Markedet for bærbare computere er eksploderet i Danmark. Det nyder den taiwanske pc-producent Acer, der satser på netop bærbare, godt af. I første kvartal stod der Acer på næsten hver femte (19 procent) af de solgte bærbare pc'er herhjemme.
Dermed blev Acer kun lige akkurat overgået af Hewlett-Packard, som sidder på 21,6 procent af markedet, viser nye tal fra analysefirmaet IDC.
Acers høje markedsandel markerer en syvdobling af den danske omsætning på halvandet år, hvilket ifølge direktør Allan Sonne-Schmidt sidste år resulterede i et tocifret millionoverskud.
- Vi er vokset fantastisk på europæisk plan de seneste to år. Vi kører en meget stringent strategi, hvor vi specielt går efter uddannelsesmarkedet, detailsalg og små og mellemstore firmaer, siger direktøren.
Voldsomt stigende marked
Ifølge pc-analytiker Anders Elbak fra IDC gavner det specielt Acer, at markedet for bærbare pc'er i første kvartal i Danmark er vokset med 58 procent i forhold til samme periode sidste år.
I samme periode er markedet for stationære pc'er kun er vokset med fem procent.
- Når det bærbare marked vokser stærkt, øger Acer sin andel. Acer begyndte for to år siden med at lave nye forhandlerprogrammer og er siden vokset støt ved at fokusere meget på mindre forhandlere, siger Anders Elbak.
I første kvartal blev der i Danmark solgt omkring 110.000 stationære pc'er, mens der blev langet 80.000 bærbare pc'er over disken. Det stigende salg af bærbare skyldes især private forbrugere, hvor Acer står stærkt.
- Privatpersoner begynder at købe bærbare pc'er, fordi priserne efterhånden er nede i 7.000 kroner inklusive moms, og fordi det indbyggede grafikkort er godt nok til, at man kan spille på dem, siger Anders Elbak.
Acer nummer et i Europa
Det er ikke kun i Danmark, at Acer på kort tid har solgt sig op blandt de førende producenter af bærbare computere. Selskabet er således den største på markedet i blandt andet Italien, Spanien og Tyskland.
- Vi har været hjulpet meget af den vækst, der har været på markedet. De seneste fem til seks måneder har vi forsøgt at gøre det samme på markedet for stationære pc'er, hvor vi slet ikke er en spiller endnu, fortæller Allan Sonne-Schmidt fra Acer.
På det samlede marked for pc'er - hvilket inkluderer både stationære, bærbare og Intel-baserede standardservere ? ligger Acer på en femteplads med 9,3 procent.
Her er det stadig Hewlett-Packard, der fører an med en markedsandel på 27,9 procent efterfulgt af Dell (17,7 procent), IBM (14,6 procent) og Fujitsu-Siemens (10,5 procent).
Stigningen i pc-salget giver dog ikke en tilsvarende stigning i omsætningen, for
pc'erne bliver billigere og markedsvæksten spises op af prisfald.
Fortsat stor vækst
Hos Acer mener Allan Sonne-Schmidt, at selskabets succes skal findes i kvalitetsprodukter og i en satsning på udelukkende at sælge gennem forhandlere og butikker.
Det betyder, at Danmarks fire største distributører i dag alle har Acer i folden, mens Acer Danmark kun har ti ansatte.
- Vi har en omkostningsstruktur, der er lavere end de fleste at vores konkurrenter. Vi lader distributører og forhandlere gøre arbejdet for os, fortæller han.
Han forventer, at Acer i år vil vokse med yderligere 100 procent.