Ny undersøgelse: Danske virksomheder sløser med nye skrappe EU-persondataregler

Danske virksomheder har langtfra sat implementeringsskoene i startblokken, når det kommer til at få styr på den kommende EU-persondatalovgivning. Læs her, hvor slemt det står til.

Artikel top billede

Det kniber i flere danske virksomheder med at blive klar til den kommende EU-persondataforordning, når den bliver lovpligtig om lige under to års tid.

De danske virksomheder hænger generelt noget i bremsen med at leve op til at implementere den komplekse og ganske opstrammede persondatasikkerhed, som EU for nylig har disket op med, og som bliver indført som dansk lov 25. maj 2018.

Det viser en rundspørge foretaget af it-interesseorganisationen Dansk IT, som har spurgt 70 it-chefer, it-sikkerhedschefer, ledere og jurister fra både offentlige og private virksomheder om implementerings-planer for persondataforordningen i deres virksomheder.

Otte procent vil være ulovlige

Kun 20 procent forventer at være klar inden for det næste års tid, mens lidt over halvdelen regner med at være klar inden for de næste to år.

18 procent af de adspurgte beslutningstagere ved ikke, hvornår de er klar til de nye persondataregler, mens otte procent angiver, at de først vil være klar efter to år og dermed reelt vil begå lovbrud.

Samtidig angiver repræsentanter for lige over hver tredje virksomhed, at de nogen eller høj grad vil få svært ved at efterleve EU-persondatafordningen i praksis.

Dansk IT skriver i en pressemeddelelse, at undersøgelsen af foretaget for at få et fingerpeg om paratheden til den kommende EU-lovgivning, og at der altså ikke er tale om en stor, repræsentativ undersøgelse, når kun 70 virksomheder er blevet spurgt.

Læs også: Syv praktiske råd om EU's persondata-regler: Sådan kommer din virksomhed helt i mål

Knaphed på juridisk hjælp

Tendensen i undersøgelsen viser dog, at flere danske selskaber får meget travlt med at få sat implementeringsskoene i startblokken.

"Ud fra et fagligt synspunkt giver det god mening med det samme at gå i gang med at implementere forordningen. Dels kræver det rigtigt meget af virksomhedernes it-systemer, dels skal flere kontrakter gennemgås," forklarer Rikke Hvilshøj, som er administrerende direktør i Dansk IT i en pressemeddelelsen.

"Mange virksomheder har ikke den ekspertise i huset og vil skulle hente ekstern ekspertise i form af jurister og it-kyndige. Venter de for længe risikerer de ganske enkelt ikke at kunne få fat i de folk, de har brug for," lyder det videre i pressemeddelelsen.

Hun spekulerer desuden i, at priserne kan stige mod slutningen af forløbet, da der kan komme kamp om at få fat i juridisk bistand.

Computerworld afholder 14. juni et heldags-seminar om den kommende persondataforordning og de ting, som du bør sætte i gang omgående, hvis du skal nå at blive klar.

Det kan du læse mere om her: Bliv klar til EU's nye persondataforordning: Disse konkrete ting bør du sætte i gang allerede nu

Bør interessere alle ledere

Rikke Hvilshøj udtrykker også bekymring for godt en tredjedel af respondenterne, som ikke forventer at kunne efterleve implementeringen.

Også selvom næsten samtlige virksomheder i undersøgelsen giver udtryk for, at truslen om bøder på op mod fire procent af den globale omsætninger, vil højne datasikkerheden.

"EU's persondataforordning [har] gjort datasikkerhed til et forretningskritisk spørgsmål, der bør optage virksomhedernes øverste ledelser," lyder det fra Dansk IT's direktør Rikke Hvilshøj i halen på undersøgelsen.

Læs også:
Overblik: Få styr på EU's nye persondata-forordning - her er alt du behøver at vide

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse