Artikel top billede

Nye regler for droneflyvning: Nu skal du have et dronetegn eller et dronebevis

De nye droneregler får en kaotisk start i næste uge, men de bliver budt velkommen af dansk dronevirksomhed. Læs her, hvad du kan forvente.

Den 1. september træder de nye regler for flyvning med droner i kraft.

Det betyder, at erhvervsmæssig brug af droner i fremtiden vil kræve en slags erhvervskørekort for droner. Et såkaldt dronebevis.

Samtidig vil privat brug af droner fra 1. januar 2017 kræve et såkaldt dronetegn.

Det betyder, at drone-ejere til næste år skal gennemføre en multiple choice-test på Trafik- og Byggestyrelsens hjemmeside, før de kan komme i gang med at bruge deres nye og gamle droner.  

For at få det mere omfattende dronebevis skal du gennemføre 15 timers teoretisk undervisning samt 7,5 timers praktisk undervisning.

Med et dronebevis i hånden får du som erhvervsdrivende tilladelse til at kunne flyve med droner på under 25 kg i bymæssig bebyggelse.

Kaotisk lancering

De nye droneregler ser ud til at få en kaotisk start, og her mindre end en uge før de træder i kraft, er der endnu ingen uddannelsessteder, der er godkendte til at udstede de nye dronebeviser.

Kim Voigt Østrøm, der er pressechef for Trafik- og Byggestyrelsen understreger dog i en mail til Computerworld, at styrelsen: "arbejder på højtryk på at kunne godkende skoler, der opfylder betingelserne, inden den 1. september."

Indtil nu har flyvning med droner i bymæssig bebyggelse krævet en særlig dispensationen fra Trafik- og Byggestyrelsen, og ifølge Kim Voigt Østrøm vil disse dispensationer fortsat være gyldige frem til den første september næste år.  

Det betyder, at folk, der i dag har et arbejde, hvor de er afhængige af eksempelvis at kunne flyve med droner i bymæssig bebyggelse ikke pludselig risikerer at miste retten til droneflyvning, når klokken slår tolv onsdag nat.

De har i stedet et helt år til at anskaffe sig det nye dronebevis. 

"Når det på et hængende hår"

Den danske dronevirksomhed droner.dk, der sælger droner og udbyder kurser i droneflyvning, er en af de virksomheder, der har forhåbninger om at kunne få lov at stå for undervisningen af de personer, der ønsker at få et dronebevis.

Indtil videre mangler virksomheden dog stadigvæk at få den endelige blåstempling, men administrerende direktør i droner.dk, Frederik Skøt forklarer, at virksomheden er i dialog med Trafik- og Byggestyrelsen.

Han forventer derfor også, at droner.dk når at få den endelige godkendelse inden den 1. september.

"Så ja, jeg tror faktisk, at vi når det på et hængende hår," siger han til Computerworld.

Mere gennemskuelige regler

Det er Frederik Skøts vurderering, at det nye dronebevis gør vilkårerne for droneflyvning mere gennemskuelige for folk, der ønsker at flyve droner i erhvervsmæssig sammenhæng.

"Indtil nu har du skulle have en særlig dispensation, hvis du har ønsket at flyve med droner i bymæssig bebyggelse, hvilket er tilfældet for langt de fleste erhvervsdrivende drone-brugere. Men det har været svært at gennemskue, hvordan man præcist fik sådan en. Det, tror jeg, har udgjort en barriere i mange virksomheder, hvor man måske har diskuteret muligheden for at anvende droner, men aldrig er kommet videre, fordi reglerne har været svære at gennemskue," siger Frederik Skøt

Private skal gennemføre online-test

De nye droneregler betyder også, at private droneejere skal have et såkaldt dronetegn. 

Det får de ved at gennemføre en online-test, før de kan få lov at flyve med deres drone. 

Men Frederik Skøt mener ikke, at det får nogen større konsekvenser for udbredelsen af droner blandt private. 

"Jeg synes sådan set, at det er et meget godt initiativ, fordi vi har haft en del problemer med folk, der fløj med deres droner uden at kende reglerne."

"Dronetegnet kan derfor tvinge folk til at sætte sig ind i reglerne, og det kræver ikke andet end, at du går ind på Trafikstyrelsens-hjemmeside og gennemfører testen, og bagefter printer dit bevis ud og har det med i pungen, når du er ude og flyve med din drone," siger han 

De nye droneregler gælder for droner på maksimalt 25 kg. For tungere droner gælder reglerne i luftfartsloven. 

Herudover gælder, at den maksimalt tilladte flyvehøjde er på 100 meter samt at flyvning i bymæssig bebyggelse kun er tilladt i erhvervsøjemed.

Læs også:

Drone-levering af pakker kan være på vej i England: Pakker leveres 30 minutter efter bestilling 

Her er Amazons nye post-drone - pakker vil stå på dit dørtrin 30 minutter efter bestilling



Premium
Vigtig opdatering på vej til Windows: Får omsider din HDR-skærm til at funkle
Microsofts Windows 10-styresystem vil i fremtiden kunne arbejde bedre med de flotte farver og den høje kontrast, som HDR-skærme tilbyder.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.