Salget af Apple Watch skuffer - får tæsk af Fitbit

I julehandlen blev Apples smartwatch, Apple Watch, sat til vægs af Fitbits populære fitness-trackere.

Artikel top billede

Apples meget omtalte smartwatch, Apple Watch, ser ud til at have fået gedigne tæsk af fitness-trackeren Fitbit i julehandlen.

Det viser en nye tal fra analysevirksomheden IDC, der har opgjort salget på markedet for kropsbåren teknologi - såkaldt wearable technology.

Ifølge IDC's undersøgelse solgte Fitbit 8,1 millioner enheder i det fjerde kvartal af 2015, mens Apple solgte 4,1 millioner af Apple Watch, der dog til gengæld er en hel del dyrere end Fitbits enheder.

Herefter følger kinesiske Xiaomi med 2,7 millioner solgte enheder, Samsung med 1,3 millioner enheder og Garmin med 1 million solgte enheder.

Skal Fitbit takke Apple Watch?

I forhold til samme kvartal sidste år er Fitbits salg steget med 52,8 procent.

Dermed kan noget tyde på, at Fitbits salgsdirektør for Nordeuropa, Peter Groom, fik ret, da han sidste år forudså, at lanceringen af Apple Watch vil få salget af Fitbits enheder til at stige.

"Android Wear spredte budskabet om wearables ud til mange, og det har nok været en af mange grunde til, at Fitbits markedsandele steg i US og UK i den periode. Apple Watch kommer ligeledes til at sprede budskabet for os ud til endnu flere," sagde han til Computerworld umiddelbart før lanceringen af Apple Watch.

Apple oplyser ikke salgstallene for Apple Watch, og derfor er IDC's salgstallene et estimat.

Apples administrerende direktør Tim Cook har dog tidligere udtrykt tilfredshed med julesalget.

I en tale til Apples medarbejdere for en måned siden , erklærede han ifølge Apple-mediet 9to5mac, at Apple Watch var en af årets "hotteste julegaver".

Ifølge Tim Cook overgik julesalget af Apple Watch det tilsvarende julesalg for den første generation af iPhonen.

IDC: Forventninger var for høje

I alt er der ifølge IDC blevet solgt 11,6 millioner udgaver af Apple  i perioden fra lanceringen i april 2015 og frem til nytår.

Det ligger ifølge IDC lavere end forventninger hos dele af analytiker-miljøet- 

"Apple er i top fem og for en ny spiller på markedet har de allerede gjort et solidt indhug på markedet."

"Men når det er sagt, så havde mange forventet at tallene var noget højere. Vi vurderer, at der er blevet solgt 11,6 millioner enheder, men mange folk estimerede at der ville blive solgt op mod 15 og 20 millioner enheder," siger Jetish Ubrani, der er analytiker for IDC, til erhvervsmediet Business Insider.

Computerworld anmeldte Apple Watch sidste år og gav uret karakteret 4 ud af 6 stjerner.

Det ventes, at den næste udgave Apple Watch vil blive præsenteret til efteråret. Formodentligt sammen med den næste generation af iPhone.

Læs også:

Fitbit: Vi glæder os til Apple Watch - for så vil vores salg stige

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S