Artikel top billede

Denne kinesiske smartphone-producent er pludselig fjerdestørst i verden: Her er Oppo (og selskabets hemmelighed)

Den kinesiske smartphone-producent Oppo stormer frem med rekordfart. En væsentlig del af successen skyldes, at Oppo har valgt en helt anden strategi end de øvrige spillere, når det handler om at nå ud til kunderne.

Verdens mest fremgangsrige smartphone-producent for tiden hedder Oppo.

Det kan meget vel være, at du aldrig har hørt om selskabet, men det kommer du sikkert til. For Oppo buldrer frem med meget høj hastighed, og selskabet er i fuld gang med at forsøge sig med også det europæiske marked.

Oppo holder til huse i kinesiske Dongguan og blev grundlagt i 2004 af kineseren Tony Chen - oprindeligt som producent af billig elektronik-udstyr.

Selskabet lancerede dets første smartphone i 2008 - året efter, at Apple havde lanceret den dengang banebrydende iPhone.

Efter nogle år i relativ stilstand er det i det seneste år gået over stok og sten.

Salget steget med 137 procent

På blot et år - fra andet kvartal i fjor til andet kvartal i år - er Oppos smartphone-salg vokset med 137 procent - altså næsten gange 2,5 - og selskabet er pludselig verdens fjerdestørste smartphone-producent efter de tre giganter Samsung, Apple og Huawei.

Markedsandelen lå i årets andet kvartal på 5,3 procent. Til sammenligning sad Huawei på 9,4 procent af markedet. De to største er Apple (11,9 procent) og Samsung (22,8 procent).

Fortsætter Oppo det vilde vækst-ridt, som selskabet har været på i det seneste år, varer det ikke længe, før det for alvor kan begynde at bide skeer med de store spillere.

Apple kan allerede i dag mærke varmen om fusserne. Selskabet med dets pristunge telefoner er presset på ikke mindst det kinesiske marked, der ellers er afgørende for enhver smartphone-producent i dag.

Og det er her, at Oppo for alvor har vind i sejlene med selskabets smartphones. Opskriften er enkel: Byg og sælg high-end telefoner til lav pris.

Det er en opskrift, som Oppo følger til punkt og prikke. For eksempel koster selskabets nyeste topmodel, F1 Plus, 389 euro (lige under 3.000 kroner) for europæiske kunder.

F1'eren er en high-end telefon med 5,5" skærm, en vægt på blot 145 gram, fingerscanner, 64 gb storage, avanceret 16 MP kamera, 4GB ram.

Gennemsnitsprisen er lav

Når markedet sammenligner priser, kigger det typisk på det såkaldte 'ASP' (average selling price).

Apples iPhone har på tværs af alle modeller over alle markeder i verden ifølge analysehuset IDC en ASP på 4.680 kroner, mens Oppos teknologisk sammenlignelige smartphones har en ASP på blot 1.530 kroner.

Effektiv markedsføring

Oppo er ikke kommet sovende til successen: I det seneste år har selskabet markedsført dets produkter ganske aggressivt på de store vækstmarkeder i Kina og Indien.

I Kina er selskabet helt etableret som en af de førende spillere, og det har fysiske butikker i både Kina, Singapore og Indonesien.

Salget er ikke imponerende i Singapore og Indonesien, vurderer IDC, men butikkerne er led i en større offensiv, hvor de skal anvendes til at styrke brandet og fremme yderligere salg.

Det regnes for blot at være et spørgsmål om tid, inden det for alvor for fat i de vestlige markeder.

Ifølge IDC er der dog indtil videre ingen tegn på, at Oppo har planer om at åbne fysiske butikker i Europa eller USA.

Oppo ejes formelt af det kinesiske holdingselskab BBK, der ligeledes er stor-investor i den anmelderoste smartphoneproducent OnePlus, der for tiden har tre modeller på gaden.

OnePlus er langt mindre end Oppo, men ellers er konceptet det samme: Sælg high-end telefoner til lav pris.

Du kan læse mere om OnePlus' nyeste smartphone, One Plus 3, her: OnePlus 3 lanceret: Vilde specifikationer til en lav pris

Hemmeligheden bag successen: Fysiske butikker
Foruden de lave priser Oppo bragende succes med et koncept, som ingen af de øvrige spillere satser så entydigt på: Selskabet har i mange år holdt sig langt væk fra e-handel.

Ganske vist er Oppo nu ved at åbne for muligheden for at købe enhederne via nettet. Men hovedmotoren i selskabets salgsstrategi på det store kinesiske hjemmemarked er salg via flere hundredetusinder butikker i især mindre kinesiske byer, hvor der stadig er mange mennesker, der endnu ikke har købt deres første smartphone.

Den lokale tilstedeværelser har givet bonus. Oppo samarbejder for tiden med hele 200.000 butikker i Kina, og den massive lokale tilstedeværelse har givet jackpot.

Ifølge analysehuset Canalys henvender Oppo sig således direkte til unge, økonomi-bevidste forbrugere i byerne. Og dem er der mange af.

En af selskabets nyere modeller, R9, har været en sællert i hjemlandet. R9'erne har ellers været lidt dyrere end Oppos vanlige niveau. Alligevel solgte Oppo syv millioner enheder i løbet af de første tre måneder efter lanceringen.

Heraf blev mere end 90 procent solgt fra en fysisk Oppo-butik i Kina.

Analysehuset IDC peger på, at de fleste kinesiske smartphone-producenter i 2013 begyndte at snuse til e-handel og muligheden for at sælge smartphones over internettet.

Men altså ikke Oppo, der besluttede sig for at gå den modsatte vej.

"En af grundene [til successen, red] er, at selskabets kerne-kunder ofte bor i områder med dårlig logistiske muligheder. De fysiske butikker gør det muligt for at prøve Oppo-telefoner, ligesom butikkerne kan levere mange eftermarkeds-produkter," har analytiker Jin Di fra IDC China tidligere sagt.

Kinesiske rival i horisonten

I det store billede ser Oppo ud til at konkurrere med de øvrige helt store spillere.

Men virkeligheden er en anden. For selskabets hovedkonkurrent hedder Vivo, og de to selskaber er egentlig tæt forbundne.

Vivo hed tidligere Bubugao, og Oppo var faktisk oprindeligt tænkt som et datterselskab under Bubugao med fokus på salg uden for Kina.

Ballade og uenigheder om strategi og lignende førte imidlertid til, at Oppo blev revet løs fra Bubugao for at fortsætte som selvstændig unit.

Målt på styk er Vivo for tiden Kinas tredjestørste smartphoneproducent med en markedsandel på 11,9 procent. Oppo er næststørst med 13,9 procent og Huawei størst med 17,5 procent.

De tre spillere ligger dermed så tæt, at de reelt er i stand til at udfordre hinanden.

For Oppo gælder næste runde i manegen de store byer, hvor selskabet fortsat ikke har særligt godt fat.

Her har de store, etablerede luksusmærker som Apple og Huawei fortsat godt fat.

Læs også:

Fremgang igen efter stor nedtur: Her er verdens største smartphone-producenter lige nu

Magtskifte på smartphonemarkedet: Helt nye brands buldrer frem

Nye mobil-styresystemer buldrer frem - men det er ikke dem, du tror




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere