Nokia brugte 63 mio. på fejlramte telefoner

Nokia måtte sidste år bruge 63 millioner kroner på at reparere danskerne mobiltelefoner. Det er en vækst i udgifterne til garantireparationer på over en fjerdedel, selv om Nokias omsætning på at sælge mobiltelefoner herhjemme falder, og den finske gigant mister markedsandele.

Det koster dyrt for Nokia at reparere de danske kunders mobiltelefoner, når de går i stykker. Sidste år brugte Nokia næsten 63 millioner kroner på at opfylde selskabets garantiforpligtelser, viser det seneste årsregnskab fra den finske mobilproducents danske afdeling.

Det var en stigning på 28 procent i forhold til året før, men den kom ikke helt uventet, for Nokia havde allerede sat 73 millioner kroner af til formålet.

De 63 millioner kroner brugt på garantiforpligtelser skal sammenlignes med, at hele Nokia Danmark sidste år tjente knap 130 millioner kroner før skat.

De stigende udgifter til reparationer kommer, samtidig med at Nokias omsætning på mobiltelefoner stagnerer i Danmark, hvor selskabet sidste år solgte for knap 1,2 milliarder kroner.

Det er et fald på omkring 23 millioner kroner i forhold til året før, og det betyder, at den finske mobilgigant mister noget af sin dominerende stilling på det voksende mobilmarked.

Tal fra IT-Brancheforeningen viser, at danskerne sidste år købte omkring 1,6 millioner mobiltelefoner, hvilket var cirka 400.000 flere end året før.

- Nokia er lige som i en række andre lande blevet ramt af stigende konkurrence fra leverandører som Siemens og Sony Ericsson, der er blevet mere professionelle, siger teleanalytiker John Strand, Strand Consult.

Han mener, at det er mobilselskaberne og ikke forbrugerne, der i højere grad fravælger Nokia.

- Der sker reelt det, at operatørerne har valgt at fremhæve selskaber som Sony Ericsson og Siemens på bekostning af Nokia, fordi Nokia har været for stor i Danmark og har haft for meget magt, mener John Strand.

Han henviser til, at mobilselskaberne med deres store tilskud til kundernes telefoner reelt er med til at bestemme, hvilke modeller der sælger bedst herhjemme.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job