Foto: Povl D. Rasmussen

De danske skolelærere: Programmering skal IKKE være et obligatorisk fag, og her er grunden

Det er ikke folkeskolens opgave at uddanne eleverne til at blive dataloger, mener Danmarks Lærerfornening.

De danske skolelærere mener ikke, at programmering skal være et obligatorisk fag i folkeskolen. 

Det siger Bjørn Hansen, formand for undervisningsudvalget i Danmark Lærerforening, til Computerworld. 

"Vi mener, at det giver mest mening for børnene, at de arbejder med programmering og datalogi som en integreret del af de eksisterende fag og ikke som et selvstændigt fag. Programmering er noget, der skal tages ind i undervisningen, når det er brug for det," siger Bjørn Hansen. 

Dermed går han i rette med den frivillige organisation Coding Pirates samt Stephen Alstrup, der er professor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet og stifter at it-virksomheden Octoshape.

De har begge argumenteret for, at det er helt afgørende, at vi i Danmark får indført programmering som et obligatorisk fag i folkeskolen, og ifølge Stephen Alstrup bør programmering og datalogi være et grundlæggende fag i folkeskolen på linje med dansk og matematik.

Bjørn Hansen mener dog ikke, at et programmeringssprog kan sammenlignes med hverken dansk eller andre fremmedsprog.

"Programmering er for mig ikke et sprog i sig selv på samme måde som eksempelvis tysk, der kan anvendes til samtale, og som har en hel litteraturhistorie knyttet til sig. Folkeskolen er en kulturinstitution, der skal være med til at danne eleverne, og det indebærer, at de får et kendskab til programmering. Men det er ikke folkeskolens opgave at uddanne dem til dataloger," siger han.  


Læs også: Dansk professor og stifter af milliard-virksomhed: Folkeskolen er et bevis på, at Danmark er et visionsløst land

Er en del af undervisningen
I dag er programmering allerede en del af undervisningen i folkeskolen, hvor det blandt ande indgår i fag som fysik & kemi og matematik, og ifølge Bjørn Hansen er det ikke nødvendigt at intensivere undervisningen i programmering.

"Vi kan stadigvæk blive bedre til at inddrage det i undervisningen, men der er ikke brug for en mere intensiv undervisning i programmering. I sidste ende er det jo en prioritering af opgaverne, og i folkeskolen har vi så mange andre vigtige opgaver, hvor vi skal danne eleverne, så de bliver gode samfundsborgere og bliver udstyret med de nødvendige sociale kompetencer," siger han.

I de engelske skoler bliver eleverne helt ned til fem-års-alderen introduceret til programmering og algoritmer, men det er ifølge Bjørn Hansen ikke noget, som den danske folkeskole bør kopiere. 

"Det engelske skolesystem bygger på nogle helt andre værdier end det danske. Så længe vi har en folkeskole med en formålsparagraf, der siger, at vi både skal danne og uddanne eleverne, så mener jeg, at vi gør det helt rigtige i Danmark, " siger han.

Venstre: Giver anledning til alvorlige overvejelser
I sidste ende bliver det dog politikernes opgave at beslutte, om programmering skal gøres til et selvstændigt fag i folkeskolen. 

En ide som uddannelses- og forskningsordfører i regeringspartiet Venstre, Jakob Engel-Schmidt, ser positivt på. 

Han fortæller, at han med interesse har fulgt frivillige initiativer som eksempelvis Coding Pirates. 

"Udviklingen på området betyder, at vi i fremtiden kommer til at leve i en virkelighed, hvor det kan være en hindring at være "non-coder", og det giver naturligvis anledning til nogle meget alvorlige overvejelser," siger han.

Den hastige udvikling betyder ifølge Jakob Engel-Schmidt derfor også, at folkeskolen bliver nød til at tilpasse sig den nye virkelighed. 

"Jeg føler mig dog ikke overbevist om, at vi skal have et fag, der hedder programmering, men jeg mener, at vi bør overveje at indføre et fag, hvor børnene både bliver undervist i programmering og digital dannelse," siger siger Jakob Engel-Schmidt, der understreger, at han ikke er ordfører på folkeskole-området, men udtaler sig mens undervisningordfører Anni Matthiesen og undervisningsminister Ellen Trane Nørby holder ferie. 

Det er Jakob Engel-Schmidts forventning, at vi i løbet af de kommende år vil se en række kraftige tiltag, der betyder, at der vil blive sat mere fokus på programmering i folkeskolen. 

Læs også:
Coding Pirates formand advarer: Programmering skal på skoleskemaet nu, ellers bliver Danmark hægtet af 

Interview: Derfor skal børn fra iPad-generationen lære at programmere

Programmørerne overtager verden: Men seriøst - skal vi alle være nørder? 





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Er Huawei truet på livet? Her er konsekvenserne af Google-forbud og amerikansk modstand
ComputerViews: Huawei indkasserer flere voldsomme bredsider fra blandt andre den amerikanske stat og Google. Den kinesiske tech-gigant er dog ikke sendt til tælling - endnu. Se her, hvad der kan komme til at ske.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
Danske Joachim Ærtebjerg er med i toppen som CTO for Intel i EMEA - hør hans bud på it-udviklingen efter 25 år hos processor-giganten
Tech fra Toppen: Danske Joachim Ærtebjerg har arbejdet for Intel siden de lancerede Pentium-processoren i midten af 90´erne. I dag er han CTO for EMEA-området - og giver her sit bud på it-udviklingen.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Sådan påvirker Virtual Cloud Network den totale økonomi
Når virksomheder og organisationer prioriterer initiativer, der omhandler digital transformation, så oplever mange at legacy netværk arkitektur holder dem tilbage. For at støtte nye forretningsmodeller, cloudtilpasning og en eksplosion i connected devices gør, at moderne netværk skal supportere interoperabilitet på tværs af datacentre, multiple clouds, branch lokationer og edge devices. Med et Virtual Cloud Network baseret på NSX teknologi, så sigter VMWare mod at adressere disse problemer, ved at give organisationer mulighed for at geare en software til at connecte, operere og sikre end-to-end arkitektur, som supporterer applikationer uanset hvor de befinder sig.