Danske Delegate er Danmarks bedste it-arbejdsplads: Vinder for fjerde år i træk: "Som leder skal man kunne give en undskyldning"

Ifølge Great Place to Work-vinderen Delegate handler et godt arbejdsmiljø om ærlighed, åbenhed og slet, slet ikke om frynsegoder

Artikel top billede

For fjerde år i træk løber den danske it-virksomhed Delegate med en sejr i arbejdsmiljø-konkurrencen Great Place to Work.

I år har Delegate vundet kategorien for it-virksomheder med mere end 50 ansatte. Vinderen bliver blandt andet fundet på baggrund af karakterer uddelt anonymt af medarbejderne, der vurderer ledelse, arbejdsmiljø og virksomhedskultur på arbejdspladsen.

"Vi er meget meget stolte over, at vi har vundet igen. Det betyder især meget for os, for da vi etablerede virksomheden var et af vores mål, at det skulle være en rigtig, rigtig god arbejdsplads," siger Peter Østergaard, direktør og partner i Delegate.

En god arbejdsplads kan føles

"Jeg ved det, når jeg ser det."

Sådan lyder et berømt citat fra den tidligere amerikanske højesteretsdommer Potter Stewart, der ytrede ordene, da han i 1964 skulle definere obskønitet.

Uden anden sammenligning i øvrigt gør samme princip sig gældende, når du skal definere et godt arbejdsmiljø.

Det kan nemlig være svært at sætte på formel, mener Peter Østergaard.

Han forklarer, at et godt arbejdsmiljø handler om helt praktiske ting som, at du eksempelvis ved, at du har friheden til at blive hjemme, når dine børn er syge og, at du ved, at det er okay at begå fejl.

"Men i sidste ende handler det om den følelse, du har, når du møder ind på arbejdet om morgenen. Det er her, du ved, at du har en god arbejdsplads," siger han.

Skal være ærlig og parat til at undskylde

Hos Delegate er der især fokus på at skabe en kultur, der er baseret på tillid og åbenhed.

I praksis betyder det, at alle ansatte skal turde at sige deres ærlige mening uden at komme i bad standing.

"Det handler om, at vi skal turde at være sårbare. Vi skal turde sige vores mening, og vi skal turde at sige undskyld, hvis vi har begået en fejl," siger Peter Østergaard.

Han forklarer eksempelvis, at han også selv af flere gange har måtte sige undskyld til de ansatte. 

"Som direktør skal man ikke være for fin til at give en undskyldning og indrømme, at man har begået en fejl. Jeg tror, at der er nogle direktører, der tænker, at de kan undgå det, fordi de har en magtfuld titel. Men det går ikke. Jeg begår fejl ligesom alle andre, og hvis det sker, at jeg har været urimelig eller lovet mere, end jeg kan holde, så tager jeg fat i den enkelte medarbejder og giver en undskyldning," siger han.

Peter Østergaard fortæller også, at der har været situationer, hvor han har måtte rejse sig op og levere en undskyldning til alle ansatte i virksomheden. 

"Eksempelvis lovede jeg på et tidspunkt medarbejderne, at jeg ville være bedre til kontinuerligt at underrette dem om, hvad der skete i virksomheden, og hvor vi var på vej hen. Men et halvt år efter, at jeg havde lovet det, måtte jeg rejse mig op konstatere, at jeg ikke havde levet op til det, jeg lovede. Så der sagde jeg undskyld og lovede, at jeg ville lave om på det i fremtiden," fortæller han. 

Denne form for ærlighed betyder ifølge Peter Østergaard også, at medarbejderne ikke frygter at sige deres mening og komme med kritik eller erkende, hvis de har begået en fejl. 

Som eksempel på det fortæller han, at han for nylig oplevede, at en medarbejder på et åbent møde leverede en konstruktiv kritik af en præsentation, som han havde lavet.

"Jeg havde præsenteret et nyt koncept og bad om at få feedback. Her var der en medarbejder, der rejste sig op forklarede mig, at det var blevet lidt kedeligt og, at jeg burde formulere mig kortere og mere præcist. Det synes jeg er rigtig fedt, og det kan lade sig gøre, fordi vi har en kultur med masser af tillid." 

"På samme måde giver jeg også en ærlig feedback, hvis en anden medarbejder har lavet en præsentation, der ikke helt spiller," siger han. 

Frynsegoder bliver et ræs, der aldrig stopper

Mange tror at et godt arbejdsmiljø defineres at omfanget af frynsegoder. Men det en er slet ikke det, som det handler om, mener Peter Østergaard. 

"Der skal selvfølgelig være basale ting som en sundhedsforsikring og en masse gode sociale arrangementer. Men derudover risikerer frynsegoder hurtigt at blive et ræs, der aldrig stopper, hvor der opstår højere og højere forventninger, selvom det i virkeligheden ikke afgørende for om vi har en god arbejdsplads," lyder det fra Peter Østergaard.

Læs også:
Her er Danmarks bedste it-arbejdsplads: Vi er stolte, når vi går på arbejde

Mindre it-virksomhed: Yammer og masser af initiativ kan erstatte en HR-afdeling

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job