Det nye selskab Gateway Distribution er klar til at løfte markedet efter den nordjyske spildistributør Networld Media, der i marts gik konkurs.
Bag den nye distributør står Jesper Jensen, der igennem tre år var direktør med ansvar for salg og indkøb i netop Networld Media.
I december ? fire måneder før konkursen ? stoppede han i firmaet efter uoverensstemmelser med den anden direktør, Lars Funck Kristensen, som var ansvarlig for den administrative del.
- Efterfølgende fik jeg ingen informationer om, hvad der skete med Networld Media, før jeg i marts fik en besked fra banken om, at selskabet var gået konkurs. Da jeg fandt ud af det, valgte jeg at starte Gateway Distribution, fortæller Jesper Jensen.
Satser på små spilforhandlere
Størstedelen af salget af spil i Danmark foregår i dag direkte mellem agenturerne for de forskellige spilfirmaer og spilforhandlerne. Ifølge Jesper Bo Jensen dækker det 80 til 85 procent af markedet.
Strategien for de tre ansatte i Gateway Distribution er ligesom i Networld Media at satse på de resterende 15 til 20 procent af markedet ? omkring 400 butikker ? der ikke vil købe direkte fra agenturerne.
- At handle direkte kræver store butikker, som selv kan styre og administrere deres spilsalg. Vores fokus er de små uafhængige butikker, hvor mange synes, at det er for stort et arbejde at tage fat i 15 forskellige distributører, siger Jesper Jensen.
Gateway Distribution gør brug af stort set samme distributørnetværk som Networld Media, men vil dog ikke give forhandlerne returret, så de kan sende usolgte spil tilbage og få pengene returneret.
I stedet tilbyder Gateway forhandlerne et tættere samarbejde om lagerbeholdning, så forhandlerne altid kan være sikre på at have de bedst sælgende spil til salg uden at skulle bestille stort hjem.
Vækst ødelagde selskabet
Det har tidligere været fremme, at Networld Media i perioden op til konkursen tilbagekaldte spil fra forhandlerne uden at refundere deres indkøbspris.
Ifølge Jesper Jensen var det først og fremmest manglende likviditet og manglende styring, der sendte Networld Media i døden, efter at selskabet på tre år havde fået en omsætning på 30 millioner kroner.
Jesper Jensen vil ikke komme nærmere ind på, hvilke uoverensstemmelser mellem ham og den anden direktør, Lars Funck Kristensen, der førte til, at han stoppede i Networld Media i december.
De to har ikke længere kontakt til hinanden, og Jesper Jensen lægger over for nye kunder afstand til det gamle selskab.
- Jeg prøver at fortælle folk, at der absolut ingen sammenhæng er, og at jeg i den sidste periode ikke kunne påvirke den måde, Networld Media blev drevet på, siger Jesper Jensen.
Gateway Distribution bød på boet efter Networld Media, men blev overbudt af et andet selskab. Ingen aktiviteter er derfor flyttet med over i det nye selskab.
Det har ikke været muligt at træffe Networld Medias tidligere direktør Lars Funck Kristensen for en kommentar.