Artikel top billede

Opkøbsræs i den danske it-branche - her er årsagen

Interview: En stribe danske it-firmaer har opdaget, at det er lettere at købe sig til nye markeder og teknologier end at bygge noget nyt fra bunden. Det er en væsentlig del af forklaringen på de seneste års opkøbsræs i den danske it-branche, mener IDC's senioranalytiker Anders Elbak.

Opkøb af mindre og meget specialiserede virksomheder er blevet en tæt befærdet genvej til vækst for en stribe danske og skandinaviske it-virksomheder.

Kundernes krav om stadig mere specialiserede it-løsninger, der kan effektivisere deres forretning, har i flere år skubbet på en udvikling, hvor it-leverandører satser på at udvikle stadig mere fintandede og branchespecifikke løsninger.

Samtidig er flere mellemstore it-leverandører blevet overtaget af kapitalfonde, som stiller krav om høje vækstrater og solid indtjening.

En række danske it-leverandører har derfor taget konsekvensen og er - med penge fra de rige kapitalfonds-onkler i ryggen - slået ind på en strategi om at opkøbe mindre virksomheder. Eller rettere: Købe de løsninger, som de små firmaer har udviklet.

Kræver forretningsforståelse

På den måde får man på samme tid adgang til nye teknologier og kompetencer og ikke mindst færdigpakkede løsninger, som giver adgang til nye markeder og kundegrupper.

"Der er et krav om specialløsninger og virkelig dyb brancheforståelse, hvor man helt ned i detaljen forstår de processer, der foregår i for eksempel forsikringsbranchen eller i detailhandelen. Det har leverandører i efterhånden en del år talt om. Men måske har de ikke haft så stor succes, som de håbede og troede. Det hænger nok sammen med, at det er sværere at slå igennem på et specialmarked, hvis der sidder en stærk lille leverandør på markedet," siger senioranalytiker i IDC, Anders Elbak.

Han peger på virksomheder som EG, KMD og det norskejede Visma, som eksempler på virksomheder, der bruger opkøb til at udvide deres forretning til nye markeder.

"Nogle af de her virksomheder har fundet ud af, at det måske et lettere at købe sig til løsninger og kompetencer, end det er at opfinde dem selv. Det er alt andet lige lettere at købe en virksomhed, der allerede står godt i markedet fremfor at selv at udvikle løsninger og komme ind på markedet. Og som kapitalfondsejet it-leverandører har man mulighed for at finde de penge, der skal til," siger Anders Elbak.

"Opkøb kan også være drevet af, at man ønsker at få en bredere forretning. Det ser man i KMD, der satser på det private marked, for erstatte den forretning man står til at miste på det kommunale område," siger han.

Læs også: EG køber Silkeborg Data: Ruster sig til kamp om kommunale kunder

Hvad adskiller de her virksomheder fra resten af branchen?

"Det er typisk leverandører som Netcompany og EG, der har en projekttilgang deres forretning, modsat det store outsourcing-leverandører som IBM og CSC, der har været fokuseret på at levere effektiv drift at standardinfrastruktur. Der er der ikke det samme behov for en dybere brancheforståelse," siger Anders Elbak.

Men er der så ved at udvikle sig et slagsmål mellem virksomheder som KMD, Netcompany, EG og Visma, der satser så hårdt på at levere brancherettede løsninger, eller vil vi det gå ud over de mindre leverandører?

"Vi ser, at de lidt større lokale spillere køber op og udvider en forretning, der er tættere på slutkunderne. Det er logisk i forhold til, at der sidder kapitalfonde i ejerkredsen. Fondene har en tidshorisont på tre til fem år, hvor de skal maksimere værdien af en virksomhed. Samtidig ser vi, at de store globale spillere holder sig på afstand af de brancherettede løsninger. De satser i stedet satser de på store globale teknologi-opkøb.

Hvem vinder det her opkøbsræs?

"Det er svært at sige. De virksomheder, der bliver købt op, fokuserer generelt på kernesystemer i specifikke brancher. Vi taler ikke om virksomheder, der leverer for eksempel en collaboration-platform eller noget hosting og backup, men i stedet nogen, der fokuserer på kundernes kerneforretning," siger Anders Elbak.

"Og selv om det ofte er meget vertikaliserede løsninger, er det sjældent, at de er i direkte konkurrence med hinanden. Derfor er det også svært at sige, om den ene eller anden virksomhed vil klare sig bedre end den anden. Der vil det i højere grad være evnen til at integrere nye forretningsområder i en større virksomhed, der afgør om en opkøbstrategi får succes."

Vil de mindre løsnings-leverandører så få sværere ved at vokse sig store og stærke i takt med at de større spillere vokser og køber op?

"Det er ligesom deres lod, kan man sige. Mange danske opstartsvirksomheder har som mål at blive købt op. Det er sådan en slags Mogens Palle-mentalitet, hvor forretningen var baseret på at køre hæderlige boksere i stilling til en kasse-kamp, hvor de så fik tæsk af en større og stærkere modstander. Men det er meget få, der får international succes," lyder det fra Anders Elbak.

Læs også:

Efter voldsomt opkøbstogt: Nu vil EG tjene flere penge

KMD skovler penge ind: Har fundet den gyldne opskrift på vækst og indtjening

Columbus-direktør klar med millioner: Vil opkøbe selskaber i de kommende måneder - her er planen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere