Opbrud og uro i den danske telebranche: Derfor slår Hiper og Plenti til netop nu

ComputerViews: De to nye danske televirksomheder Hiper og Plenti udfordrer de etablerede spillere. Og der er gode grunde til, at de slår til netop nu.

Artikel top billede

ComputerViews: To nyetablerede danske televirksomheder, Plenti og Hiper, får i øjeblikket masser af omtale i både Computerworld og andre medier.

Skeptikerne vil fremhæve, at de to nye virksomheders produkter - rå bredbånd fra Hiper og mobiltelefoni med underholdning fra Plenti - allerede helt eller delvist eksisterer hos andre spillere på det danske telemarked.

Til det er der bare at sige: Det betyder ikke, at nye spillere ikke kan komme på banen og nuppe kunderne.

Faktisk bygger flere af de største erhvervssucceser på det danske telemarked i nyere tid på en videreudvikling af allerede eksisterende koncepter.

Med den rette timing, den nødvendige optimering og en intelligent markedsføring/branding kan man sagtens slå eksisterende spillere på deres egen hjemmebane.

Netop det med timingen er afgørende, når det handler om Hiper og Plenti.

Derfor er timingen god for begge selskaber

I tilfældet Hiper har stifterne dels spottet, at der ikke sker ret meget med den fiber, TDC købte af Dong Energy i 2009, og dels at nye regler betyder, at man nu kan sælge kabel-tv-bredbånd uden tv-pakker.

Begge dele passer perfekt ind i Hipers koncept, der grundlæggende går på at sælge rå bredbåndsforbindelser til en lav pris på eksisterende infrastruktur - og her taler vi så primært TDC's infrastruktur.

Mere om Hiper: Efter tre måneder på bredbåndsmarkedet: Dette antal kunder jagter Hiper

Plenti har spottet, at priserne på tale og data på mobilnettet er kommet så langt ned, at indtjeningen først og fremmest kan hentes, når man medtager noget underholdning i en pakkeløsning.

Med sin indholdspakke forsøger Plenti at kapre kunder ud fra præmissen, at pakken samlet set er så interessant, at kunderne hellere vil købe den frem for selv at købe rå telefoni og data og så skulle tilkøbe eksempelvis et abonnement til Euroman og Mofibo (ligesom adgang til Tivoli også er inkluderet i pakken).

Mere om Plenti: Teleselskabet Plenti klar med indholdspakke: Kan dette produkt kapre danske telekunder?

Man kan altid diskutere, om Plentis pakke består af det rette indhold, men der er ingen tvivl om, at pakkeløsninger er et koncept, der er kommet for at blive.

Det er af samme årsag, at TDC i flere år har satset så massivt på at bundle sine mobil- og bredbåndsprodukter med adgang til musik og film med videre.

Det var også ud fra samme tankegang, at Telmore Play blev startet op i sommeren 2014.

Opbrud og uro

Timingen er god for både Hiper og Plenti. Også fordi telemarkedet i Danmark generelt er præget af opbrud og uro, efter at fusionen mellem Telia og Telenor gik i vasken. Ingen kan spå om fremtiden på det danske telemarked - og slet ikke lige nu.

Meget er i spil, hvorfor det er netop nu, at man med fordel kan forsøge sig med nye virksomheder.

Ifølge rapporten Økonomiske nøgletal for telebranchen, som Energistyrelsen udarbejder, omsatte den samlede danske telebranche i 2014 for 37,7 milliarder kroner.

Selvom ikke mindst de store operatører i disse år er under pres - og af samme grund nedskriver deres værdi med milliarder af kroner - så er det stadig så stor en omsætning, at interessen for at få del i kagen er stor.

Det er Plenti og Hiper begge et udtryk for.

Så mange kunder jagter de

Hipers administrerende direktør fortalte i sidste uge til Computerworld, at selskabet i første omgang jagter 10.000 bredbåndskunder.

"Vi har fokus på at komme derhen, hvor vi på driften begynder at lave overskud, og det kræver en kritisk masse af kunder. Det ligger typisk et sted omkring de 10.000, måske lidt mere."

Plenti satser også på at nå den berømte kritiske masse:

"En tommelfingerregel i forhold til vores egne beregninger er, at hvis vi har en 30-40.000 kunder inden for de første par år, er forretningen selvkørende. Men vores ambition er højere: Vi mener, at vi skal op på 100.000 inden for det første år eller to," siger Peter Mægbæk fra Plenti til Computerworld.

To vigtige pointer

To ting er værd at hæfte sig ved i forhold til målsætningerne hos Plenti og Hiper:

1) Kunderne er klar til at skifte for det rigtige tilbud

Danske telekunder er villige til at skifte leverandør, hvis det rigtige tilbud viser sig.

I den seneste danske telestatisk er der i første halvår 2015 indberettet 521.000 porteringer af de danske teleselskaber. En portering er, når en abonnent medtager sit telefonnummer i forbindelse med skift af teleselskab.

Det er en stigning i antallet af porteringer på 9,1 procent i forhold til første halvår 2014 og svarer til, at 7,5 ud af 100 mobilnumre i første halvår 2015 skiftede selskab.

2) Vil skabe uro uanset hvad

Ingen kan naturligvis på nuværende tidspunkt vide, om Hiper og Plenti når deres mål, hvad angår antal kunder.

Men for det første er det sket adskillige gange før, at nystartede danske televirksomheder på relativ kort tid får opbygget en stor kundebase (blandt andet selskaber, som stifterne af Plenti og Hiper har stået bag).

For det andet vil alene de nye selskabers tilstedeværelse være med til at skabe uro blandt de etablerede spillere.

Bliver de tvunget til at komme med et modsvar? Eller skal de måske ligefrem gå efter at opkøbe Hiper og/eller Plenti, som vi tidligere har set det med andre udfordrere på det danske telemarked?

Computerworld har på det seneste bragt en række artikler om både Hiper og Plenti og den generelle situation på det danske telemarked. Du finder nogle af dem herunder.

Mere om den danske telekrig:

Teleselskabet Plenti klar med indholdspakke: Kan dette produkt kapre danske telekunder?

Efter tre måneder på bredbåndsmarkedet: Dette antal kunder jagter Hiper

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Telefirmaer under pres: Skal hente flere penge hos kunderne - eller finde på nye megahit

TDC-topchef: For billigt for andre teleselskaber at udnytte TDC's netværk

Dansk teleindustri i knibe: Førende teleselskaber har nedskrevet for milliarder

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016

Ny dansk priskrig i den danske telebranche: Derfor ender priskrige igen og igen med opkøb

Splinternyt dansk teleselskab indgår første aftale: Her er forretningskonceptet

To helt konkrete tilbud på fiberbredbånd fra TDC og Hiper - det får du for pengene

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S