Netflix-lyntoget er stoppet efter flere fede år - hvad gik galt?

Den vulkanske vækst er bremset hårdt op hos streamingtjenesten Netflix, som skyder skylden på pressedækningen i foråret. Læs her, hvad Netflix forventer af vækstmuligheder i de kommende måneder.

Da streamingtjenesten Netflix i starten af året åbnede for sine film og tv-serier i 130 nye lande, var målet at score to millioner nye globale brugere.

Samtidig havde streamingtjenesten en halv million nye kunder i kikkerten på det amerikanske hjemmemarked.

Begge vækstmål er dog kikset, må Netflix erfare i sit andet kvartalsregnskab, hvor selskabet i alt kunne tilføje 1,68 millioner nye abonnenter til sin brugerbase på nu i alt godt 83 millioner kunder.

Det er den svageste kundetilgang til Netflix i tre år, efter selskabet i det seneste halve år ellers er vokset med knap ni millioner nye brugere.

Læs også: Galleri: Kom med inden for i Netflix' hovedkvarter

Samtidig faldt selskabets aktie 14 procent lige omkring nyheden om kvartalsregnskabet, hvor omsætningen lyder på 13,3 milliarder kroner, mens indtjeningen er på 276 millioner kroner.

Så helt skidt ser det ikke ud, men hvorfor er kundetilgangen til Netflix stagneret, så selskabet rammer næsten en million nye kunder ved siden af sine egne vækstmålsætninger?

Forhøjet priser
Den mest umiddelbare forklaring på stagnationen er, at Netflix har forhøjet sine priser i de senere år.

Prisstigningen kan også mærkes i Danmark, hvor et standardabonnement nu koster 89 kroner mod de sædvanlige 79 kroner per måned.

I USA har prisen på selvsamme abonnement rykket sig fra 6,99 dollar til i dag at koste 9,99 dollar per måned, hvor selskabet undervejs dog har forsøgt at beskytte de loyale og gamle kunder mod prisstigningerne.

Den strategi kan du læse mere om her: Netflix losser danske priser i vejret

I hvert fald lige indtil april, hvor flere medier skrev, at de 'gamle' prisstigninger også vil ramme de loyale abonnenter, som har haft et Netflix-abonnement i flere år.

I et brev til sine aktionærer forklarer Netflix pressedækningen i april som en årsagerne til den relativt svage kundetilstrømning.

"Vi tror, at nogle medlemmer så nyhederne som nye prisstigninger snarere end, at vi efter to år endte prisbeskyttelsen for loyale medlemmer," lyder det i Netflix' brev til aktionærerne.

Samtidig lyder det, at nyhedsstrømmen måske har kostet noget på den korte bane i form af færre medlemmer end forventet. Men at streamingvirksomheden med de nye priser vil have flere penge mellem hænderne til at investere i nyt indhold, som fastholder og lokker nye medlemmer til.

Mere konservativt gæt
Grundet den svage kundetilstrømning i andet kvartal er forventningerne til kundevæksten i tredje kvartal ganske moderat i USA, hvor prisstigningerne hos de loyale kunder fortsætter året ud.

Derimod ser selskabet mere optimistisk på vækstmulighederne på det globale marked.

For her er prisstigningerne hos længerevarende kunder i blandt andet Danmark, resten af Norden, Canada, Storbritannien og i Latinamerika overstået.

"I tredje kvartel forventer vi en international stigning på to millioner kunder. Vores tilgang med at udvide vores globale tilstedeværelse i januar har gjort, at vi har lyttet, lært og kunnet justere hurtigt," lyder det fra Netflix.

"Nu er vi seks måneder inde i udvidelsen til de mange lande, og vi vil gøre tjenesterne i Polen og Tyrkiet mere lokale med en tilføjelse af lokale sprogmuligheder i brugergrænsefladen, i undertekster og eftersynkronisering," fortsætter streamingselskabet i sit brev til aktionærerne.

Samtidig bliver det forklaret, at samme øvelse kan andre lande også komme igennem, når det er økonomisk rentabelt.

Læs også:
På besøg hos Netflix: Sådan lokker algoritmerne dig til at se mere og mere tv

Sådan vil Netflix tackle sine store udfordringer med VPN-pirater





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Hyperkonvergeret infrastruktur: Få det bedste fra on-premise og cloud
Det står stadig mere klart, at cloud ikke er løsningen på alle udfordringer. Høje og ofte uigennemskuelige omkostninger er én årsag – omfattende krav til standardisering er en anden. Det efterlader organisationen i et limbo, hvor det kan være svært at finde den rette balance mellem cloudløsninger og det on-premise baserede datacenter. I denne hvidbog kan du få inspiration til, hvordan du opbygger en hyperkonvergeret infrastruktur, der opfylder kravene til hurtig skalering og forretningsmæssig agilitet med XaaS.