Artikel top billede

Region tænder for ny it-platform: "Vi er forsigtige med at sige, at alt er gået godt"

Ny it-platform til hospitaler er sat i søen uden de helt store problemer. Brugerinvolvering og massiv uddannelse af de ansatte er en af forklaringerne, lyder til det fra regionens it-direktør.

Natten til lørdag klokken 03:06 - seks minutter forsinket - satte de to hovedstadshospitaler i Herlev og Gentofte strøm til første etape af en nyt it-system, Sundhedsplatform, som over det næste år skal udbredes til samtlige hospitaler øst for Storebælt.

Her mandag kan it-direktør i Region Hovedstaden, Mikael Skov Mikkelsen, konstatere, at overgangen til det nye system i det store hele er gået efter planen.

"Det er en stor lettelse for os alle sammen, at en utrolig mængde af planlægning har vist sig at være godt givet ud," siger Mikael Skov Mikkelsen til Computerworld.

Det nye system har været undervejs i fem år, og i det lys kan Mikael Skov Mikkelsen godt leve med, at opstarten lørdag morgen blev nogle minutter forsinket i forhold til den oprindelige slagplan.

"Vi er rigtig stolte over, at det er lykkedes. Men vi ved også, at forløbet ikke er overstået, bare fordi vi er gået live."

"I dag begynder produktionen på Herlev og Gentofte for alvor, og vi forventer at få en masse ting meldt ind, som vi skal kigge på. Her til morgen har vi 2000 brugere på systemet samtidig. Så lige nu er vi rigtig glade. Men vi er forsigtige med at sige, at alt er gået godt," siger Mikael Skov Mikkelsen.

Ingen store fejl - endnu

Forud for lanceringen har I nærmest lagt op til, at man skulle forvente problemer. Hvad gik så galt her i weekenden?

"Vi har faktisk ikke set nogen rigtig store fejl endnu. Men vi har arbejdet med at tilrette brugeradgange. En del har ringet ind for at få justeret deres profil. Men det har været helt forventeligt. Vi har også haft lidt problemer med vores digitale signaturer, som vi har fået rettet."

Har satset på uddannelse

Det nye it-system gør det muligt for læger, sygeplejersker og andre ansatte på hospitalerne at dele patientoplysninger gennem en helt ny portal, som - når den er fuldt udrullet - kommer til at koste skatteborgerne den nette sum af 2,8 milliarder kroner.

Mikael Skov Mikkelsen fortæller, at Regionen sammen med leverandøren Epic i løbet af weekenden har haft tilsammen mere end 1000 medarbejdere siddende klar til at hjælpe.

Men den vigtigste årsag til den vellykkede opstart er ifølge it-chefen, at man helt bevidst har satset kraftigt på uddannelse og involvering af brugerne.

"Vi har på godt og ondt lært af tidligere implementeringer af sundhedsteknologier i regionen. De, der skal bruge det her system, er jo i sidste ende de sundsfaglige ude på hospitalerne. Derfor har det ligget os meget på sinde at få dem stærkt involveret i leverandørens design af processer og arbejdsgange," siger han.

"Sammen med leverandørerne har vi haft stort fokus på uddannelse af brugere, før vi er gået live. Mange er blevet certificeret, og i dag er for eksempel hver femte læge på Herlev superbruger, og det håber vi giver en effekt i de kommende uger," siger Mikael Skov Mikkelsen.

Læs også:

Gigantisk dansk it-projekt søsættes lørdag - læger er skeptiske

Direktør om it-bøvl i forbindelse med kræftscreening på danske hospitaler: "Jeg er meget ked af denne situation"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere