Artikel top billede

Dansk webbureau havnet i shitstorm på Facebook: "Vi føler os lidt magtesløse, for vi jo ikke kan styre, hvad folk skriver på nettet"

Et dansk webbureau er røget ud i en shitstorm, hvor selskabet hænges ud på nettet for at have uigennemskuelige priser og dunkle forretningsmetoder. "Vi føler os lidt magtesløse, fordi vi jo ikke kan styre, hvad folk skriver på nettet," siger direktør Philip Kaas.

Det danske webbureau Business Solution er havnet i, hvad der på moderne dansk er en sand shitstorm.

Shitstormen er blæst op over en længere periode, efter en række kunder har kritiseret selskabet på blandt andet Facebook, på iværksætter-sitet Amino og på forbrugersitet Trustpilot.

På Facebook findes sågar siden 'ADVARSEL - Business Solution' i skrivende stund med 43 likes, hvor en række kunder fortæller gruvækkende oplevelser om deres nærkontakt med Business Solution.

Blandt andet skriver ophavskvinden til Facebook-siden, at alt synes godt fra starten med tilbud om et gratis webdesign, men efter den indledende sælgersnak løber regningerne til hosting løbsk, mens der ikke altid sker noget omkring det lovede webdesign.

"Pludselig står man med regning på 10.000 kr!!!," lyder kritikken af webbureauet på Facebooks-advarselssiden, hvor det fremgår, at det derefter er meget svært at komme ud af aftalen igen.

Og den kritik står langt fra alene.

"I er så fup og svindel, Business Solution. I har fundet et hul i lovgivningen, som rammer små enkeltmandsfirmaer, og I skulle satme skamme jer at hive penge ud af folk, som aldrig får varen, før I vil have penge," lyder en anden kommentar, ligesom mange andre ytringer derinde.

Vi føler os magtesløse

Lignende og enslydende negative beskrivelser om Business Solution findes på andre sites, blandt andet på Amino.dk og Trustpilot.dk.

Phillip Kaas, som partner og produktionschef hos Business Solution, hvilket indtryk gør det hos dig, når jeres webbureau er havnet på eksempelvis en Facebook-advarselsside?

"Vi føler os lidt magtesløse, fordi vi jo ikke kan styre, hvad folk skriver på nettet. Personerne på siden er nok nogle af vores tre til fire procent værste kunder ud af en kundegruppe på 4.000 personer. Hende, der har startet gruppen, har eksempelvis været en kunde, der har været svær at håndtere," forklarer Phillip Kaas.

Hvorfor tror du, at Business Solution er havnet på en Facebook-advarselsside?

"Vores målgruppe er små og mellemstore virksomheder, og her er der så nogen, der ikke helt ved, hvordan man opfører sig, når man har indgået en professionel kontrakt."

"Når det så er sagt, foregår 20 procent af vores salg ved opsøgende salg over telefon eller ved virksomhedsbesøg, og her skal vi også kigge indad og erkende, at her kan nogle af vores sælgere godt være lidt for hurtige på aftrækkeren. Sælgere er sælgere, men det skal jo også foregå ordentligt."

Kunder kan hoste selv

Flere på Facebook-advarselssiden beskriver detaljeret om deres forløb med Business Solution, hvor de angiver, at der er tale om bondefangeri, når I siger, jeres service er gratis. Herefter kommer der så jeres eget bekostelige webhotel oveni i en længere bindingsperiode uden mulighed for fortrydelsesret. Hvad har du at sige til dem?

"Hvis man føler sig forurettet, er det meget nemt at slynge om sig med udtryk som "bondefangeri". Vi har i visse tilfælde tilbudt kunder gratis design mod at kunne bruge dem som cases i vores salgsmateriale. I denne type løsninger, bliver de hostet hos os for at holde vores udgifter nede."

"Andre kunder har så betalt for deres webdesign, mens de selv hoster deres løsning på eget webhotel. Jeg kan ikke lige på stående fod fortælle, hvor stor den andel er."

Hvorfor siger I ikke bare, hvad jeres service koster alt i alt, så kunderne kan forholde sig til en samlet pris i stedet for 'gratis plus en masse andre omkostninger, som eksempelvis teleindustrien er blevet pålagt med mobilabonnementer til én krone'?

"På møderne forklarer vi vores kunder om den samlede pris for et år og alle betingelser bliver lagt frem både mundtligt og skrifteligt. Hvis en kunde så inden for en uge fortryder sit køb, kan vedkommende annullere aftalen. Det, synes vi, er fair."

Ville du selv handle hos en virksomhed, der tilbyder en "gratis" service, som du så skal betale en masse ekstra for i den efterfølgende tid i en aftale, som for mange er svær at komme ud af?

"Ja, hvis man nu undersøger, hvad produktet egentlig handler om og kender totalprisen, så vil jeg da være interesseret. Og totalprisen fortæller vi som sagt om på vores kundemøder både mundtligt og på skrift."

Hvordan ender sagen?

I skriver som svar på Facebook-sidens kritik, at I ikke går "så meget op i det økonomiske, men mere at vores kunder får en god oplevelse og service". Hvordan synes du selv det går med den gode oplevelse og service, når der bliver oprettet en advarselsgruppe mod jer?

"Hvis man definerer vores services ud fra offentlige medier som den Facebook-side, du refererer til, så går det jo ikke så godt. Brokkehovederne vil dog altid være til stede, og op mod 97 procent af vores kunder betaler deres regninger til tiden og udviser tilfredshed ved stikprøvekontrol, så det glæder vi os over."

Flere påstår også, at I sletter kritik på Trustpilot, og at de kan dokumentere det. Lukker I bare ned for kritikken?

"Nu er vi ikke betalende medlem af Trustpilot, så vi kan slet ikke slette kommentarer. Normalt har ikke-betalende medlemmer en score på 5,4 ud af 10, og vi har en score på 8, så det er ganske fint."

Synes du, at de utilfredse kunder på Facebook, iværksætter-sitet Amino og anmelderne på Trustpilot bare er hysteriske?

"Nej, vi er alle mennesker, og hvis folk er utilfredse, er vi villige til at lytte til dem."

Hvad vil I selv gøre for at komme ud af denne klemme?

"Vi det ikke som et problem, for vi får nye kunder og masser af roser hver uge. Jeg tror, at en moderne virksomhed i dagens Danmark må acceptere ytringsfriheden og folks meninger, selvom mange føler sig så forulempede, at vi ikke kan nå ind til dem, når vi rækker ud mod dem."

Hvad tror du hele sagen her ender med?

"Vi har for længst accepteret, at kunderne har en mening, men det er klart, at vi hele tiden arbejder på at forbedre os selv."

Læs også:
Dansk spil-firma havnet i international shit-storm over 'slave-Tetris'

Afsløring: Vi deler artikler på de sociale medier - men har ikke selv læst dem