God morgen og velkommen til ugens tredje morgen-briefing fra Computerworld.
Det tidlige nyhedsoverblik med Nokias vilde kursridt og en ny satsning fra Politiet er sammenstykket af din morgenvært, Niels de Boissezon.
Pludselig milliardinvestering sender Nokia-aktie til sit højeste i 15 år
En pludselig milliardinvestering fra den amerikanske tech-kæmpe Nvidia, får Nokia-aktien til at stryge til vejrs.
Det sker efter at Nvidia annoncerer at der vil investeres godt en milliard amerikanske dollar, svarende til 6,4 milliarder kroner i tele- og infrastrukturselskabet Nokia.
Efter investeringen opnår Nvidia en ejerandel på cirka 2,9 procent, noterer finansmediet CNBC.
Investering skal bidrage til samarbejde om kunstig intelligens og AI-drevet kommunikationsteknologi samt udvikling af 5G Advanced- samt 6G-netværk
Som følge af offentliggørelsen er Nokias aktiekurs steget med voldsomme 22 procent og rammer nu sit højeste niveau i 15 år.
Politiets Online Patrulje styrker indsats op til valget
Politiets Online Patrulje (POP) øger sin tilstedeværelse på sociale medier op til det kommende kommunal- og regionalvalg 18. november 2025.
Hensigten med oprustningen er at forebygge og bekæmpe chikane og trusler mod kandidater og folkevalgte.
”Vi vil være synligt tilstede på de sociale medier og i fora på nettet, hvor vi vil patruljere og have et målrettet fokus på trusler, hadefulde ytringer og chikane rettet mod kandidater og deres pårørende,” siger Mads Egelund Nielsen, politikommissær i National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
POP indleder samtidig en oplysningskampagne på sociale medier, der sætter fokus på god tone og konsekvenserne ved trusler og chikane rettet mod folkevalgte. De første videoer er allerede ude.
POP opfordrer alle, der oplever trusler eller strafbar chikane, til at kontakte det lokale politi.
Kruso og No Zebra indgår strategisk samarbejde
De to digitale bureauer Kruso og No Zebra indgår i et strategisk samarbejde, der skal styrke selskabernes leverancer af højt specialiserede digitale løsninger.
Samarbejdet trådte i kraft den 1. oktober, hvor No Zebras tekniske udviklingsaktiviteter blev overdraget til Kruso.
Målet er at få No Zebras kompetencer indenfor marketing, kunstig intelligens og digital forretning til at supplere Krusos styrker.
“ At kunne annoncere et strategisk samarbejde med No Zebra, der vil kunne supplere vores fokus og services inden for innovative tech og commerce, er en stærk strategisk udvikling for den danske del af Kruso. Vi ser samarbejdet som en naturlig forlængelse af vores ambition om at være en af de mest betroede digitale full-service-partnere i de markeder, vi leverer i,” fortæller Lars Ørum Andersen, CEO hos Kruso.
De to bureauer har allerede sikret sig deres første fælles kunde – en stor dansk spiller inden for infrastruktur og retail, lyder det i en fælles meddelelse.