kan løse opgaven til halv pris

Læs også:

Det store opgør på vej: Vil det lykkes for staten af frigøre sig fra dyb afhængighed af CSC og IBM?

Netcompany er Danmarks bedste sværvægter inden for it: Her er metoden bag successen

Kapitalfond køber halvdelen af Netcompany for 1,1 milliard kroner - stiftere tjener kassen for anden gang





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Hyperkonvergeret infrastruktur: Få det bedste fra on-premise og cloud
Det står stadig mere klart, at cloud ikke er løsningen på alle udfordringer. Høje og ofte uigennemskuelige omkostninger er én årsag – omfattende krav til standardisering er en anden. Det efterlader organisationen i et limbo, hvor det kan være svært at finde den rette balance mellem cloudløsninger og det on-premise baserede datacenter. I denne hvidbog kan du få inspiration til, hvordan du opbygger en hyperkonvergeret infrastruktur, der opfylder kravene til hurtig skalering og forretningsmæssig agilitet med XaaS.