Omkring 500.000 musiknumre skal fra og med i dag lokke englænderne til at købe musik online fra musiktjenesten Napster. Det tal udvides næste måned til 700.000, og Napster har dermed slået ærkerivalen Itunes fra Apple i kampen om at komme først til Europa.
- Storbritannien er et musikmarked med en værdi på to milliarder dollars. Det er det tredje største i verden og eget vigtigtfor os, siger Christopher Gorog, topchef for Napsters ejer, Roxio.
Han fortæller, at Napster planlægger at udvide til flere europæiske lande i slutningen af året.
Napster kræver 12 kroner for en sang, og selskabets indtog har straks fået Europas dominerende musiktjeneste OD2, som blandt andet TDC benytter sig af i Danmark, til at reagere.
Selskabet har udviklet sin tjeneste gennem fire år og tilbyder nu sine største engelske partnere at sælge en vis mængde sange til halv pris.
OD2 er ikke den eneste engelske konkurrent til Napster. Musiktjenesten Wippit byder Napster velkommen til England, fordi selskabet mener, at Napsters priser er langt højere, end hvad Wippits kunder betaler.
Apple har ikke offentliggjort sine planer for Itunes i Europa, men selskabet fortæller, at fokus først og fremmest ligger på at optimere tjenesten. Apple forventer at lancere Itunes i Europa i slutningen af året.
Sony har offentliggjort, at selskabet lancerer sin Connect-tjeneste i Europa i næste måned.
Napster var oprindeligt verdens mest benyttede og omtalte fildelingstjeneste, men selskabets nye ejer relancerede i oktober Napster som en musikbutik..