Det koster dyrt for Nokia at reparere de danske kunders mobiltelefoner, når de går i stykker. Sidste år brugte Nokia næsten 63 millioner kroner på at opfylde selskabets garantiforpligtelser, viser det seneste årsregnskab fra den finske mobilproducents danske afdeling.
Det var en stigning på 28 procent i forhold til året før, men den kom ikke helt uventet, for Nokia havde allerede sat 73 millioner kroner af til formålet.
De 63 millioner kroner brugt på garantiforpligtelser skal sammenlignes med, at hele Nokia Danmark sidste år tjente knap 130 millioner kroner før skat.
De stigende udgifter til reparationer kommer, samtidig med at Nokias omsætning på mobiltelefoner stagnerer i Danmark, hvor selskabet sidste år solgte for knap 1,2 milliarder kroner.
Det er et fald på omkring 23 millioner kroner i forhold til året før, og det betyder, at den finske mobilgigant mister noget af sin dominerende stilling på det voksende mobilmarked.
Tal fra IT-Brancheforeningen viser, at danskerne sidste år købte omkring 1,6 millioner mobiltelefoner, hvilket var cirka 400.000 flere end året før.
- Nokia er lige som i en række andre lande blevet ramt af stigende konkurrence fra leverandører som Siemens og Sony Ericsson, der er blevet mere professionelle, siger teleanalytiker John Strand, Strand Consult.
Han mener, at det er mobilselskaberne og ikke forbrugerne, der i højere grad fravælger Nokia.
- Der sker reelt det, at operatørerne har valgt at fremhæve selskaber som Sony Ericsson og Siemens på bekostning af Nokia, fordi Nokia har været for stor i Danmark og har haft for meget magt, mener John Strand.
Han henviser til, at mobilselskaberne med deres store tilskud til kundernes telefoner reelt er med til at bestemme, hvilke modeller der sælger bedst herhjemme.